شهرخبر

از مصرف این چربی‌ها غفلت نکنید

کدخبر: 402180
اقتصاد نیوز : چربی‌ها انواع متفاوتی دارند. بعضی چربی‌ها برای سلامتی لازم و مفید و بعضی مضر است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: دریافت میزان مناسبی از چربی‌ها برای سلامتی ضروری است، اما مصرف زیاد آن‌ها باعث چاقی و افزایش خطر بیماری‌های مزمن می‌شود. توصیه کلی این است که افراد برای حفظ سلامتی یک رژیم غذایی کم چرب داشته باشند.

او افزود: در مورد چربی‌ها و روغن‌ها علاوه بر میزان مصرف، نوع چربی مصرفی نیز بسیار مهم است. چربی‌ها انواع متفاوتی دارند. بعضی چربی‌ها برای سلامتی لازم و مفید و بعضی مضر است. اما بعضی افراد به اشتباه این تصور را دارند که هر ماده غذایی دارای چربی از جمله آجیل و روغن زیتون برای سلامتی مضر است و نباید مصرف شود.

 نوری پور ادامه داد: یکی از انواع اسید‌های چرب، اسید‌های چرب اشباع هستند که بدن خود توانایی تولید آن‌ها را دارد و نیاز است که دریافت این اسید‌های چرب از رژیم غذایی محدود شود. قاعده کلی این است که دریافت زیاد چربی‌های اشباع باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ هر چند این موضوع همچنان جای بحث دارد.

او اذعان داشت: چربی‌های حیوانی اسید‌های چرب اشباع بالایی دارند؛ بنابراین افراد باید از مصرف کره، خامه، پیه و دنبه خودداری کنند. می‌توان در وعده صبحانه به جای کره و خامه، از کره مغز‌ها مانند کره بادام زمینی، بادام و کنجد اسفاده کرد.

بهترین جایگزین برای سس مایونز چیست؟

این کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: لبنیات کم چرب (کمتر از یک درصد) مصرف و تمام چربی‌های گوشت، پوست مرغ و ماهی قبل از مصرف جدا شود. به جای سس مایونز می‌توان از روغن زیتون برای روی سالاد استفاده کرد.

او تصریح کرد: اسید‌های چرب اشباع انواع متفاوتی دارند و بعضی از آن‌ها رابطه کمتری با بیماری‌های قلبی عروقی دارند. از جمله این مواد غذایی می‌توان کره کاکائو را نام برد که اسید استئاریک بالایی دارد.

نوری پور اظهار کرد: در سمت مقابل می‌توان روغن نارگیل را نام برد. روغنی که با توجه به نوع اسید چرب موجود در روغن آن به نظر می‌رسید که تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد؛ در صورتی که این تاثیرات را نداشت و مصرف آن فقط در بعضی بیماری‌ها مفید است.

او تصریح کرد: انواع دیگری از اسید چرب به نام اسید‌های چرب ترانس نیز در غذا‌ها وجود دارد که تاثیر منفی بر سلامتی داشته و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. بیشترین میزان اسید چرب ترانس در روغن‌های جامد هیدروژنه وجود دارد که باید از مصرف آن‌ها پرهیز شود.

نوری پور گفت: این چربی‌ها حین فرآیند پخت غذا مانند سرخ کردن نیز ممکن است تولید شود و به میزان کمی در گوشت و لبنیات به صورت طبیعی وجود دارد. لازم است هنگام خرید توجه کنیم روغن‌هایی را انتخاب کنیم که اسید‌های چرب ترانس آن صفر یا نزدیک به صفر باشد.

چربی‌های غیر اشباع کدامند؟

او اظهار کرد: از طرف دیگر مصرف متعادل چربی‌های غیر اشباع مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. اسید‌های چرب غیر اشباع شامل اسید‌های چرب تک غیر اشباع و اسید‌های چرب چند غیر اشباع است.

نوری پور با بیان اینکه اسید‌های چرب تک غیر اشباع در مواد غذایی مانند بادام، بادام زمینی، آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌ها برای مصرف است، بیان کرد: مهم‌ترین اسید‌های چرب چند غیر اشباع، اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند که برای سلامتی ضروری بوده و بدن توانایی تولید آن‌ها را ندارد؛ بنابراین دریافت نکردن میزان کافی آن‌ها مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند.

غنی‌ترین منابع اسید‌های چرب امگا ۶ و امگا ۳

این کارشناس تغذیه ادامه داد: غنی‌ترین منابع اسید‌های چرب امگا ۶ روغن‌های گیاهی است که کمبود آن‌ها اغلب دیده نمی‌شود. بر خلاف آن اسید‌های چرب امگا ۳ در منابع غذایی محدودی وجود دارد و ممکن است به میزان کافی مصرف نشود. گردو، روغن کانولا، ماهی‌های چرب و بذر کتان از جمله منابع غذایی امگا ۳ هستند. بهتر است سعی کنیم دست کم یک بار در هفته ماهی مصرف کنیم.

نوری پور تصریح کرد: اسید‌های چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است و سطح چربی خون (تری گلیسرید) را کاهش می‌دهد. دریافت میزان مناسب آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها نقش دارد؛ بنابراین می‌توان از مطالب گفته شده این طور جمع بندی کرد که علاوه بر میزان چربی مصرفی، نوع چربی مصرفی و اینکه این چربی از چه ماده غذایی دریافت شود نیز اهمیت دارد و حتی اهمیت آن ممکن است از میزان چربی دریافتی مهم‌تر نیز باشد.