دنیا برای جایگزین خدمت اجباری چه کرد؟

پیشنهاد مجدد برای لغو سربازی اجباری+فیلم

کدخبر: ۴۰۱۰۸۸
نایب رییس مجلس با بیان اینکه باید سربازی اجباری جمع شود اعتقاد دارد وجود سه میلیون مشمول غایب نشان دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است.
پیشنهاد مجدد برای لغو سربازی اجباری+فیلم

به گزارش اقتصاد نیوز، امیرحسین قاضی زاده، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سربازی اجباری جمع شود معتقد است که در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم.امیرحسین قاضی زاده هاشمی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «باید ⁧‫سربازی اجباری‬⁩ جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است.‌در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم؛ نسل جوان سربازان خط مقدم این جنگ هستند.»

سربازی اجباری در جهان

هم‌اکنون ۱۲۳ کشور به هیچ عنوان سربازی اجباری نداشته و ارتش کاملا حرفه‌ای را به‌طور کامل جایگزین کرده‌اند و فقط ۱۸ کشور هستند که مدت خدمت سربازی اجباری در قانون این کشور‌ها بیش از یک‌سال است. یکی از دلایل تعریف سربازی اجباری تامین کالای عمومی مثل نظم است اما اقتصاددانان اعتقاد دارند روش اجباری ریسک ناکارآمدی را بالا می برد. از دید برخی از اقتصاددانان خدمات نظامی و انتظامی کالاهای عمومی با اهمیتی هستند که در بیشتر مواقع تخصصی هستند و  هزینه آنها از طریق مالیات و سایر درآمد‌های دولت تامین می‌شود. تا این جای کار مشکل اساسی وجود ندارد و اقتصاددانان موافق ارائه این خدمات تخصصی و تامین هزینه‌های آن هستند، اما مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که به‌دلیل مشکلات اخذ مالیات نقدی از جامعه، دولت تصمیم بگیرد بخشی از این خدمات را از طریق خدمت اجباری تامین کند.

عوارض سربازی اجباری

ارائه خدمات نظامی و انتظامی که از وظایف اصلی دولت‌ها است هزینه بردار است و هرگاه اخذ مالیات نقدی از جامعه برای تامین مالی این خدمات ممکن نباشد یا سخت باشد ممکن است برخی سیاست ها باعث شود تا دولت راه‌حل ساده را انتخاب کند و آن تحمیل «مالیات غیر‌نقدی بر نسل جوان مذکر» است. سربازی اجباری حداقل سه چالش دارد؛اولی عدم رضایت، دوم کار رایگان و سوم عدم امکان پیگیری مطلوبیت فردی و منافع شخصی. این سه ویژگی باعث می شود سربازی اجباری دارای عوارضی باشد.

اداره حسابداری عمومی آمریکا (GAO) در سال 1988، اثرات برقراری  خدمت سربازی اجباری را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتشی مبتنی بر سربازگیری اجباری پر هزینه‌تر است. در سربازی اجباری، نیروهای بیشتری مورد نیاز خواهد بود، زیرا سرباز‌های وظیفه نسبت به افرادی که داوطلب می‌شوند، دوره کوتاه‌تری در ارتش می‌مانند. بنابراین تعداد بیشتری از نیروها در اموری مانند آموزش، نظارت بر پرسنل کم‌تجربه و انتقال پرسنل درگیر خواهند بود. این اداره در آن زمان تخمین زده بود که این فعالیت‌ها، مبلغی بیش از چهار میلیارد دلار در سال (بر حسب دلار سال 2003) به هزینه‌های دفاعی اضافه خواهد کرد.
اجباری بودن سربازی همچنین سبب خواهد شد که افرادی به ارتش وارد شوند که مناسب این کار نیستند. مثلا کسانی که در دیگر مشاغل، مولدترند یا کسانی که به شدت از خدمت نظامی متنفرند نیز به ارتش وارد می‌شوند. این امر، عواقب جدی دیگری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
سربازی اجباری به خصوص اگر در آن مواردی برای معافیت از سربازی در نظر گرفته شده باشد، رفتارهای نامطلوب و مضری از قبیل ادامه تحصیل با انگیزه معافیت، ازدواج‌های زودهنگام و انتخاب مشاغل نامناسب را موجب خواهند شد. این همان چیزی بود که در دهه‌های 1950 و 1960 اتفاق افتاد. سربازگیری اجباری همچنین باعث تضعیف ارتش نیز می شود، زیرا افرادی که به خدمت اجباری فراخوانده می‌شوند با پایان گرفتن دوره خدمتشان به احتمال بیشتری نسبت به داوطلبان ارتش را ترک می‌کنند. در ضمن در خدمت سربازی اجباری اخلاقیات کمتر رعایت می‌شود و برقرار کردن نظم نیز مشکل‌تر است.به همین دلیل در ایالات متحده خدمت سربازی اجباری در سال ۱۹۷۳ منسوخ شد. زیرا بر پایه  تجربیات تقریبا تمامی مقامات ارشد نظامی آمریکا اعتقاد دارند که اجباری شدن خدمت سربازی تنها سبب تضعیف نیروهای مسلح و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

کشورهای زیادی در اروپا، اخیرا به همین دلیل ‌سیستم سربازی داوطلبانه را اتخاذ کرده‌اند و یا به صورتی فعالانه در حال بررسی آن هستند. در بریتانیا نیز  چندین دهه است که این سیستم اجرا می‌شود. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید