بسته خبری 7 فروردین 1400

توجه بورس به سه دیدار

کدخبر: ۴۰۱۷۶۴
اقتصادنیوز: امروز بازار سهام نخستین روز کاری سال 1400 را درحالی آغاز میکند که همه منتظرند ببینند بورس بازان در آغاز هفته چه استراتژی را در پیش می‌گیرند.
توجه بورس به سه دیدار

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازار سهام نخستین روز کاری سال 1400 را آغاز می‌کند و حالا همه در انتظار نخستین واکنش بازار هستند. بیشتر توجه بورس بازان در روزهایی که بازار تعطیل بود، مربوط به اخبار پیرامون تحولات احیای برجامی و اظهارنظر سیاست‌گذاران درباره دورنمای اقتصاد ایران در سال جدید بود.

اخبار موثر کلان 7 فروردین 1400

در 6 روز ابتدایی سال جاری، مهمترین اخبار پیرامون تحولات احیای برجام بود؛ ایران تاکید کرده اگرچه طرح مخصوصی برای احیای برجام در دست تهیه دارد اما تاکید کرده منتظرست امریکا گام را بردارد. امریکا اما مدعی است اماده بازگشت به برجام است و منتظر طرح ایران.

در تازه ترین اظهارنظرها، فرانک هیپل، دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید گفته است بایدن می‌داند ورود به برجام قبل از انتخابات ایران ممکن نیست؛ هیپل از این رو تاکید کرده امریکا باید قدم اول را بردارد. سناتور جان مورفی از حزب دموکرات هم گفته که بهتر است امریکا گام اول را بردارد. قطر نیز که به عنوان کشور میانجی میان ایران و امریکا برای احیای برجام فعال شده، اعلام کرده امریکا برای بازگشت به برجام اقدام عملی نکرده است. البته واشنگتن دو روز پیش گفته است: منتظر طرح ایران درباره برجام است.

 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه امریکا در بروکسل نیز به عنوان هماهنگ کننده برجام مدعی شده، واشنگتن آماده بازگشت به برجام است. دو روز پیش سعید خطیب‎زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با طعنه به مقامات امریکایی گفته بود: قصد نداریم ماه عسل کسی را به هم بزنیم، اما ظاهرا «دیپلماسی» به سبک پومپئو قرار است پابرجا باشد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در توییتی نوشته بود: ادعاهای بی پایه و اساس زیادی درباره اقدامات لازم برای احیای برجام مطرح شده است که هدف جا به جا کردن جایگاه مجرم و قربانی را دنبال می کند.

در خبر مهم دیگری که در کانون توجه بورس بازان است؛ فردا شنبه (7 فروردین) قرار است وزرای خارجه ایران و چین با هم دیدار کنند؛.همزمان با سفر دو روزه وانگ ئی، وزیر خارجه چین به ایران این کشور گفته انتظار دارد امریکا گام های عملی را احیای برجام بردارد. وزیر خارجه چین قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهور و علی لاریجانی نیز دیدار ‌کند. خبرگزاری‌های رسمی اعلام کرده‌اند دلیل حضور وزیر خارجه چین به خاطر انعقاد تفاهم قرارداد 25 ساله با این کشور است؛در سفر وزیر خارجه چین به ایران برنامه ۲۵ ساله­ همکاری‌های مشترک ایران و چین مرسوم به قرارداد ۲۵ ساله هفته آینده امضا می‌شود. این خبر برای اولین بار در اقتصاد نیوز منتشر شد.

وزارت خارجه چین چند روز پیش از قرارداد نفتی خود با ایران حمایت کرده بود. حتی حسن روحانی، رئیس جمهوری در همین رابطه گفته بود از امسال به بعد صادرات نفت از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود.جو بایدن، رئیس جمهور امریکا چند روز پیش هم در اظهارنظرهایی گفته بود که نمیگذارد در زمان ریاست جمهوری اش چین بانفوذترین کشور در جهان شود.

درحالی که خبرها حکایت از درگیری سعودی ها و حزب انصاراله یمن در منطقه دمادم حکایت دارد که اسرائیل مدعی شده ایران یکی از کشتی‌های باریش را مورد اصابت قرار داده است. در خبر دیگری هم، نتایج نهایی انتخابات در اسرائیل حاکی است که احزاب طرفدار بنیامین نتانیاهو موفق به کسب ۵۲ کرسی شده‌اند و احزاب مخالف او ۵۷ کرسی کسب کرده‌اند.

در اخبار مروط به کرونا هم ایران (سفیر ایران در روسیه) از احتمال تولید واکسن روسی تا 15 اردیبهشت خبر داده است. پنج‌شنبه چهارمین محموله واکسن روسی به حجم ۱۰۰ هزار دُز تحویل ایران شده بود. البته اخبار وضعیت کرونا در ایران در 6 روز ابتدایی سال نشان می‌دهد که شرایط نگران‌کننده‌ای در انتظار است و برخی گزارش‌ها حتی مدعی‌اند در صورت تداوم وضعیت کنونی، باید در اواخر فروردین منتظر موج چهارم کرونا باشیم.

چین

اخبار موثر صنایع 7 فروردین 1400

در حوزه صنایع، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در خبر مهمی از افزایش قابل توجه مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده در سال ۹۹ خبر داد؛ بر مبنای این گزارش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده بیش از ۸ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک پیام اینستاگرامی پیش بینی کرده اقتصاد ایران در سال 1400 باثبات تر از سال 1399 باشد. براساس گزارش رئیس کل گمرک سال گذشته در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شد.

اخبار موثر شرکت ها 7 فروردین 1400

در حوزه اخبار شرکتی تنها خبر مهمی که منتشر شده، مربوط به افزایش نرخ محصولات برخی شرکت‌ها از جمله کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) بود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید