شهرخبر
تحلیل بعد از بازار سهام 9 اسفند 99

پیش بینی بورس؛ احتمال شش رقمی شدن شاخص کل

کدخبر: 396020
اقتصادنیوز: پیش‌بینی بازار در روزهای آینده حکایت از ناامیدی بورس بازان به بازگشت بازار در روزهای پایانی سال دارد. ناظران اما معتقدند بازار سهام توان و پتانسیل بازگشت به سطوح قبلی را دارد اما تداوم سیر نزولی، توان شاخص را تضعیف می‌کند و حتی می‌تواند عدد شاخص 6 رقمی کند.

به گزارش اقتصادنیوز، روز ابتدای هفته را بورس بازان از ترس دورنمای بدتر در صف‌های فروش سپری کردند. رفتار بورس بازان نسبت به تحولات روزهای گذشته نمایانگر این موضوع است که هنزو بازار به آینده و انتظارات ناشی از آن هیچ گونه چشم انداز مثبتی ندارد و البته بورس بازان در بی اعتمادی کامل به فرسایش بازار دامن می‌زنند.

اگرچه آمار ماهانه عملکرد شرکت‌ها نوید تغییر بنیادی و چشم انداز مثبت بیشتر شرکت‌ها در بخش فروش و درآمد است اما ترس بازار از آینده و نامعلومی جهت رویدادها و تحولات سیاسی و اقتصادی، سهامداران را همچنان در سرایط سردرگمی، سرد و کسل کننده قرار داده است. فارغ از بخشی از دلایل رکود روزهای آخر سال که طبیعی است و بازیگران بازار به دنبال مدیریت نقدینگی و خروج از بازار هستند، بخش عمده‌ای از ریزش‌ها در رفتار هیجانی بورس بازان قابل ردیابی است.

سهم عمده‌ای از از این هیجان را هم باید متاثر از رفتار سیاست‌گذار دانست، چرا که از دید بسیاری اشتباهات سیاست‌گذار، باعث شکل‌گیری چرخه و سیکل بی‌اعتمادی در بازار شد. بورس بازان با پیگیری روند تحولات چند روز گذشته که به نوعی از افزایش لفاظی‌ها و رفتارهای تنش‌زا میان ایران و امریکا حکایت دارد، با تردید بیشتری امروز معاملات خود را از سر گرفتند. به نظر ناظران بسیار بعید است بازار در روزهای آینده رفتار متفاوتی از خود نشان دهد و با توجه به رکود طبیعی و افزایش سمت عرضه در روزهای آخر سال، بازار موج‌های ریزشی را ممکن است در روزهای آینده به طور مستمر پشت سر بگذارد.   

با تمام این تفاسیر، رفتار بورس بازان در یک سال گذشته نشان داده بازیگران بورسی (وجه غالب حقیقی‌ها و حقوقی‌های با سواد مالی اندک) در موج‌های هیجانی، رفتار غیرعقلانی از خود نشان می‌دهند و به دور از ارزیابی بنیادی شرکت‌ها اقدام به خرید یا فروش سهام شرکت‌ها می‌کنند. این نوع از رفتار را می‌توان قبلاً در تشکیل صف‌های خرید و اکنون در تشکیل صف‌های فروش مشاهده و مورد تامل قرار داد.

اگر چه این روزها در بازار به شدت نقدشوندگی پایین است اما موج‌های خرید حقوقی‌ها در دیگر بازارها همچون بازار بدهی که نشان از تغییر استراتژی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد، نشان از افزایش خروجی‌ها در بورس دارد و موج‌های ریزشی متناسب با افزایش خروجی‌ها، به استمرار افت شاخص دامن زده است. حتی برخی با نگاه بدبینانه گفته‌اند شاخص ممکن است در این هفته دوباره به زیر یک میلیون واحد هم برسد، اگر چه برخی تاکید دارند حقوقی‌های بازار به کمک شاخص می‌شتابند و شاخص از محدوده فعلی تغییر زیادی نخواهد کرد. تداوم این سیر نزولی بازار احتمال شاخص به زیر یک میلیون واحد را در دسترس قرار داده است. آیا باید در روزهای آینده دوباره منتظر تصمیم و اقدامات جدید احتمالی سیاست‌گذار نیز بود؟

بورس دو

پیش بینی بورس

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار هفته دوم اسفند ماه را مانند هفته اول، بدون رغبت خاصی از سمت  خریداران آغاز نمود تا جایی که باعث  افت حدود11،900 واحدی و عقب نشینی شاخص کل به کانال 1میلیون و100 هزار واحد شد. شاخص هم وزن نیز در ادامه روند کاهشی دو هفته اخیر خود، با افت 1000 واحدی نسبت به روز معاملاتی قبل نشان داد که رغبت سهامداران نسبت به سهم های کوچک تر نیز کمرنگ شده است.

امروز  حقوقی ها نسبت به هفته گذشته نقش پررنگ تری در سمت خریداران بازی کردند اما این حجم در مقابل حجم پولی که روزانه وارد اوراق دولتی می شود ناامید کننده است. به نظر میرسد فعالان بازار به استقبال تعطیلات سال جدید رفته اند و تصمیم دارند تا آغاز سال جدید، منتظر تصمیمات و گشایش های جدید سیاسی و اقتصادی بمانند. به غیر از نوسانات جزئی در برخی از تک سهم های کوچک، پیش بینی می شود فردا نیز بازار روند کاهشی در پیش داشته باشد.

انتظارات روزهای بعد

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

از دست رفتن کانال 1.2 میلیون واحد در معاملات امروز نشان داد، تغییر دامنه نوسان نتوانسته است بر روند بورس تاثیری گذاشته و تنها  از شدت افت روزانه شاخص‌کل کاسته است. فضای تیره و مه‌آلودی که پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد، قدرت تصمیم‌گیری را از آن‌ها گرفته است.

در یازده ماهی که از سال 99 گذشته است، سرمایه‌گذاران مرتب نوسانات بازارهای مختلف را رصد می‌کردند تا بهترین بازار را بیابند. در نتیجه گروهی از سرمایه‌گذاران که استراتژی خاصی نداشتند، در برهه‌ای از زمان سرمایه خود را به بورس آورده و و در برهه‌های دیگر به بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و این اواخر به بازار ارزدیجیتال سرک کشیدند.

اکنون نیز که متغییرهای متعددی همانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، کاهش احتمالی تحریم‌ها، افزایش فروش نفت، انتخابات ریاست جمهوری و ... بازار را سردرگم کرده است، سهامداران نمی‌دانند بهترین تصمیم در این بازار چیست. با توجه کاهش روزانه شاخص‌کل و همچنین افت سنگین ارزش معاملات در روزهای اخیر، احتمال دارد بازار همچنان درگیر روند کاهشی و کم تحرک این روزها باقی بماند.

نقدشوندگی پایین در بازار سهام

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

بازار امروز تحت شرایطی به کار خود پایان داد که شاخص کل با کاهش تقریبا 12هزار واحدی ، روند فرسایشی نزولی خود را ادامه میدهد . بازاری کسل کننده و یکنواخت و به دور از ذات اصلی خود یعنی نوسان که حتی عرضه کنندگان را هم بی میل به ارسال سفارش کرده است. حجم معاملات پایین و عدم وجود خریدار قوی در بازار باعث شد نقدشوندگی سهام در پایین ترین حد خود قرار گیرد.

عدم قطعیت یا عدم ثبات در متغیر های کلان اقتصادی و رفتارهای سیاسی باعث سردرگمی سرمایه گذاران شده که همین امر سمت تقاضا را تا روشن شدن نسبی این موضوعات ضعیف نگاه میدارد.

در شرایط فعلی اگر بازار با تزریق نقدینگی همراه نشود ، معاملات در شرایط فعلی باقی خواهد ماند و هرگونه حمایت با توجه به شرایط موجود در حد نوسانی یک یا چندروزه خواهد بود.