پیش بینی بورس یکشنبه 17 اسفند؛ بورس بر مدار نزول

نقطه جدید فرود شاخص بورس

کدخبر: ۳۹۷۵۸۴
دیروز باز هم شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند و شاخص کل بورس سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحدی را از دست داد.
نقطه جدید فرود شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، در اولین روز هفته شاخص کل بورس 8 هزار و 172 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 169 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 329 واحد پائین آمد و در رقم 430 هزار و 935 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز  79 واحد افت کرد و به رقم 16 هزار و 905 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 52 نماد رشد قیمت و 357 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 10 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 72 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های نفت سپاهان (شسپا)، ایران مرینوس (نمرینو) و نفت بهران (شبهرن)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های رایان هم افزا (رافزا)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)  و توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وتجارت (بانک تجارت)، سغرب (سیمان غرب) و وبملت (بانک ملت) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت صنعتی مینو (غصینو) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه 4 هزار و 56 میلیارد تومانی بسته شد که 842 میلیارد تومان بیشتر از رقم مازاد عرضه روز چهارشنبه است.  

پیش بینی بورس

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه 363 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 18 بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 5 درصد کاهش یافت و به رقم 205 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 24 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 261 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) بیشترین صف خرید را داشت. برکت با صف‌ خرید 82 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از برکت، غگیلا (پگاه گیلان) و شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به اپال (فراوری معدنی اپال کانی پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 144 میلیارد تومانی داشت. پس از اپال، دی (بانک دی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در اولین روز کاری هفته شاخص کل بورس باز هم ریزش کرد و سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحدی را شکست. پیش از این تحلیل‌گران تکنیکی این سطح حمایت را بسیار مهم می‌دانستند و معتقد بودند در صورت شکسته شدن، این سطح به عنوان سطح مقاومت عمل خواهد کرد و در آینده شاخص به سختی از این رقم بالاتر خواهد آمد.

با آن که پس از تغییر دامنه نوسانْ روند نزولی شاخص آهسته‌تر شده است اما این روند تدریجی تنها تعدیلات قیمتی را زمان‌بر کرده و بازار را دچار فرسایش کرده است. شاخص کل تا پایان معاملات دیروز نسبت به روز اجرای دامنه نوسان نامتقارن (25 بهمن ماه) حدود 93 هزار واحد کاهش یافته است.

روز شنبه که شاخص از سطح یک میلیون و 170 هزار واحد پائین‌تر آمد، برای دومین بار بورس یک سطح حمایت دیگر را شکست. پیش از این سطح حمایت یک میلیون و 210 هزار واحد در معاملات ششم اسفند شکسته شده بود. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و 130 هزار واحد معرفی می‌کنند. 

 با توجه به تداوم روند نزولی شاخص و مقاومت‌های قدرتمندی که در بازار وجود دارد به نظر می‌رسد شاخص در یک روند تدریجی به سوی سطح حمایت بعدی نزول خواهد کرد. خصوصا اینکه هنوز بورس با بی‌اعتمادی و خروج سهام‌داران حقیقی روبه‌رو است. دیروز برای پانزدهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی بودیم و 689 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و سهام‌داران حقیقی همچنان بیش از آن که بخرند، می‌فروشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید