آخرین گزارش از وضعیت املاک واگذار شده؛

چند درصد املاک واگذار شده شهرداری پس گرفته شد؟

کدخبر: ۳۹۷۶۴۲
اقتصادنیوز:‌ بر اساس آخرین گزارش از وضعیت املاک واگذار شده شهرداری تهران هنوز 76 درصد املاک قابل تخلیه ، تعیین تکلیف نهایی نشده اند .
چند درصد املاک واگذار شده شهرداری پس گرفته شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ،بازپس گیری املاک شهرداری نخستین تلاش های مدیران فعلی شهر تهران برای جبران حق از دست رفته پایتخت نشینان در سال های گذشته بود . املاکی که متعلق به شهر تهران بود اما سال ها در اختیار افرادی قرار داشت که حتی دیگر در شهرداری تهران حضور نداشتند .

برخی به بهانه خیریه ها ،موسسات فرهنگی و برخی نیز به عنوان خانه سازمانی و دفتر کار ، مطب و... املاک شهرداری را به تصرف درآورده بودند .در لیست املاک واگذار شده شهرداری نام های آشنای زیادی است حتی اسامی مدیرانی که سال هاست در شهرداری حضور ندارند .

املاکی که برخی از آنها ناشناخته بود و به تدریج بر آمارشان افزوده می شود ، حالا لیست  املاک موسوم به بند 6 ماده 55  مدت هاست که آماده شده و به شورای شهر تهران ارسال شده است . این لیست در بسیاری از رسانه ها منتشر شد اما هنوز  در صحن شورای شهر تهران بررسی نشده است و به نظر هم نمی آید به این زودی به طور رسمی در صحن شورا مطرح شود.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران دلیل این تاخیر را راست آزمایی این لیست می داند . او معتقد است برخی از املاک شهرداری هستند که اعضا می دانند که در اختیار غیر هستند اما در لیست ارسالی شهردار به شورای شهر تهران نیامده است .

شورای شهر تهران  ازسال 96 به دنبال آن است که در این زمینه شفاف‌سازی شده واملاک در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد.اعضای شورای شهر تهران بارها وعده داده بودند این لیست را منتشر می کنند .

محمد جواد حق شناس  رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که بارها به روند کند بازپس گیری املاک شهرداری اعتراض کرده پیش از این گفته بود :‌ شهرداری در گام اول می‌توانست با شفاف‌سازی، مشخصات این املاک ، آشکار سازد که این املاک در اختیار چه کسانی و با چه قراردادهایی است  و در گام دوم،  شهرداری باید برای بازپس‌گیری از املاک اقدامات لازم را انجام دهد. 

به گفته حق شناس باید برای این بازپس‌گیری زمان‌بندی مشخص می‌شد و املاک هر چه سریعتر به نفع شهر و شهروندان پس گرفته می‌شد یا با قیمت روز به بهره‌برداران فروخته می‌شد. متأسفانه امروز شاهد کندی این حرکت هستیم.

پیش از این نیز  افشین حبیب زاده   رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران هم در یک برنامه تلویزیونی گزارشی از لیست تهیه شده شهرداری از املاک شهرداری که به غیر واگذار شده و معروف به املاک بند 6 هستند ارائه کرده بود  .

براساس این گزارش از برخی از املاک استفاده مسکونی شده و یا در اختیار ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی نظیر نیروی انتظامی و راهور هستند .

  به گفته حبیب زاده حدود ۷۰ درصد این واگذاری ها  مربوط به دوره مدیریت شهری قبلی است  و ۳۰ درصد مابقی مربوط به دوره های قبل از آن است.  

12

بر اساس آخرین گزارشی که بهمن ماه از سوی سازمان املاک و مستغلات به شهرداری تهران ازعملکرد سه ماهه مهر آبان و آذر در خصوص تخلیه املاک متعلق به شهرداری به شورای شهر ارائه شده است .املاک اعلام شده  جهت تخلیه ۳۲۶ فقره هستند ،همچنین تعداد املاک تعیین تکلیف شده ۲۳ فقره و ۱۹ فقره از املاک نیز غیر قابل تخلیه هستند.

13

تعداد املاک تخلیه شده نیز ۵۵ فقره ،تعداد املاک تخلیه و واگذار شده ۱۴ فقره، تعداد املاک تخلیه و تهاتر شده  8فقره ،تعداد املاک تخلیه و استفاده شده برای ساختمان های ستادی ۱۰ فقره ،تعداد املاک تخریب شده و اجاره داده شده ۸ فقره تعداد املاک تخلیه شده و خالی ۱۵ فقره و تعداد املاک تخلیه شده یا تعیین تکلیف شده ۹۷ فقر هاست بر اساس آمار ارائه شده هنوز ۷۶% املاک شهرداری تهران برای تعیین تکلیف باقیمانده ۶ درصد غیر قابل تخلیه هستند و ۱۸ درصد املاک املاک تخلیه شده اند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید