پیش بینی بازار سهام 17 اسفند 99

بورس منتظر 18 اسفند/فرش قرمز برای شاخص 5رقمی

کدخبر: ۳۹۷۶۹۴
اقتصادنیوز: با تداوم ریزش در بازار سهام، شاخص دوباره به یک میلیون واحد نزدیک‌تر شد؛ به نظر می‌رسد بورس بازان خود را آماده کرده‌اند که سال 99 را حتی با شاخص 5 رقمی به پایان برسانند.
بورس منتظر 18 اسفند/فرش قرمز برای شاخص 5رقمی

به گزارش اقتصادنیوز، بورس نخستین روز را در هفته سوم اسفند با ریزش ادامه دار هفته قبل دنبال کرد و کمتر از دو هفته دیگر کارنامه سال 99 را می‌بندد. خریدهای آبشاری در آخر سال و بعد از آن فروش‌های آبشاری بورس را اکنون در یک وضعیت و نقطه‌ای رسانده‌ است که بسیاری آن را با توجه به رفتار بورس بازان پیش بینی کرده بودند. بازارهای موازی سهام هم البته دست کم تفاوتی با بازار سهام ندارد؛ با این وصف در همین روزهای آخر سال دولت با تمدید سررسید اوراق همچنان به فروش اوراق برای جبران کسری بودجه اقدام می‌کند.

البته با توجه به عرضه‌های پایانی سال، فشار فروش در روزهای آخر سال در بازارها را طبیعی می دانند اما بازار سهام فارغ از فشار فروش، با بی‌اعتمادی بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران روبه‌روست که البته سیاست‌گذار انتظار دارد با انجام برخی اقدامات و تصمیمات جدید در حمایت از سهامداران خُرد، راهی برای ترمیم بخشی از اعتماد از دست رفته بیابد اما آنچه درعمل اتفاق افتاده است، افزایش شکاف بین بازار و سرمایه‌گذاران بوده است.

نشانه‌های این بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی بازار را به صورت مصداقی می‌توان در عدم واکنش بازار به رویدادهای درون و بیرون بازار رویت کرد؛ به طوریکه در معاملات دیروز بازار بی‌تفاوت به تحولات بازار نفت بعد از جلسه اوپک و افزایش ترافیک دیپلماتیک برای احیای برجام همچنان در وضعیت سردرگمی به سر می‌برد. حالا اما با توجه به افزایش فشار فروش در روزهای آخر سال، گمانه‌زنی‌ها برای ریزش شاخص به زیر یک میلیون واحد بعید و دور از انتظار نیست.

برخی هم پیش بینی کرده‌اند بازار سهام بعد از 18 اسفند می‌تواند با چرخش نسبی همراه باشد و استارت بهبود تقاضا به صورت کلی از اوایل سال جاری آغاز شود. با این وصف سیکل رفتاری بازار سهام در سال 99 برای همه بورس بازان و سرمایه‌گذاران می‌تواند تجربه‌های گران بهایی برای آنان داشته باشد زیرا که این سیکل رفتاری به شدت هیجانی و غیرعقلانی، بازنگری مجدد در سیاست‌گذاری سیاست‌گذار را ضروری می‌کند.

بازارهای موازی سهام در چه حالند؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

این روزها آن قدر روند نزولی بورس تداوم یافته است که  جمع‌آوری صف فروش یک یا چند نماد شاخص‌ساز تنها خبر مثبت در بازار است. میزان خریدی که هر روز حقوقی‌ها انجام‌ می‌دهند در بهترین حالت می‌تواند برای دقایقی سهم را از صف فروش جدا کند اما آن قدر قدرت خرید در بازار کاهش یافته است که روز بعد نیز  عرضه سنگین و تشکیل صف فروش روی دو سوم از نمادهای بازار، تکرار می‌شود.

البته در معاملات دیروز چند نماد در گروه پالایشی، عرضه آب و برق، دارویی و غذایی سبزپوش بودند اما افت بیش از 8 هزار واحدی نماگر بازار نشان می‌دهد روند کلی بازار همچنان نزولی است. در این مسیر کف قبلی شاخص‌کل می‌تواند اولین حمایت پیش روی حرکت دماسنج بازار باشد.

