سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

از تدوین قطعنامه ضدایرانی تا رسوایی سارکوزی و ویروس مرموز «کووید مستمر»

کدخبر: ۳۹۶۶۳۰
تروئیکای اروپایی درصدد تصویب قطع نامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام است. رئیس جنجالی یاشگاه بارسلونا به اتهام بی‌آبرو کردن لیونل مسی و عده‌ای دیگر در شبکه های اجتماعی بازداشت شد.
از تدوین قطعنامه ضدایرانی تا رسوایی سارکوزی و ویروس مرموز «کووید مستمر»

به گزارش اقتصادنیوز، تدوین قطع‌نامه ضدایرانی در شورای حکام، نزدیکی آمریکا و اروپا با پرونده خاشقچی، اشغال ساختمان دولتی توسط معترضان در ایروان و اعلام انتخابات پیش از موعد، رسوایی در پرونده بارسلونا گیت، محکومیت نیکولا سارکوزی و هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به ویروس مرموز کووید مستمر سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تدوین قطع‌نامه ضدایرانی در شورای حکام

به گزارش رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطع‌نامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند. اجلاس سه‌ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در هفته جاری آغاز به کار کرده است. آمریکا پیش از شروع کار این اجلاس سندی سه صفحه‌ای درباره موارد نقض تعهدات برجامی ایران تهیه کرده و در اختیار اعضای این شورا قرار داده بود. گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که احتمالاً در نشست روز جمعه شورای حکام این قطع‌نامه به رأی گذاشته می‌شود.

14

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفته، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند. سه کشور اروپاییِ طرف برجام در پیش‌نویس قطعنامه خود، با حمایت از موضع آمریکا، از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.

محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی در روزهای گذشته درباره عواقب تصویب این قطعنامه هشدار داده‌ و گفته‌اند ایران واکنش جدی نشان خواهد داد. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که ممکن است ایران در واکنش به این قطعنامه، توافق سه ماهه اخیر خود با آژانس انرژی اتمی را لغو کند.

پرونده خاشقچی؛ نزدیک شدن آمریکا و اروپا

به گزارش دویچه‌وله، وزارت خارجه آلمان از موضع تازه آمریکا در قبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، استقبال کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین گفت: «جای خرسندی است که دیدگاه آمریکا به موضع اتحادیه اروپا نزدیک شده است».

15

سخنگوی وزارت خارجه آلمان یادآوری نمود که به ابتکار آلمان و فرانسه از سال ۲۰۱۸ تحریم‌هایی علیه مقام‌های عربستان اعلام شده است. افزون بر این آلمان فروش و ارسال جنگ‌افزار را به عربستان متوقف کرده است. تصمیم آمریکا با واکنش تند عربستان روبرو شد، اما با استقبال بسیاری از کشورهای جهان روبرو گشت.

در همین رابطه، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های خودسرانه هم از انفعال دولت جو بایدن در قبال ولی‌عهد عربستان ابراز نگرانی کرده و از رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته محمد بن سلمان را به دلیل صدور دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی تحریم کند.

اشغال ساختمان دولتی توسط معترضان در ایروان

به گزارش یورونیوز، چند روز پس از اوج‌گیری بحران سیاسی ماه‌های اخیر در ارمنستان شماری از معترضان به سیاست‌های دولت در ایروان یک ساختمان دولتی را اشغال کردند و خواستار استعفای نخست وزیر شدند. گفته می‌شود در این ساختمان چندین وزارتخانه فعالیت می‌کنند.

7

این در حالیست که نیکول پاشینیان هفته گذشته در شروع این بحران ضمن متهم کردن ارتش به تلاش برای انجام کودتا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد و همراه با حامیانش برای محکوم کردن آنچه وی دسیسه برکناری وی خواند، به خیابان آمده بود.

تجمع معترضان و حمله به یک ساختمان دولتی در ایروان چهار روز پس از راهپیمایی بزرگ حامیان نخست وزیر در پایتخت ارمنستان صورت گرفته است. بدین ترتیب دامنه بحران سیاسی در این کشور که پس از پایان جنگ قره‌باغ شدت گرفته بود، وارد مرحله تازه‌ای شود. معترضان این توافق را که با واگذاری بخش‌های مهمی از اراضی منطقه قره‌باغ به آذربایجان همراه شد یک شکست مهم سیاسی برای کشورشان قلمداد می‌کنند و خواهان کنار رفتن نیکول پاشینیان هستند که به اعتقاد آنها نباید این مصالحه تو‌ام با باخت برای ارمنستان را می‌پذیرفت.

در واکنش به این وضعیت، نیکول پاشینیان که تحت فشار مخالفانش قرار گرفته در جمع هزاران نفر از هواداران خود گفت برای پایان دادن به بحران سیاسی در کشور حاضر است انتخابات زودرس را برگزار کند.

بارسلونا گیت

روزنامه اسپانیایی مارکا از دستگیر شدن جوزپ ماریا بارتومئو رئیس پیشین باشگاه فوتبال بارسلونا خبر داد. به نوشته این روزنامه او قبلا با شرکتی قرارداد امضا کرده بود که مخالفانش را در شبکه‌های اجتماعی بی‌آبرو کند.

11

تحقیقات پلیس پیرامون موضوع بارسا گیت است که بیش از یک سال پیش باعث بروز جنجال‌های متعددی شد. در همان زمان رسانه‌ها نوشته بودند که باشگاه بارسلونا قراردادی با یک شرکت فعال در شبکه‌های اجتماعی منعقد کرده است.  

براساس این قرارداد، شرکت مذکور اقدام به راه‌اندازی چند حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف کرده و علیه برخی از بازیکنان و مدیران سابق بارسلونا اقدام می‌کرد. خوان لاپورتا رئیس اسبق بارسلونا، لیونل مسی، جرارد پیکه، کارلوس پویول و پپ گواردیولا از جمله افرادی بودند که از سوی این حساب‌ها مورد حمله قرار می‌گرفتند.

رسوایی سارکوزی

به گزارش بی‌بی‌سی، دادگاهی در فرانسه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، را به اتهام تلاش برای رشوه دادن به یک قاضی و اعمال نفوذ مجرم شناخت. او به سه سال زندان محکوم شده است که دو سال آن تعلیق می‌شود. با تعلیق دو سال حبس از مجموع سه سال حکم آقای سارکوزی، بعید است که او عملا دوران حبسش را در زندان بگذراند. در فرانسه عموما مجازات‌های زندان بالای دو سال به اجرا در می‌آید.

12

او متهم شده بود به اعمال نفوذ و این‌که در پرونده‌ حقوقی مربوط به تامین غیرقانونی هزینه‌های مبارزات انتخاباتی‌اش به قاضی رسیدگی کننده پیشنهاد رشوه و مقام داده است. گفته شده بود که قرار بود آقای سارکوزی در ازای فعالیت‌های این قاضی، به او کمک کند تا در شغل خود در موناکو مقامی بالاتر به دست آورد.

جهانِ بی‌کرونا تا پایان سال غیرقابل ‌تصور است

به گزارش آسوشیتدپرس، مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی، گفت غیر واقع‌بینانه خواهد بود اگر انتظار داشته باشیم که تا آخر امسال مقابله با کرونا به پایان برسد، اما خاطرنشان کرد تعداد جان‌باختگان و بیمارانی که بستری می‌شوند کم‌تر خواهد شد. رایان تاکید کرد در این مقطع جهان باید هر چه بیشتر بر محدود کردن شیوع کرونا تمرکز کند.

5

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، نیز در نشست مطبوعاتی خود از اینکه در برخی کشورها در حالی افراد جوان واکسینه شده‌اند که در بسیاری دیگر از نقاط جهان، کادر درمانی برای مصون کردن خود به واکسن دسترسی ندارند ابراز تاسف کرد.

هشدار نسبت به ویروس مرموز «کووید مستمر»

به گزارش یورونیوز، آخرین تحقیقات دربارۀ ویروس کرونا و آثار آن بر بدن مبتلایان نشان داده است که این ویروس در بدن شمار قابل توجهی از بیماران کووید۱۹ برای مدتی بسیار طولانی‌تر از دوره متعارف باقی می‌ماند و در برخی موارد حتی باعث ناتوانی بیماران می‌شود؛ موضوعی که باعث شده تا سازمان جهانی بهداشت درباره مقاومت برخی گونه‌های این ویروس در بدن بیماران هشدار دهد. این سازمان اعلام کرد که «کووید مستمر» باید از سوی کشورها و مقامات بهداشتی «در بالاترین درجه اهمیت» قرار بگیرد.

3

دلیل اینکه چرا برخی از بیماران برای ماهها همچنان درگیر بیماری کووید۱۹ هستند، روشن نیست. این افراد پس از مثبت شدن آزمایش کرونا و با وجود آنکه تحت درمان قرار می‌گیرند، برای ماهها برخی از علائم این بیماری همچون خستگی مفرط، مشکلات تنفسی، اختلالات عصبی و مشکلات قلبی را دارند.

کاهش هشت‌درصدی جمعیت دوبی در اثر کرونا

سازمان اعتبارسنجی استاندارد اند پورز اعلام کرد طی سال گذشته میلادی جمعیت دبی بیش از 8 درصد کاهش یافته است. این مسئله از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا در دبی که منجر به خروج اجباری کارگران خارجی از این شهر شده تلقی می‌شود.  بر اساس اعلام این سازمان آمریکایی، این میزان از کاهش جمعیت در دبی در حالی است که شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در این مدت ۴ درصد کاهش جمعیت داشته‌اند.

2

اکثریت جمعیت امارت‌های کشور امارات متحده عربی، از جمله امارت دبی، را مهاجران تشکیل می‌دهند. شرط صدور مجوز اقامت در این کشور عموما داشتن شغل است و بسیاری از مهاجران در صورت بیکار شدن مجبور به ترک امارات می‌شوند. برخی کارشناسان معتقدند برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ در دبی که سال گذشته برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، می‌تواند موجب رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ طول خواهد کشید تا میزان تولید ناخالص ملی در دبی به میزان سال ۲۰۱۹ برسد.

آزادی دختران ربوده شده در نیجریه

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقام‌ها در شمال غربی نیجریه می‌گویند موفق شده‌اند دختران دانش‌آموزی را که هفته گذشته از سوی مهاجمان مسلح ربوده شده بودند، آزاد کنند. در تصاویری که منتشر شده این دختران با حجاب اسلامی و پوشش ماسک در یک سالن کنفرانس دیده می‌شوند.

6

فرماندار زمفره می‌گوید تمامی ۲۷۹ دانش آموز آزاد شدند و هیچ یک در دست مهاجمان نیستند. مشخص نیست که آیا برای آزادی این افراد پولی پرداخت شده است یا نه. این دختران جمعه گذشته از یک مدرسه شبانه‌روزی ربوده شده بودند.  ربودن ۲۴۶ دانش‌آموز دختر در شهر چیبوک در شمال شرقی نیجریه از سوی گروه اسلام‌گرای بوکوحرام، باعث جلب توجه جهانی به حمله به مدارس در نیجریه شد. اما حملات اخیر گمان می‌رود کار باندهای تبهکار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید