کاهش نرخ رشد بورس و افزایش خروج پول حقیقی؛

بورس با سیلی صورتش را سبز نگه داشت + نمودار

کدخبر: ۳۹۹۶۱۶
اقتصادنیوز: در معاملات امروز 25 اسفند 1399 بازار سهام خروج پول حقیقی افزایش یافت و نرخ رشد شاخص کاهش یافت اما به لطف رشد نمادهای بزرگ پتروشیمی مانند فارس و تاپیکو سبزپوش باقی ماند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 66 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 254 هزار واحد رسید تا سه روز صعودی پیاپی را ثبت کند.  

کاهش نرخ رشد بورس

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ربع ابتدایی 4 هزار واحد افت کرد اما پس از آن رو به بالا تغییر جهت داد و در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 9 هزار و 66 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 254 هزار و 252 واحد رسید. نرخ رشد امروز شاخص کل 0.73 درصد بود که نسبت به روز گذشته که شاخص کل 15 هزار واحد (معادل 1.3 درصد) رشد کرده بود افت داشته است.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 545 واحد نسبت به یکشنبه بالا آمد و در رقم 434 هزار و 836 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 198 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 470 واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌یکشنبه برای بیست‌ودومین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 472 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را بانک آینده (وآیند) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از وآیند، بنو و غزر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

«فارس»، «تاپیکو» و «کچاد» نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و غزر و اپال در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، چخزر و کزغال پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه‌ سبز بازار

در روزی که تعداد نمادهای سبزرنگ کمتر از قرمزپوشان بازار بود، اغلب نمادهای گروه‌های «محصولات شیمیایی» رشد قیمت داشتند. 5 شرکت‌ پتروشیمی گروه «محصولات شیمیایی» رشد 6 درصدی داشتند. پترول، فارس، مارون، شگویا و جم پیلن رشد قیمت 6 درصدی داشتند و از عوامل اصلی صعود شاخص‌های بازار سهام در معاملات روز دوشنبه بودند. همچنین دیگر نمادهای این صنعت مثل شبصیر، تاپیکو، شپاکسا، شلعاب، شیران، آریا، جم، بوعلی، زاگرس و نوری افزایش قیمت داشتند.

در معاملات امروز بازار سهام علاوه بر 5 نماد گروه پتروشیمی‌ها که رشد 6 درصدی داشتند، تنها نماد دی (بانک دی) رشد قیمت 6 درصدی داشت. 

رشد ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 229 درصد افزایش یافت و به رقم 168 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 11 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 547 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) با صف‌ خرید 22 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وتوکا، پترول (پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) و شگویا (پتروشیمی تندگویان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به سدور (سیمان دورود) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 55 میلیارد تومانی داشت. پس از سدور، خزر (فنرسازی زر) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان ایران) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 73 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 27 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 81 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 19 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 50 هزار و 203 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 150 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 2 درصد کاهش یافت و به رقم 6 هزار و 320 میلیارد تومان رسید. نکته جالب توجه این که بیش از 41 هزار میلیارد تومان از معاملات بازار به اوراق مشارکت تعلق داشت که حدود 80 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 509 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، بیمه کوثر بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک دی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و ایران خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

پیشتازی سایپا در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با نماد معاملاتی خساپا با تعداد 811 میلیون و 153 هزار و 944 سهم همانند دیروز در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک ملت تعلق داشت. بانک صادرات و بانک تجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید