سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

اتهام زنی جدید اسرائیل به ایران /توپ برجام در زمین کیست؟

کدخبر: ۳۹۷۱۲۱
بلینکن بار دیگر توپ برجام را در زمین ایران پرتاب کرد. وندی شرمن نیز بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ را ممکن ندانست.
اتهام زنی  جدید اسرائیل به ایران /توپ برجام در زمین کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، انداختن دوباره توپ در زمین ایران توسط آمریکا، اتهام محیط زیستی اسرائیلی ها علیه ایران، روز خونین میانمار، حمله با چاقو در سوئد، هراس از گسترش موج افراط گرایی غربی در اروپا، انفجار استارشیپ در هنگام فرود، دیدار محرمانه مقامات آمریکایی با حوثی ها در مسقط و واکتش ها به حمله راکتی به عین الاسد سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

انداختن دوباره توپ در زمین ایران توسط آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نخستین سخنرانی جامع خود درباره سیاست‌های خارجی دولت جو بایدن گفت اگر چه او و بسیاری از مقام‌های وزارت خارجه در کابینه باراک اوباما هم حضور داشته‌اند اما بنا ندارند در دولت جدید «گویی از همان نقطه که چهار سال پیش بودیم کارها را از سر بگیریم و وانمود کنیم که چهار سال گذشته هرگز روی نداده است».

بلینکن بلینکن بار دیگر مدعی شد ایران در مسیر اشتباهی در حرکت است و برنامه هسته‌ای خود را خطرناک‌تر کرده است. او با تکرار مواضع پیشین خود گفت راه دیپلماسی باز است و ابتدا ایران باید به اجرای تعهدات بازگردد. اکنون توپ در زمین ایران است تا در مورد توافق تصمیم بگیرد.

33

وندی شرمن، نامزد قائم مقامی وزارت امور خارجه آمریک نیز در جلسه بررسی تایید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته هرچند دولت جو بایدن به بازگشت به برجام تمایل دارد، اما بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ ممکن نیست زیرا در ظرف شش سال گذشته شرایط ژئوپلیتیکی منطقه عوض شده است. به گفته شرمن دولت بایدن قصد دارد وارد توافق هسته ای شود اما می خواهد آن را طولانی‌تر و محکم‌تر کند و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره در عرصه های دیگر استفاده کند.

از سوی دیگر، هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سخنانی در یک سمینار به دولت بایدن هشدار داد با توافق عجولانه با جمهوری اسلامی، دستاوردهای دولت ترامپ در صلح اسرائیل با کشورهای عربی و نیز موضع‌گیری متحد این کشورها در برابر ایران را کم اثر نکند.

اتهام محیط زیستی اسرائیلی ها علیه ایران

به گزارش بی بی سی، مقام های اسرائیلی مدعی شده اند یک نفتکش لیبیایی که مظنون به حمل نفت از ایران به سوریه بود مسئول نشت مقدار زیادی نفت در شرق مدیترانه در ماه فوریه است. یک مقام اسرائیلی در این رابطه گفته این کشور نمی داند نشت نفت تصادفی بوده است یا عمدی.

27

در اواسط ماه فوریه، باد شدید و موج‌های بلند ناشی از آن صدها تن قیر سیاه را با خود به سواحل فلسطین اشعالی آوردند و این آلودگی از حدود منطقه شمالی «روشن هانیکرا» در نزدیکی مرز لبنان تا سواحل جنوبی اشکلون واقع در سرحد نوار غزه را پوشاند. این منطقه نواری تقریبا به طول ۱۹۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد که شامل ۹۰ درصد سواحل این کشور است.

با این حال جیلا گاملیل، وزیر محیط زیست اسرائیل مدعی شده کشتی یاد شده به منطقه اقتصادی متعلق به اسرائیل نزدیک شده و عمدا آب را آلوده کرده است. او ایران را متهم کرده که مقصر این رخداد است و از این ماجرا با عنوان ترور محیط زیستی یاد کرده است.

روز خونین میانمار​؛ تیان آنمنی دیگر؟

به گزارش آسوشیتدپرس، کریستین شرِینِر برگِنِر فرستاده سازمان ملل در میانمار چهارشنبه را خونین‌ترین روز از زمان شروع اعتراضات این کشور توصیف کرد و گفت تصاویر منتشر شده از هدف گرفته شدن معترضان تکان دهنده است. حداقل ۳۸ نفر در اعتراضات روز چهارشنبه میانمار علیه کودتای ماه پیش این کشور کشته شده اند. شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی با گلوله لاستیکی و جنگی معترضان را هدف گرفتند.

32

خانم شرینر برگنر گفت که از زمان کودتا تاکنون حداقل ۵۰ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده اند.گزارش ها از میانمار حاکیست که نیروهای امنیتی در چند شهر، بدون اخطار قابل توجه قبلی، به روی گروه های بزرگی از معترضان آتش گشودند. گروه خیریه "کودکان را نجات دهید" گفت که دو پسر ۱۴ و ۱۷ ساله در میان کشته ها هستند.

حمله با چاقو در سوئد

به گزارش دویچه وله، پلیس سوئد در حال تحقیق در مورد حمله‌ مردی با چاقو است که در شهر وتلاندا هشت نفر را زخمی کرده است. پلیس احتمال می‌دهد که این یک حمله تروریستی بوده است.

22

پیش از این پلیس اعلام کرده بود که مرد مهاجم ۲۰ تا ۲۵ ساله‌ای را پس از آنکه با چاقو دستکم هشت نفر را مصدوم کرده بود، در حین حمله به مردم به ضرب گلوله مجروح و سپس دستگیر کرده است. از انگیزه فرد مهاجم خبری در دست نیست. سخنگوی پلیس اعلام کرده حال برخی از مجروحان بسیار وخیم است و برخی دیگر جراحت سطحی برداشته‌اند، اما کسی جان خود را از دست نداده است.

