گزارش «اقتصادنیوز» از آخرین تحولات بازار سهام؛

ناکامی فولادی ها و معدنی ها در بالا کشیدن شاخص بورس + نمودار

کدخبر: ۳۹۶۴۰۸
اقتصادنیوز: در روز دوشنبه 11 اسفند 1399 روند نزولی شاخص‌‌ کل بورس ادامه یافت اما شاخص کل فرابورس اندکی رشد کرد.
ناکامی فولادی ها و معدنی ها در بالا کشیدن شاخص بورس + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 3 هزار و 944 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 181 هزار واحد رسید.

یازدهمین روز سرخ‌پوشی شاخص کل بورس

امروز در ابتدای معاملات بازار روند شاخص کل نزولی بود و در 5 دقیقه ابتدایی 4 هزار واحد افت کرد اما پس از آن صعودی شد و در ساعت 9 و 30 دقیقه به رقم یک میلیون و 183 هزار واحد رسید. خیلی سریع روند شاخص تغییر کرد و در سه ساعت بعدی معاملات روندی نزولی داشت.

در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 3 هزار و 944 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 181 هزار واحد رسید تا شاخص یازدهمین روز متوالی نزولی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدای معاملات شروع نزول کرد و در پایان معاملات 974 واحد نسبت به دیروز نزول کرد و در رقم 431 هزار و 416 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 4.75 واحد صعود کرد و به رقم 16 هزار و 925 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز دوشنبه برای دوازدهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 771 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را بانک تجارت داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی وتجارت 89 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، شپنا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

کاهش ارزش صف‌های فروش 

در پایان معاملات امروز در پایان معاملات امروز 359 نماد صف فروش داشتند. ارزش صف‌های فروش 30 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 873 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به روز گذشته 27 درصد افزایش یافت و به رقم 319 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 160 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال،  رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 150 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، برکت (شرکت دارویی برکت) و شفارس (صنایع شیمیایی فارس) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 66 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 34 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 83 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 17 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 73 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 58 نماد رشد قیمت داشتند که 36 نماد بورسی و 22 نماد فرابورسی بودند. همچنین 371 نماد کاهش قیمت داشتند که 253 نماد بورسی و 118 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 73 درصد بازار افت قیمت داشتند. همچنین امروز قیمت سهام 15 درصد بازار بدون تغییر باقی ماند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و خودرو (ایران خودرو) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در مقابل فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فخوز (فولاد خوزستان) و اپال (فراوری معدنی اپال کانی پارس) نمادهای سبزرنگی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

نمادهای پرتراکنش

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کزغال، وسپهر و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

رونق معاملات فرابورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 25 هزار و 384 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌یکشنبه 161 درصد افزایش یافته است. 78 درصد از ارزش معاملات کل به فرابورس تعلق دارد که ارزش معاملات آن 19 هزار و 889 میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد نیز 109 درصد افزایش یافت و به رقم  3 هزار و 989 میلیارد تومان رسید. 

فملی در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 366 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن اپال و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

صدرنشینی وتجارت در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز بانک تجارت با تعداد 576 میلیون و 220 هزار و 552 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک ملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فملی تعلق داشت. شپنا و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید