خریداران خودرو سردرگم شده‌اند

رفت‌وبرگشت قیمت خودروهای وارداتی

کدخبر: ۴۰۰۱۵۸
نوسان در بازار ارز یکی از عمده دلایلی است که نوسانات بازار خودرو را رقم می زند و بازار شاهد سردرگمی خریداران شده بود
رفت‌وبرگشت قیمت خودروهای وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز، روند بازار خودروهای وارداتی پرطرفدار در سه ماه پایانی سال 99 حکایت از آن دارد که وارداتی در این بازه زمانی هم طعم رشد قیمت را چشیدند و هم با افت قیمت مواجه بوده اند.

نوسان در بازار ارز بخصوص بازار دلار یکی از عمده دلایلی است که کارشناسان این نوسانات بازار خودرو را به آن نسبت می دهند و معتقدند با توجه به اخبار مختلفی که شنیده می شود بازار شاهد سردرگمی خریداران شده بود، بطوریکه بسیاری از خریداران دست از خرید کشیده و منتظر ثابت شدن وضعیت بازار هستند.

رصد صورت گرفته در میان خودروهای پرطرفدار وارداتی مانند «آزرا 2019»، «رنو تالیسمان 2018»، «النترا 2018 »، «میتسوبیشی اوتلندر 2018» و « توسان2017 ix35 » صورت گرفته است.

در اکوایران ببینید: خودروی شما چقدر مالیات دارد؟

بیشترین ریزش قیمت در بهمن

رصد بازار خودروهای وارداتی این سوال را مطرح می کند که بیشترین افت قیمت در سه ماه پایانی سال در چه ماهی رقم خورده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در بهمن ماه تمام خودروهای وارداتی رصد شده افت قیمت داشته اند. با این شرایط می توان گفت همزمان با ورود بایدن به کاخ سفید بازار خودروهای وارداتی افت قیمت را تجربه کرده است. البته این افت قیمت تنها تا روزهای پایانی بهمن ماه دوام آورد و بازار قیمت مجدد روند صعودی به خود گرفت.

روند بازار در دی ماه

ارزیابی بازار خودروهای وارداتی در ابتدای نیمه دی ماه نسبت به  ابتدای این ماه نشان دهنده آن است که در این ماه از میان محصولات ارزیابی شده «توسان ix35 » تنها خودرویی است که رشد قیمت داشته و مابقی خودروها افت قیمت را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر رصد بازار وارداتی ها نشان دهنده آن است که «آزرا مدل 2019 » که از آن می توان با عنوان خودرو تازه وارد به بازار یاد کرد در این دوره زمانی مورد بررسی رشد قیمتی 15.2 درصدی را تجربه کرد.

«رنو تالیسمان» نیز در نیمه دی ماه نسبت به ابتدای این ماه افتی 14.2 درصدی داشت.  این افت قیمت شامل حال «النترا» نیز شد، بطوریکه این خودرو با افتی 9 درصدی در بازار خرید و فروش شد.

«میتسوبیشی اوتلندر» یکی از تازه واردهای شاسی بلند که از زمان ورود به بازار با اقبال خوبی مواجه شده نیز در دی ماه روند نزولی قیمت را ثبت کرد، افت قیمت این خودرو در دی ماه 5.8 درصد ثبت شد تا به این طریق روند افت قیمت دامان تازه واردها را نیز بگیرد.

«توسان2017 ix35 » نیز در دوره زمانی مورد بررسی همانند آزارد مدل 2019 دی ماه را با رشد 6.2 درصدی قیمت به پایان رساند.

روند بازار در بهمن ماه

بهمن ماه را می توان یکی از ماههای پرنوسان در بازار داخلی دانست، بطوریکه در این ماه همزمان با نزولی شدن بازارهای پیشرو بازار خودروهای واراتی نیز در اولین روزهای این ماه ریزش کرد، اما این روند چندان دوام نیاورد و در روزهای آخر این ماه و با خوابیدن تب انتخابات آمریکا شاهد رشد مجدد قیمت خودرو در بازار بودیم، بطوریکه برخلاف اوایل بهمن ماه در روزهای پایانی این ماه خودروهای وارداتی ارزیابی شده با رشد قیمت مواجه شدند.

در ابتدای این ماه نسبت به نیمه دی ماه «آزرا 2019» افت قیمت 16.9 درصدی، «رنو تالیسمان» افت 8.6 درصدی، «النترا» افت 8 درصدی، «میتسوبیشی اوتلندر» افت 6 درصدی و «توسان ix35» نیز افت 14 درصدی را ثبت کردند.

روند افت قیمت برای خودروهای وارداتی مورد ارزیابی در حالی ثبت شده که در آخرین روزهای بهمن ماه ما شاهد رشد مجدد قیمت خودروهای وارداتی در بازار بودیم. رصد صورت گرفته نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در روزهای پایانی بهمن ماه برای «توسان ix35 » ثبت شده و این خودرو رشدی 23.29 درصدی داشته است. کمترین رشد قیمت نیز به «آزار 2019» اختصاص داشته است و این خودرو رشدی 4.5 درصدی را ثبت کرده است.

روند بازار در اسفند ماه

با شروع اسفند ماه همچنان بازار خودروهای وارداتی شاهد رشد قیمت در بازار بود، با توجه به رصد بازار در ابتدای این ماه نسبت به  اواخر بهمن ماه «آزرا 2019» رشد 13.4 درصدی، «رنو تالیسمان» رشد 6.6 درصدی، «میتسوبیشی اوتلندر» رشد 2.9 درصدی را تجربه کردند و «توسان ix35» و «النترا» دو خورو وارداتی بودند که در این دوره بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. اما در نیمه اسفند ماه روند بازار وارداتی ها تغییر نسبی داشت بطوریکه «آزرا 2019» افت 7.6 درصدی را ثبت کرد و «توسان ix35» نیز افتی 1.1 درصدی داشت و سایر خودروهای وارداتی رشد قیمت را تجربه کردند. 

1 (26)

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید