رنگ بازار سهام در هفته آینده؛

پیش بینی بورس در 2 هفته آخر سال

کدخبر: ۳۹۷۰۵۰
اقتصادنیوز: با پایان یافتن بازار در هفته دوم اسفند، تحلیلگران انتظارات دو هفته آخر سال را پیش بینی کردند.
پیش بینی بورس در 2 هفته آخر سال

به گزارش اقتصادنیوز، در روز آخر هفته با پایین آمدن توان تقاضا، عرضه‌ها خودنمایی کردند و توانسند دوباره شاخص را به نقطه قرمز بکشانند. اگرچه تصمیمات روزهای گذشته سیاست‌گذار برای بورس بازان مُسکن مانند توانسته تا حدودی به بازار احساس آرامش بدهد اما رفتار بازیگران نشان می‌دهد همچنان به دلیل اعتماد از دست رفته، نسبت به آینده چشم انداز روشن و مشخصی ندارند.

در این مختصات، ناظران از زاویه دیگری به بازار سهام نگاه می‌کنند؛ از دید آنان بازار به نقطه جذاب خرید رسیده است و انتظار این است سرمایه گذاران با این رویکرد به خرد سهام با نرخ های جذاب روی بیاورند. با این وصف هفته‌های بعد از دید تحلیلگران تا پایان سال تغییر معنادار و محسوسی نداشته باشد. انتظار تغییر رفتار بازیگران در بازار سهام را متناسب با رفتار بازیگران در دیگر بازارهای موازی یا رقیب باید مورد کندوکاو قرار گیرد.

توصیه به سهامداران

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

بازار به دنبال یک ناجی هست روز چهارشنبه بازار بی تفاوت به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی کار خود را تمام کرد. در پی معاملات روز چهارشنبه با توجه به افزایش 275 درصدی برق، صنایع گروه برق مورد توجه بازار قرار گرفت. در این روز هم همانند روز قبل خود، حقوقی‌ها نقش پر رنگ تری در قسمت خریدار داشتند اما با توجه به ترسی که دولت در میان سهامداران ایجاد کرده و همچنین اعتمادی را که از بازار از بین برده، هنوز فروشنده می فروشد.

توصیه بنده این هست که بازار به نقطه جذابی برای خرید رسیده است و سهام با P/E پایین در بازار مناسب سرمایه گذاری هستند. انتظار دارم اواسط هفته بعد بازار بهتری رو شاهد باشیم

بازار

پیش بینی بورس در روز شنبه

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

از روز دوشنبه با انتشار خبر مصوبه جدید دولت مبنی بر الزام صندوق‌های درآمد ثابت مبنی بر افزایش سقف مجاز سرمایه‌گذاری در سهام، پس از چند روز متوالی شاهد افزایش نسبی تقاضا و جمع‌آوری صفوف فروش در سهم‌های شاخص ساز بودیم و این افزایش تقاضا تا اواسط بازار روز سه‌شنبه ادامه داشت.

ولی در نهایت فشار عرضه باعث شد سهامداران به نوسان یک روزه بسنده کرده و اقدام به  ذخیره سود نمایند. روز چهارشنبه اگر چه فشار عرضه نسبت به روز قبل سنگین نبود ولی ضعف تقاضای ناشی از  تعطیلات آخر هفته باعث شد شاهد تشکیل مجدد صفوف فروش در سهم‌ها باشیم.

هرچند اجرای مصوبه جدید می‌تواند باعث بهبود اوضاع بازار شود، ولی به نظر می‌رسد سهامدارانی که طی این چند ماه به شدت نسبت به وعده‌های بدون عمل سیاست گذاران بی‌اعتماد شده‌اند ترجیح می‌دهند تا زمانی که آثاری از عملی شدن وعده‌ها مشاهده نکرده‌اند همچنان بر دیدگاه سابق خود پافشاری نمایند.

در صورتی که در تعطیلات پایان هفته اتفاق خاصی نیفتد، پیش بینی می‌شود برای روز شنبه شاهد بازاری منفی ولی به نسبت کم عرضه‌تر باشیم.

انتظارات در هفته بعد

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

هفته‌ای کسل کننده با تحرکاتی ناچیز در  برخی از نما‌دها به پایان رسید که در مجموع نشان دهنده جو پُر از ناامیدی و عرضه بود. همانطور که انتظار میرفت با نزدیک شدن به روزهای اخر سال، عرضه اوراق دولتی کم کم سر و کله خریداران در بازار پیدا شود که با انتشار لیستی جدید ،عرضه اوراق تا ۱۸اسفند ادامه پیدا خواهد کرد که امیدواریم این اخرین عرضه باشد و بعد از آن بازار نفسی راحت بکشد که در اینصورت شاهد وضعیتی بهتر در تقاضا و حجم معاملات خواهیم بود.

انتظار داریم در هفته اینده تعداد زیادی از صف فروش های بازار برچیده شود و بازاری به  مراتب بهتر از این هفته داشته باشیم.

امید برگشت اعتماد به بازار

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

این هفته با تمام فراز و نشیب ها به پایان رسید. امیدواریم سایه تصمیمات یکدفعه‌ای و بدون کارشناسی از بازار سرمایه پایان باید و با اندکی درایت و کارشناسی در اعلام این تصمیمات و دستورالعمل ها ایجاد شود تا هم افزایی لازم در درون بازار هم شکل بگیرد.

در این صورت هم فعالان قدیمی با خیال راحت تر در بازار معامله می کنند و هم سهامداران و فعالان جدید بازار روی آرامش رو ببینند و بازار از این رکود چند ماهه به مرور فاصله بگیرد و هم سرمایه گذاران جدید ترغیب به ورود خواهند شد.

امید و برگشت اعتماد به بازار از طرف حقوقی ها و حقیقی های عمده ی بازار شکل خواهد گرفت. بنابراین عملکرد آنها در هفته های آتی می تواند چراغ راه بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار باشد.

 امید سود آوری در این بازار در بازه های صعودی و نزولی همواره وجود دارد، بنابراین سرمایه گذاران باید تلاش کنند بهترین انتخاب را در شرایط مختلف داشته باشند تا با چینش استراتژی و مدیریت سرمایه قوی به کسب بازدهی موثر و مثبت در شرایط رکود بازار نیز دست یابند. به نظر می‌رسد با توجه به ریزش های اخیر سهام همچنان جذاب ترین بازار در کشور بازار_سهام خواهد بود

بازار یک

انتظار برای دو هفته پایانی سال

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شاخص‌کل بورس روز چهارشنبه نیز 0.7 درصد کاهش یافت تا سبزپوشی نماگر بازار فقط یک روز دوام داشته باشد. با از دست رفتن کانال 1.2 میلیون واحد حالا دماسنج بازار دوباره به کف قبلی خود نزدیک شده است و حتی می‌تواند در هفته آتی از آخرین کف خود پایین‌تر رود. از نظر رفتارشناسی، امید سهامداران به بهبود شرایط بازار تا پایان سال کمرنگ شده است.

با اجرای قانون دامنه نوسان نامتقارن خروج سرمایه از بازار سخت‌تر شده است و با تصمیم شورای عالی،  سازمان بورس سهامداران  خرد را تشویق کرده است که برای یک سال دیگر سرمایه خود را در این بازار نگه دارند.

این تصمیمات حمایتی اگرچه روی کاغذ می‌تواند به رشد بورس در بلندمدت کمک کند اما از سوی دیگر به سهامداران گوشزد می‌کند که احتمال صعودی شدن نماگر بازار در کوتاه‌مدت کم است. در این شرایط سهامدارانی که در ده ماه منتهی به مرداد 99، رشد شارپی سرمایه خود را در بازه زمانی کوتاه مدت شاهد بودند، به سختی می‌توانند به سود 25 درصدی تضمین شده عادت کنند.

در نتیجه بخشی از سهامداران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را برای چند ماه هم که شده است به دیگر بازارها ببرند تا شاید از نوسان کوتاه مدت آن بازارها استفاده ببرند. با توجه به این مسئله انتظار می‌رود در دو هفته پایانی سال نیز شاخص‌کل روند کاهشی و آرامی داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید