شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#بورس
پیش بینی بورس 10 اسفند 99

دو سناریو از روزهای آینده بورس/ تزریق فوری پول به بورس

کدخبر: 396270
اقتصادنیوز: بورس بازان برای روزهای آینده بازار دو سناریو مطرح کرده‌اند که البته موافقان و مخالفان آن دلایل متعددی برای آن مطرح می‌کنند. به راستی بورس در روزهای پایانی سال چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار امروز را هم کسل‌کننده و خسته‌آور به پایان رساند. اگرچه فردا روز دیگری است و هر روندی در بازارهای مالی محتمل است، زیرا رفتارهای بازیگران به عنوان تعیین کننده مکانیزم عرضه و تقاضا می‌تواند به تناسب مولفه‌های اثرگذار داخلی و خارجی تغییر کند اما برای ادامه بازار دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه ترسیم شده است.

عده‌ای با اشاره به کاهش سرعت گردش نقدینگی در بازار سهام و موج هیجانی خرید در بازارهای رقیب همچون بیت کوین و اوراق معتقدند انتظارات و دورنمای رشد از بورس و فرابورس حداقل تا پایان سال غیرقابل انتظار است. این را هم باید در نظر گرفت که در روزهای آخر سال به طور طبیعی شدت عرضه‌ها افزایش می‌یابد و شرکت‌ها شروع به خانه تکانی و فروش دارایی‌ها و املاک مازاد خود می‌کنند.

اگرچه موج افزایش سرمایه‌ها، تسعیر دارایی بانک‌ها و افزایش قیمت‌ها در برخی صنایع همچون سیمان همواره اهرم‌های تعیین کننده در مسیر روبه افزایش بازار بوده‌اند اما در شرایط کنونی با موج هیجانی حاکم بر بازار، هیجان غالب بر تحلیل است. بورس بازان بی‎تفاوت به این فاکتورها به دنبال جریان و رفتاری هستند که روایت اصلی بازار است. به همین دلیل تا پایان امسال، انتظار مسیر متفاوتی از آنچه در بازار حاکم است، محتمل اما تا حدودی سخت و دور از دسترس است.

در سوی دیگر میدان انتظارات، ناظرانی هم هستند که امیدوار به روزهای آینده تاکید دارند موج هیجانی خرید در بازارهای رقیب به روزهای آخر خود رسیده و باید منتظر بازگشت دوباره بخشی از پول‌ها به بازار بود. از این نگاه، تنها راهکار برای خروج از وضعیت کنونی هم ورود پول‌ به بازار اعلام شده که اتفاق افتادن این گزاره در روزهای پایانی سال محتمل به نظر می‌رسد. گمانه‌زنی‌های مطرح شده با توجه به شدت افزایش عرضه‌ها در روزهای آخر سال، سناریویی است که البته با مصوبه امشب نهاد ناظر «صندوقهای سرمایه گذاری "دراوراق بادرآمدثابت" ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد وحداکثر ۲۵ درصد ازارزش کل داراییهای صندوق در"سهام، حق تقدم وقرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده دربورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوقها هستند.» محتمل‌تر به نظر می‌رسد. صندوق‌های درآمد ثابت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خالص دارایی دارند و در نتیجه تا پایان اسفند امسال باید بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار سهام شود.

اکنون اما در کمتر از 20 روز کاری سال 99 باید منتظر ماند که با این تصمیم سیاست‌گذار و اعمال در بورس، وضعیت بازار سهام در روزهای آینده چه خواهد شد، هر چند که با اعمال این مصوبه، احتمال تغییر رفتار بازار از فردا هم بسیار پُررنگ شده است.

تنها راهکار کنترل شرایط فعلی

حسام کرد| کارشناس بازار سرمایه

از دست دادن کانال 1میلیون 200هزار واحدی در روز معاملاتی گذشته باعث نگرانی برخی سهامداران و فعالان و بخصوص افرادی که در این شرایط صبوری بخرج داده اند شده است.

فضای حاکم باعث شده، بازار به متغیر های مختلف از جمله قیمت های جهانی واکنش خاصی را نشان ندهد و منتظر نشانه های بهتر و قویتری که احتمالا منشاء داخلی دارد بماند. افزایش 275درصدی قیمت برق نیز میتواند معاملات صنایع فلزی ، پالایشگاهی و پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهد و بر فشار عرضه بیافزاید.

سهم تازه وارد بازار با نماد اپال نیز با عرضه حقوقی در دومین روز معاملاتی خود صف خرید را در ساعات ابتدایی بازار عرضه کرد و مجددا به صف خرید نشست که ریسک سهم برای خرید را نیز افزایش میدهد.

جو حاکم بر بازار فقط با ورود نقدینگی قابل کنترل است، در غیر اینصورت باید شرایط فعلی را ادامه دار دانست.

امیدوار به روزهای آینده

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

این روزها محدود شدن دامنه منفی سهام به  منفی 2 درصد و قفل شدن سهم ها در صفوف فروش، در وهله اول باعث کاهش جریان خروج نقدینگی از بازار به سایر بازارها موازی شده و از سمت دیگر باعث شده است در این شرایط عدم اطمینان، نقدینگی سرمایه گذاران ریسک گریز و همچنین صندوق ها، به سمت اوراق دولتی و صندوق های درآمد ثابت که سود تضمین شده ای دارند سوق پیدا کند.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از نقدینگی که دولت برنامه داشت تا از طریق فروش اوراق در بازار سرمایه جذب کند تامین شده است، پیش بینی می شود با فروش تتمه اوراق باقی مانده و بازگشت دامنه نوسان به روال سابق، می توان به بازگشت تعادل نسبی به بازار امیدوار بود.

روزهای غیرجذاب بورس

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

در چند ماه نخست سال، معاملات هر روز بازار سرمایه، شگفت‌آور و هیجان‌انگیز بود به نحوی که اگر سهامداران برای چند ساعت بازار را دنبال نمی‌کردند، رخدادهای متعددی را از دست می‌دادند.  خبرهای افزایش سرمایه، توقف نماد به علت رشد 50 درصدی، بازگشایی‌ با نوسان مثبت ، حجم و ارزش معاملات بالا در برخی نمادها و در نهایت رکوردشکنی در تزریق نقدینگی از سوی حقیقی‌ها بازار را به شدت جذاب کرده بود.

اما در 15 روز اخیر روند بورس به قدری یکنواخت شده است که اگر سهامداران برای چند روز بازار را دنبال نکنند، چیز مهمی از دست نمی‌دهند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز و در شرایطی که صف خرید سنگین اپال عرضه شد، به زیر 2 هزار میلیارد تومان رسید که در ماه‌های گذشته بی سابقه بوده است.

با توجه به اینکه خبری از جمع‌آوری صفوف فروش نیست، روند بازار تا پایان این هفته می‌تواند به همین گونه دنبال شود. دغدغه اصلی این روزهای سهامداران، پایان یافتن فروش اوراق دولتی است تا شاید بازار بتواند دوباره جان بگیرد.