انفجار در نزدیکی مرکز تست کرونا در شمال هلند

به گزارش یورونیوز، پلیس هلند از وقوع انفجاری در نزدیکی یک مرکز آزمایش ابتلا به بیماری همه گیر کووید ۱۹ در شهر بوونکارشپل در شمال این کشور خبر داد.

21

طبق گزارش های منتشر شده شیشه ساختمان اطراف محل انفجار فرو ریخته ولی به کسی آسیبی نرسیده است. یک مرکز آزمایش ابتلا به کرونا در شهر اورک دو ماه پیش همزمان با وضع مقررات منع تردد شبانه در هلند به آتش کشیده بود. هلند طی هفته های گذشته شاهد جدی ترین ناآرامی های خیابانی طی چند دهه گذشته در اعتراض به مقررات منع رفت و آمد شبانه بود.

هراس از گسترش موج افراط گرایی غربی در اروپا

در شرایطی که در روزهای اخیر مجله نیوزویک با انتشار یادداشتی هشدار داده گروه های راست افرطی غربی در حال جایگزین شدن به جای گروه های اسلام گرا هستند، ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد فعالیت گروه راست افراطی «نسل هویت‌طلب» به دلیل تحریک به تبعیض، نفرت و خشونت علیه مهاجران ممنوع شده است.

25

گروه «نسل هویت‌طلب» نزدیک به حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن، بارها و بارها سعی کرده‌اند مانع از ورود مهاجران به فرانسه شوند. افراد منتسب به این گروه در آخرین اقدام خود که رسانه‌های فرانسوی به صورت گسترده آن را پوشش دادند اواخر ماه ژانویه به سوی کوه‌های پیرنه واقع در مرز فرانسه با اسپانیا سرازیر شدند تا بدین ترتیب جلوی ورود مهاجران و پناهجویان غیرقانونی به کشورشان را بگیرند.

از سوی دیگر، اداره حفاظت از قانون اساسی وابسته به سازمان امنیت داخلی آلمان چندماه مانده به انتخابات سراسری دراین کشور یک ضربه اساسی به حزب راست گرای «آلترناتیو برای آلمان» وارد کرد. به گفته این دستگاه امنیتی حزب آلترناتیو برای آلمان به علت زیر سوال بردن نظم دموکراتیک و گرایشهای راست افراطی و خلاف قانون اساسی، «تحت مراقبت و نظارت های امنیتی» قرار می گیرد. معمولا در آلمان احزاب و گروه های نئونازی کوچکتر و یا گروه های افراطی دیگر در این طبقه بندی و تحت مراقبت قرار می گیرند.

انفجار استارشیپ در هنگام فرود

به گزارش آسوشیتدپرس، سفینه استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس ایکس دقایقی بعد از آزمایش پرتاب و فرود خود بر روی سکو منفجر شد. در این آزمایش که در دشتی در جنوب ایالت تگزاس و نزدیک به مرز مکزیک انجام شد، استارشیپ تا ارتفاع ۱۰ کیلومتر پرتاب شد و به زمین بازگشت.

23

اسپیس‌ایکس دو بار دیگر هم این آزمایش را انجام داده بود که فرود هیچ‌کدام به طور کامل موفقیت آمیز نبود. این اولین باری بود که استارشیپ موفق به فرود کامل شده بود. اسپیس‌ایکس، که یکی از شرکت‌های متعلق به ایلان ماسک است، این سفینه را برای انجام مسافرت‌های فضایی و انتقال بار و مسافر به مریخ و ماه طراحی کرده است.

دیدار محرمانه مقامات آمریکایی با حوثی ها در مسقط

دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته اند مقامات آمریکایی برای اولین بار با رهبران حوثی های یمن دیدار کرده‌اند. این ملاقات بی‌سابقه بخشی از اقدامات دولت جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن است.

24

این منابع افزوده اند این دیدار که هیچ‌یک از طرفین تاکنون به طور علنی به آن اشاره نکرده‌اند روز هشتم اسفند در مسقط، پایتخت عمان، و با شرکت تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور یمن و محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها برگزار شد.

واکنش ها به حمله راکتی به عین الاسد

به گزارش رویترز، در پی حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا، که منجر به جان‌باختن یک پیمانکار آمریکایی شد، مقام‌های ایالات متحده اعلام کردند به دنبال شناسایی عاملان این حمله و بررسی پاسخ لازم به آن هستند. جو بایدن گفته واشنگتن در تلاش است تا عامل حمله به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق را شناسایی کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید، نیز اعلام کرد که ایالات متحده در حال ارزیابی این حمله‌ها است و چنانچه در نتیجه تحقیقات مشخص شود که حمله موشکی برای پاسخ مورد نیاز است، آمریکا دوباره اقدام خواهد کرد.

36

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در این رابطه گفتف عاملان این حملات هیچ تعلق‌خاطری به کشور ندارند. اقلیم کردستان نیز از بازداشت دو تن از عاملان حمله راکتی به فرودگاه اربیل، که عضو گروه شبه‌نظامی کتائب سید الشهداء هستند، خبر داده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه مدعی شده موشک‌های اصابت شده به عین الاسد از نوع مدل آرش ساخت ایران است. برخی منابع عراقی تیز با انتشار عکسی مدعی شدند که با استفاده از خودروی شرکت کیا، راکت‌هایی از نوع آرش4 به سمت پایگاه عین‌الاسد شلیک شده و سامانه‌های دفاعی آمریکایی در رهگیری و انهدام این راکت‌ها ناموفق بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید