شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#شورای نگهبان

درخواست مشکوک کیهان از شورای نگهبان /در تایید کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی سخت بگیرید

کدخبر: 397081
کیهان نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدئویی با مردم تبریز، بر اینکه فرایند انتخابات به انتخاب درست منتهی شود، تاکید کردند.

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است؛

چون انتخاب درست در مرحله نهایی فرایند انتخابات قرار داد لذا باید سه مرحله دیگر با کمترین اشکال عملیاتی شود.

 

در مرحله اول، افرادی که شایستگی انتخاب شدن دارند، به صحنه می‌آیند. در این مرحله باید تلاش‌ها به سمتی رود که از کاندیدا شدن افرادی که نسبت محکم و متینی با سابقه مدیریتی و کفایت تجربه حکومتداری ندارند، کاندیدا نشوند.مجلس و شورای نگهبان مهمترین ارکان اتقان این مرحله هستند تا اولی با قاعده‌گذاری صحیح(خاصه نسبت به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در موضوع انتخابات) و دومی با تفسیر درست از قانون اساسی از تبدیل شدن انتخابات به بازار مکاره و حضور فاقد صلاحیت‌ها آن هم در وضعیتی که هیچ نسبت معقولی با این پست حساس ندارند، جلوگیری شود.

 در مرحله دوم، مراجع احراز صلاحیت، به بررسی صلاحیت و گزینش نهایی کاندیداها می‌پردازند. در اینجا نیز شورای نگهبان بایستی با اجماع یا شبه اجماع و سخت‌گیری زیاد افراد واجد صلاحیت را احراز نمایند. اینجا به هیچ وجه جای مسامحه نیست و هرگونه آسان‌گیری سبب می‌شود تا دود آن سال‌های سال، جسم و روح انقلاب را آزار می‌دهد و خسارت‌آفرین شود.

در مرحله سوم، سازوکار اطلاع‌رسانی و تبلیغ به جریان می‌افتد و کاندیداها،خود و برنامه‌های خود را به انتخاب‌کنندگان معرفی می‌کنند.در این مرحله وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور و هیئت نظارت، نقش اساسی دارند.اینکه هر کس هر طور خواست برای رای‌آوری اقدام نماید، نه اخلاقی است و نه مدنی. هم به اخلاق اجتماعی ضربه می‌زند و هم دموکراسی را مخدوش می‌کند. فرصت محدود تبلیغات خود آفتی سنگین و بعضاً نوعی تبعیض بین نامزدها ایجاد می‌کند.تا این قاعده، اصلاح شود باید در همان فرصت 20 روزه اجازه نداد هر کس با هر ابزار دلبخواهی کار خود را پیش ببرد و انقلاب را مخدوش سازد.سکوت قانون و نگرانی از دخالت در جریان انتخابات، سبب شده تا نهادهای نظارتی با احتیاط مأموریت خود را انجام دهند و برخی نامزدها از این موقعیت سوءاستفاده نمایند.

در مرحله آخر مردم، انتخاب خود را انجام می‌دهند. هر چقدر سه مرحله اول کم‌نقص باشد، انتخاب مردم دقیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود و هر چقدر میزان خطاها در هر مرحله بالا رود، امکان انتخاب نادرست توسط مردم و در نتیجه ناامیدی از انتخابات، از مکانیسم و در طول زمان از نظام بیشتر و فراگیرتر می‌شود.

در اولین مرحله چه کنیم؟

اینکه هم بلوغ جامعه را نسبت به حضور کاندیداهای صلاحیت‌دار بالا ببریم تا هر کسی جرأت و جسارت حضور پیدا نکند(که الان اصلاً اینگونه نیست) و هم سازوکارها و قواعد را طوری سامان دهیم که حضور اولیه و بعضاً هزینه‌زای کاندیداهای نادرست به حداقل خود برسد.این از اهم ضروریات است. به گواه دوره‌های مختلف انتخابات، از این جنس کاندیداها معتنابه دیده می‌شوند و لازم است هم رویه‌های قانونی و هم بلوغ اجتماعی این خطا را حداقل سازد.

در همین ایام شاهدیم افراد محترم  اما با سابقه‌های مدیریتی محدود و ناقص، خود را منجی دانسته و می‌خواهند سکاندار شوند حال آنکه حتی یک روز هم سابقه کار اجرایی در سطح کلان نداشته‌اند. بدانیم در این دور کار بسیار سخت‌تر از دوره‌های قبل است و هر کارناآزموده‌ای را نمی‌توان برای این پست حساس در معرض آرای مردم قرار داد. انتخابات ریاست‌جمهوری جای آزمون نیست جای استفاده از محصول عمری تجربه و تدبیر مدیریتی است.

گفتنی است یادداشت کیهان هیچ اشاره ای به حضور مردم در انتخابات که اتفاقا اولین سخن مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز بود نکرده است.