روند قیمت دلار و سکه در زمستان چه نشانه ای دارد؟

پیش بینی بازار ارز و سکه با توافق یا بدون توافق سیاسی

کدخبر: ۳۹۸۹۱۸
اقتصاد نیوز: آیا روند صعودی میان مدت دلار نشانه ای از رشد قیمت آن در سال آینده است؟روند ها در باره آینده میان قیمت سکه و دلار چه می گویند؟ در صورت توافق و عدم توافق بازار چه سمت و سوی می گیرد؟
پیش بینی بازار ارز و سکه با توافق یا بدون توافق سیاسی

به گزارش اقتصاد نیوز ، تحلیل گران تکنیکال معتقدند برای فهم و پیش بینی روند آتی در هر بازار فقط کافیست به قیمت ها توجه کنید زیرا همه چیز در قیمت لحاظ شده و تاریخ تکرار می شود. بنابراین با بررسی نوسانات میان مدت سه ماهه زمستان بدون توجه به رخدادهای سیاسی یا اقتصادی، می توانیم چشم اندازی از قیمت دلار و سکه در سال آینده داشته باشیم.

در نیمه اول دی ماه با امیدواری معامله گران به عدم تایید پیروزی بایدن توسط کنگره آمریکا، دلار با تغییرات اندک در محدوده ی 25 هزار و 700 تومان نوسان می کرد اما هرچه به زمان ورود بایدن به کاخ سفید و پذیرش شکست از سوی ترامپ نزدیک تر می شدیم، هراس سفته بازان هم از بهبودی روابط ایران و آمریکا بیشتر می شد و همین امر باعث شد از هجدم تا پایان دی، نرخ دلار از محدوده ی تثبیت شده روزهای قبلش خارج شده و بعد از نزولی هیجانی تا نرخ 21 هزار تومان کاهش پیدا کند و بازده یک ماهه منفی 14 درصدی را ثبت نماید.

اما سرمای زمستان بازارها مدت زیادی به طول نینجامید و بهمن ماه برای فعالان بازارها معنای ضرب المثل هر سرازیری یک سربالایی دارد، به شمار آمد به این معنا که اسکناس آمریکایی با حرکت در مدار صعودی در مدت زمان یک ماه تا کانال 26 هزار تومان بالا رفت و بازده مثبت 15درصد را تعیین کرد.

افزایش قیمت ها در دومین فصل زمستان در حالی ادامه داشت که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه های تلویزیونی و یادداشت های اینستاگرامی تاکید می کرد که قیمت کنونی دلار واقعی نیست و در صورت بازگشت ارزهای بلوکه شده از کره جنوبی و پیشروی مذاکرات با عمان در زمینه بهبود مبادلات پولی، کنترل بهتری از بانک مرکزی را در نوسانات بازارها شاهد خواهید بود اما سیگنال های منفی قدرت بیشتری از سخنان او داشت و اخبار منتشر شده درباره عدم توافق دولت بایدن درمورد بازگشت به برجام و احتمال خروج ایران از پروتکل الحاقی درکنار فاکتورهای تاثیرگذار اقتصاد کلان مثل افزایش نقدینگی و بازده منفی بازار سرمایه سبب رشد در بهمن ماه شد.

اما در آخرین فصل سال نه از روند کاهشی دی و نه افزایشی بهمن خبری نبود و تعادل قیمت با تغییر دلار بین دو ناحیه 24 هزار و 400 تومان  تا 25 هزار و 700 تومان برقرار شده بود و آزادسازی یک میلیاد دلار ارز مسدود شده از کشور کره جنوبی یا همکاری با بانک تجارت عراق در خصوص پرداخت منابع مالی ایران و یا احتمال قطعنامه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نتوانست قیمت را از حصار 1300 تومانی خارج کند.

آنچه بر قیمت سکه در زمستان99 گذشت....

عملکرد سکه در سه ماهه زمستان بیشتر از اینکه تحت تاثیر نرخ طلای جهانی باشد، با لیدری مارکت دلار هماهنگ بود به طوری که در بیشترین مقدار دلار یعنی 26 هزار تومان به مقاومت 12 میلیون و 300 هزار تومانی و درکمترین عدد 21 هزار تومان به حمایت 9 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

از نظر فعالان این بازار، به بازگشت روند صعودی اونس که در مرداد ماه (6 آگوست) تا نرخ 2 هزار و 70 دلار بالا رفته بود، نمی توان دل خوش کرد زیرا با بهبود وضعیت اقتصادی بعد از شیوع پاندمی کرونا و افزایش نرخ بازده اوراق قراضه آمریکا احتمال کوچ سرمایه گذاران از معاملات طلای جهانی بیشتر خواهد شد و گواه این سخنان هم کاهش قیمت به 1680 دلار و ثبت بازده منفی 19 درصد است بنابراین رشد سکه با همراهی اونس به زودی رخ نمی دهد و امکان نوسانات مثبت فلز گرانبهای زرد ایران تنها با صعود دلار میسر می شود.

1

پیش بینی میان مدت بازارها

به باور تحلیل گران تکنیکال با بررسی نمودارهای قیمتی دلار و سکه در زمستان مشخص می شود که در دی ماه دلار از ناحیه کف 21 هزار تومان و سکه از 9 میلیون و 700 هزار تومان کمتر نشدند و در دو ماه بعد از محدوده ی 24 هزار و 400 تومان و 10 میلیون و 300 هزار تومان پایین تر نیامدند و این یعنی روند کف های قیمتی جدید صعودی است که هرچه ماندگاری بالای آنها طولانی تر شود، احتمال افزایشی شدن بازارها را در میان مدت بیشتر خواهد کرد و البته از نگاه متخصصان فاندامنتال با کم شدن تنش سیاسی بین ایران و آمریکا و بهتر شدن وضعیت صادرات نفتی و غیر نفتی، امکان کاهش قابل توجه قیمت در سال آینده دور از انتظار نیست.

 

 

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید