شهر خبر
بسته خبری بورسی 24 اسفند 99

هوش مصنوعی در بورس/ عرضه اولیه فروردین 1400

کدخبر: 399248
اقتصاد نیوز : در حالی که اخبار شرکت‌ها بیشتر محور افزایش سرمایه‌ها و انعقاد قراردادها می‌چرخد که خبرها دست کم حکایت از یک عرضه اولیه در فروردین سال 1400 دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، آمریکا به واسطه اروپا در حالی در مذاکره با ایران است که احیای معاهده برجام همچنان در وضعیت پیچیده ای به سر میبرد.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در تازه ترین رویدادها به اخبار پیرامون احیای برجام، محمدجواد ظریف،وزیر امورخارجه  در این نامه چند صفحه ای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام و توافق هسته ای تاکید کرده است که در صورتی که طرف های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا البته در دیدار با اعضای کنگه اذعان داشته که برداشتن تحریم‌ها علیه ایران کاری نکرده‌ایم. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز عنوان کرده:‌ نامه ظریف به بورل تببین نگرش ایران است و حاوی هیچ طرحی نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نامه ظریف به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تببین نگرش ایران است و حاوی هیچ طرحی نیست، گفت: در این نامه اعلام شده که چنانچه آمریکا قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریم‌ها را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است.

در خبر مهم دیگری، روح اله دهقان، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفته است: با توجه به افزایش حجم معاملات در نظر داریم که در سال آینده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات در بازارسرمایه استفاده کنیم. بورس مدعی است که در این خصوص زیرساخت‌های جدیدی در حال تهیه دارد که می‌تواند پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات در سامانه‌های مرتبط باشد.

در اخبار مربوط به واکسیناسیون نیز، مدیر اجرایی پروژه  واکسن ایرانی کووید 19 در ایران گفته است: تاکنون عارضه‌ نگران‌کننده‌ای از واکسن‌های داخلی کرونا گزارش نشده است. به نظر میرسد واکسن ها ایمنی خوبی داشته‌اند و البته اخبار رسیده حاکی از آن است که آغاز فاز دوم مطالعه بالینی انسانی واکسن کوو ایران برکت از شنبه صورت گرفت.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت  از استمرار افزایش توزیع روغن در بازار تا پایان ماه مبارک و استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ خبر داد.

همچنین تازه ترین خبر‌ها از این موضوع حکایت دارد که گویا وزارت صمت می‌خواهد طی سال آینده طرح خودرویی دولت را اجرایی کند. اگر فرض را بر اجرای طرح دولت بگذاریم، نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو هم کمرنگ خواهد شد، هرچند این احتمال وجود دارد که لغو نرخ‌گذاری دستوری خودرو‌های کم‌تیراژ، بعد‌ها به پرتیراژ‌ها هم سرایت کند. در این صورت شورای رقابت رسما از پروسه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی کنار خواهد رفت.

در سوی دیگری، کارشناسان بازار پتروشیمی در ایران همچنان بازار پلی اتیلن را رو به بالا ارزیابی می کنند و معتقدند تا زمانی که کمبود تعطیلی تولیدکنندگان آمریکایی جبران نشود؛ کاهش ها در این بازار اندک خواهد بود. به گفته این گروه احتمال کاهش قیمت ها تا دو ماه آینده بسیار اندک است. این در حالی است که نگاه ها به بازار ارز دوخته شده است و بازار از این بابت نگرانی دارد.

گزارش جدید بانک مرکزی هم حاکی از آن است که رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال ۲.۲ درصد شد. براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد ۴۸۰۶.۳ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

همچنان افزایش سرمایه‌ها در روزهای پایانی سال در صدر اخبار شرکت‌هاست. گروه تولیدی مهران (غمهرا) از افزایش سرمایه به شیوه پذیره نویسی از 23 اسفند امسال تا 7 فروردین سال 1400 خبر داد؛ سرمایه شرکت از 9.3 میلیارد تومان به 20.4 میلیارد تومان می‌رسد. گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) نیز از افزایش سرمایه به شیوه پذیره نویسی از 24 اسفند امسال تا 23 فروردین سال 1400 خبر داد؛ سرمایه شرکت از 2000 میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان میرسد.

افزایش سرمایه 4400 هزار میلیارد تومانی گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) در مجمع فوق العاده از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها تصویب شد. همچنین پتروشیمی تخت جمشید گفته مجمع عمومی عادی سالیانه در تاریخ 28 اسفند برگزار نمی گردد و تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات ذیل به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام میگردد موکول گردید. در همین حال در مجمع عمومی به صورت فوق العاده صنایع مس شهید باهنر، اساسنامه شرکت موضوع فعالیت احداث کارخانجات شرکت برای تولید لوله ها، مقاطع، ورق مسی و برنجی و ... را به موضوع فعالیت خود افزود. در این مجمع موضوع افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 112.5 میلیارد تومان به 262.5 میلیارد تومان به میزان 133 درصد از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی به تصویب رسید.

ملی سرب و روی ایران (فسرب) از افزایش سرمایه به شیوه تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد. بر مبنای اعلام شرکت، گزارش توجیهی در حال حاضر در اختیار حسابرسان شرکت بوده و با عنایت به اینکه افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی دارائیها (زمین) است و شرکت علی رغم داشتن اسناد منگوله دار معتبر و بدون هیچگونه مشکل از زمینهای تحت مالکیت، بنا به درخواست حسابرس می بایست اسناد مالکیت را تبدیل به تک برگی نموده و در اختیار آنها به منظور اظهار نظر قراردهد، لذا شرکت نیز این مهم را در دستور کار اصلی خود قرارداده و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است. وسعت زمینهای شرکت و تعداد پلاکهای ثبتی و حریم های درحال بررسی توسط کارشناسان اداره ثبت ( خطوط برق وگازو آب ،جاده و سیلاب ) ، علت طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه شرکت شده است.

بهمن لیزینگ (ولبهمن) نیز از تاییدگزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط حسابرس و بازرس قانونی خبر داد؛ سرمایه شرکت از 80 میلیارد تومان به 210 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین کارخانجات مخابراتی ایران (لکما) از تایید افزایش سرمایه 291 درصدی این سرمایه توسط حسابرس خبر داد؛ سرمایه شرکت از 323 میلیارد تومان به 1264 میلیارد تومان می‌رسد.  صنعتی و شیمیایی رنگین (شرنگی) نیز از تایید گزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط حسابرس خبر داد؛ سرمایه شرکت از 4.7 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان در راستای احداث خط دوم رزین سازی میرسد. گزارش توجیحی افزایش سرمایه تولید و صادرات ریشمک (دریشمک) از 30 میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان برای حسابرس ارسال شد.

در اخبار دیگری آمده است، بارگیری کنسانتره در مجتمع معدنی چادرملو از مرز ۱۱ میلیون تن گذشت که نسبت به سال گذشته بالغ بر ۲۰/۱۶ درصد رشد داشته است. همچنین با بهره برداری از قطعه دوّم و سوّم مگاپروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، فردا آب خلیج فارس به صنایع فولاد معادن چادرملو در اردکان یزد می رسد.

تامین سرمایه بانک ملت (تملت) نیز از اقدام به پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی 1500 میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی بر پایه برق صادراتی نموده است. درآمد تعهد پذیره نویسی معادل 7.5 میلیارد تومان در ابتدا و درامد بازارگردانی در دوره سررسید اوراق ( دوساله) شناسایی می شود. سرمایه گذاری سایپا (وساپا) هم اعلام کرده، مزایده از طریق شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا )سهامی عام در روزنامه اطلاعات مورخ 13 اسفند 1399انجام گردید. متقاضیان جهت شرکت در مزایده بایستی معادل 5 درصد از ثمن معامله ( به مبلغ 300,000 میلیون ریال ) را به عنوان سپرده شرکت در مزایده به شرح آکهی مزایده اقدام کنند. گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) از شفاف سازی خرید  سهام سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) خبر داد؛ به طوریکه تعداد 1.09 میلیارد سهم سرمایه گذاری غدیر خریداری شد.

بین المللی محصولات پارس (شپارس) هم از انعقاد قرارداد مهم با موضوع قرارداد: انتقال قطعی شش دانگ عرصه و اعیان هشت دستگاه آپارتمان با کاربری اداری ، طرف قرارداد: شرکت توسعه پژوهش یاسین با مبلغ قرارداد: 28 میلیارد تومان خبر داد. حمل و نقل توکا (حتوکا) نیز از انعقاد قرارداد بارگیری، حمل و تخلیه ضایعات فولاد مبارکه به مبلغ 10.4 میلیارد تومان خبر داد. گروه توسعه هنر ایران (وهنر) نیز اعلام کرده، یکی از شرکتهای 100درصدی هلدینگ، به عنوان سرمایه گذار اقدام به انعقاد قرارداد به مبلغ 68 میلیارد تومان با موضوع سرمایه گذاری در ساخت سریال خانگی نموده است .مدت قرارداد 17 ماه است. کسب درآمد از محل این سرمایه گذاری بعد از ساخت آن و اخذ مجوزهای مربوط از نهادهای ذیربط و پخش و نمایش سریال محقق می شود. شرکت در این مدت هیچگونه درآمدی کسب نخواهد کرد و در دفاتر نیز هیچگونه درآمدی شناسایی نخواهد شد. همچنین قرارداد نصب و راه‌اندازی توربین ملی MGT_7 بین گروه مپنا (رمپنا) و شرکت تولید نیروی برق حرارتی به عنوان پیشرفته ترین تورین بومی کشور به امضا رسید.

 در خبر مهم دیگر سرمایه گذاری پارسیان اعلام کرد: 20 درصد سهام شرکت فولاد سبزوار هفته دوم فروردین ماه در بورس عرضه اولیه خواهد شد. ظرفیت این کارخانه 800 هزار تن آهن اسفنجی است و مواد اولیه آن از زیر مجموعه های خود تامین خواهد شد.