در سوی دیگر سهامداران  امیدوارند با پایان یافتن فروش اوراق دولتی و همچنین سپری شدن روزهای باقی مانده از سال 99، در سال آتی روند بازار بهبود یابد. نباید از یاد برد که در روزهای اخیر بازارهای موازی با بورس هم در رکود به سر می‌برند.

با توجه به افت قیمت دلار و همچنین کاهش قیمت جهانی طلا، بازارهای طلا و ارز نیز کاهشی بوده و بازار مسکن و خودرو نیز خلوت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند.

اوراق دولتی همچنان بلای جان بازار!

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار در شرایطی به استقبال هفته جدید رفت که از اواسط هفته گذشته با اعلام  مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص الزام صندوق‌های درآمد ثابت مبنی بر افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام، موجی از امیدواری در بازار ایجاد شد. ولی با تمدید حراج اوراق دولتی با نرخ‌های به نسبت جذاب تا 18 اسفند‌، و جذب نقدینگی توسط این اوراق، طرف تقاضا در بازار همچنان در مقابل عرضه‌ها ضعیف است. از طرفی بخشی از فشار عرضه را می‌توان ناشی از نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال و ریسک گریزی برخی سهامداران دانست.

با توجه به تقارن این اتفاقات با نزدیک شدن شاخص کل به کف حمایتی قبلی، در صورتی که تا پایان سال جاری اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، می‌توان امیدوار بود که از اواخر اسفند یا اوایل فرودین‌ماه سال جدید شاهد بهبود تقاضا و روند معاملات باشیم. پیش‌بینی می‌شود فردا نیز شاهد بازاری منفی و کم تقاضا باشیم.

بهانه های غیر قابل قبول

اشکان رسولیان |صاحب نظر اقتصادی

بر خلاف باور برخی بورس بازان اوراق دولتی و نرخ سود مانعی برای رشد بورس نیستند زیرا اگر این متغیر اثر گذار بود امروز باید با ضمانت نرخ سود 25 درصدی برای چهار میلیون نفر اوضاع تفاوت می کرد. به نظر بورس با وجود همه افت و خیزها به دلایل بنیادی دچار وضعیت کنونی شده است و این روند تا 5 رقمی شدن شاخص ممکن است دوام داشته باشد.

بازار بی توجه به نفت 70 دلاری

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

دیروز بازارهای جهانی غوغا کردند و نفت برنت رکورد چهار ده ماهه خود را شکست و نزدیک هفتاد دلار معامله شد. همچنین  کرک اسپرد پالایشگاهی ها به عدد هفت نزدیک شد و رشد خوبی را تجربه کرد. با این وجود سهامداران انتظار داشتند که با توجه به افزایش قیمت های جهانی بازار در محدوده مثبت معامله شود اما در بازار سهام ایران برای فروش سهام نفتی از هم سبقت می‌گرفتند؛ به طوری که سهام لیدر پالایشی ها در صف فروش معامله شد، سهامی که هفتاد درصد ریزش را تجربه کرده اند. در واقع بازار سهام ایران بیشتر به حمایت مالی احتیاج دارد تا به وعده وعیدها.

کلام آخر را به سهامداران عزیز عرض می‌کنم که خداوند در قرآن می‌فرماید فان مع العسر یسرا، بعد از هر سختی آسانی است، انشاله از این مرحله سخت و دشوار هم عبور میکنیم.

بورس دو

امیدواری بعد از 18 اسفند

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

فقط 2 هفته تا پایان سال باقی مانده و در حالیکه بازار سهام ایران روزهای منفی سختی را پشت سر میگذارد، در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت کومودیتی ها هستیم. افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی به صورت مستقیم در قیمت بسیاری از سهام اثر میگذارد که فعلا فعالان بازار در بورس تهران، به این موضوع توجهی ندارند.

در همین راستا دیروز قیمت نفت به بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 رسید.  در روزهای قبل از فروش اوراق دولتی در فرابورس و تامین مالی دولت صحبت کرده بودیم و اینکه این اوراق تا 18 اسفند نیز ادامه خواهد داشت. در صورتیکه بعد از 18 اسفند، اوراق جدیدی روی میز عرضه قرار نگیرد، میتوان امیدوار بود که نقدینگی بیشتری به بازار سرازیر شود و قفل صف های فروش، شکسته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید