شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#بانک‌ها
بسته خبری 10 اسفند 99

دو خبر در کانون بورس؛افزایش قیمت سیمانی ها و تسعیر دارایی بانک‌ها

کدخبر: 396022
اقتصادنیوز: در روزهای پایانی سال، حرفه‌ای‌های بازار به مثابه عادت سالیانه، اخبار افزایش سرمایه‌ها و فروش دارایی های مازاد شرکت ها و تسعیر ارز دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها را بیشتر مورد کانون توجه قرار می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی که آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران وارد فاز جدی شده است که اخبار مربوط به افزایش قیمت سیمان، افزایش سرمایه ها، فروش دارایی‌های مازاد شرکت‌ها و تسعیر ارز دارایی و بدهی های ارزی بانک‌ها در روزهای آخر سال در کانون توجه بورس بازان هستند.

اخبار کلان | چه خبرهایی را پیگیری کنیم؟

همچنان پیگیری تحولات برجامی در روند تصمیم‌گیری بورس بازان تاثیرگذار است؛ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در دیدار سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در دوحه، تأکید کرد قطر از دیپلماسی و گفت‌وگو بین طرف‌های برجام حمایت می‌کند. وزیر خارجه قطر در این نشست بر لزوم  فعال‌کردن گفت‌وگوها با ایران برای بازگشت طرف‌ها به برجام و اجرای تعهدات از مسیر دیپلماتیک تأکید کرد. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز درباره پیام حملات هوایی پنجشنبه امریکا به ایران در سخنانی گزافه گویانه مدعی شد: شما نمی‌توانید بدون مجازات عمل کنید، مراقب باشید. البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در همین رابطه برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق طراحی شده باشد.

از سوی دیگر، آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده به نظر وارد فازهای جدی می‌شود؛ گزارش‌ها حاکی است کره‌جنوبی و ایران بر سر طرحی برای پرداخت بخشی از دارایی‌های ۷ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران که در حال حاضر در کره‌جنوبی مسدود شده است، به توافق رسیده‌اند. کره جنوبی به تازگی اعلام کرد: مطابق لیست تهران، بدهی را تهاتر می‌کند. حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی هم گفته است: تهران فهرست اقلام مورد نیاز از جمله دارو، مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات را به سئول اعلام کرده است، که بر اساس آن، بخشی از بدهی این کشور به ایران پرداخت می‌شود. رییس بانک مرکزی ایران در خصوص پرداخت پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی نیز تاکید کرده است این رقم با یک میلیارد دلار آغاز می‌شود.

در همین حال در خصوص پرداخت بدهی‌ها در عراق نیز به نظر می‌رسد مذاکرات در آنجا وارد فاز عملیاتی شده است. وزیر خارجه عراق در جدیدترین اظهارنظر گفته است: با تلاش مستمر حوزه های مالی و بانکی و دستگاه های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور، روند پرداخت بدهی ها آغاز می‌شود. همچنین رییس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای که به درخواست مدیر عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، در خصوص منابع ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آن‌ها گفت‌وگو کرد.

بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس همچنان ادامه دارد؛ در هشتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس وزارت اقتصاد را مجاز کرد با انتشار انواع اوراق مالی و اسلامی نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف دو هزار میلیارد تومان اقدام کند. مجلس همچنین دولت را مکلف کرد به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، یک میلیون تومان از محل هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت بلاعوض صرفاً جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس به سرپرست فرزند تخصیص دهد.

 حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مجلس دنبال این نیست که شاکله بودجه را به هم بریزد و به دنبال این است که کاملا حساب شده بودجه را بررسی و تصویب کند تا مشکلات کشور حل شود.

اگرچه اخبار امیدوارکننده‌ای از ورود واکسن کرونا اعلام شده، اما اخبار نگران کننده‌ای نیز از جهش کرونای ایرانی به گوش می‌رسد. حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته است: واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اول شیوع بیماری کروناست. اگر کشوری صددرصد هم واکسیناسیون را اجرا کند باز مصون نمی‌ماند مگر اینکه همه کشورها واکسینه شوند. به گفته رئیس جمهور نوروز 1400 شبیه نوروز امسال است. اگر شرایط عادی باشد و موج چهارم هم اتفاق نیفتد بازهم نوروز آینده مانند امسال است و شرایط ما سخت‌تر هم شده است.

علیرضا رئیسی

 

 علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است: ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور ‌شد. در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد. تاریخ ورود ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس نیز امروز به ما اعلام می‌شود. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود کرونای جهش‌یافته در داخل کشور با عنوان «کرونای ایرانی» خبر داد. در قالب هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی، مقرر است 250 هزار دوز واکسن کرونا ساخته کشور چین از طریق حمل و نقل هوایی وارد کشور شود. علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملا تائید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست. ۲۵۰هزار دوز واکسن کرونا اهدایی چین ظرف دیشب و امروز به تهران می‌رسد.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

بازارهای نفت خام علی‌رغم کاهش قیمت در روز جمعه ، برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت. عربستان سعودی و روسیه برای تصمیم در مورد میزان تولید هفته آینده دیدار می‌کنند. همچنین بانک انگلیسی بارکلیز پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را با توجه به عرضه ایالات متحده آمریکا افزایش داد. در معاملات مسکن نیز امروز بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: در بهمن 1399 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 3.9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 11.4 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 70.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین تازه ترین خبرها از سیمان، گواهی این است که فعالان صنعت خواستار فرموله شدن قیمت سیمان هستند. اکبر مجیدپور، عضو هیات مدیره سیمان دشتستان (سدشت) درخصوص تازه ترین خبرها از افزایش نرخ سیمان گفت: در جلسه ای که وزیر صمت و تعدادی از تولیدکنندگان صنعت سیمان به همراه انجمن صنفی سیمان در آن حضور داشتند، توافق شد افزایش نرخ سیمان بر اساس فرمولی باشد که با نوسانان قیمت ارز یا مصالح ساختمانی بهای سیمان نیز تغییر کند.

افزون بر این، دبیر کارگروه تنظیم بازار نیز در نامه ای به وزیر صمت ضمن اذعان به پایین بودن قیمت سیمان، خواستار تغییر الگوی مصرف سیمان در کشور به دلیل پایین بودن قیمت سیمان در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی از جمله فولاد شد. به گفته مجیدپور در حال حاضر پیشنهادها برای افزایش نرخ سیمان در حال بررسی است و فعالان سیمانی امیدوارند تا پایان سال این موضوع نهایی و اعلام شود.

ایران بزرگترین صادرکننده سیمان در دنیاست

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

همچنان موضوع افزایش سرمایه ها در روزهای پایانی سال مورد پیگیری بورس بازان است؛ در جدیدترین رویداد، حامد اصل روستا، مدیر عامل سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان «سیدکو» در مورد افزایش سرمایه شرکت های زیرمجموعه گفت: به طور قطع بعد از مجامع که تا پایان اسفند خواهد بود، همه شرکت‌های این هلدینگ افزایش سرمایه از محل سود انباشته در راستای اصلاح ساختار مالی خواهند داشت، این مقام مسئول تاکید کرده در مورد تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها نیز تابع سیاست سهامداران عمده است.

ریخته‌گری تراکتورسازی ایران (ختراک) از مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با شیوه پذیره نویسی و عرضه حق تقدم خبر داد، تعداد 334 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 15 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌شود؛ سرمایه شرکت از 563 میلیارد تومان به 913 میلیارد تومان می‌رسد.

 در خبر دیگری از این شرکت آمده است که بر اساس توافق با شرکت موتورسازان تراکتور سازی ایران و تصویب هیات مدیره، نرخهای فروش محصولات ریخته چدنی فروش رفته این شرکت به مشتری فوق الذکر از اول مهر 1399، به‌طور میانگین به میزان 50 درصد افزایش می یابد.

کشت و صنعت شریف آباد (زشریف) از ثبت افزایش سرمایه در اداره مرجع ثبت شرکت‌ها خبر داد؛ سرمایه شرکت از 52 میلیارد تومان به 240.4 میلیارد تومان (از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) می‌رسد. ایتالران (کایتا) هم سرمایه خود را ثبت کرد؛  سرمایه شرکت از 1.5 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) می‌رسد. همکاران سیستم (سیستم) نیز از ثبت افزایش سرمایه شرکت از 126 میلیارد تومان به 170 میلیارد تومان (سود انباشته) در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد.  

افزایش سرمایه 810 درصدی پخش البرز (پخش) مورد تایید حسابرس قرار گرفت؛ سرمایه این شرکت از 95 میلیارد تومان به 864.6 میلیارد تومان (آورده نقدی سهامداران و تجدید ارزیابی دارایی) می‌رسد. مجوز افزایش سرمایه  500 درصدی صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) که 350 درصد آن از محل مطالبات و آورده نقدی و 150 درصدی انباشته است، صادر شد. همچنین مجمع عمومی فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از 60 میلیارد تومان به 85 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت 2 سال به هیئت مدیره تفویض کند تا هیئت مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

مس شهید باهنر (فباهنر) گفته است به سمت افزایش سرمایه در راستای اجرای طرح توسعه می‌رود. این شرکت گفته است مجمع فوق العاده این شرکت در راستای تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه شنبه ساعت 11 روز 23 اسفند در شهر کرمان محل شرکت برگزار می‌شود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 11 اسفند امسال تا 10 فروردین سال 1400 است؛ همچنین سرمایه شرکت از 112.5 میلیارد تومان به 262.5 میلیارد تومان می‌رسد. سرمایه گذاری امید (وامید) هم روز مجمع خود در راستای تصمیم گیری افزایش سرمایه اعلام کرد؛ این شرکت ساعت 14:30 روز چهارشنبه 20 اسفند در سازمان مدیریت صنعتی تشکیل جلسه فوق العاده می‌دهد؛ سرمایه شرکت از 3 هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.  

در دیگر اخبار مجمع عمومی عادی سالیانه  نیز خبر می‌رسد؛ مجمع ایرانیت (سایرا) ساعت 16 چهارشنبه 20 اسفند امسال در محل دفتر شرکت (تهران، خیابان مطهری)، مجمع گروه سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) در ساعت 11 در همان روز (20 اسفند امسال) در دفتر شرکت (تهران، خیابان میرداماد)، مجمع مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) در ساعت 10 روز 20 اسفند امسال در محل دفتر شرکت (تهران خیابان پروین) و مجمع اکسان (شپاکسا) در ساعت 10 روز 19 اسفند (تهران، مرکز نمایشگاهی ایران مال) برگزار می‌شود.

شرکت‌ها البته در روزهای پایانی سال خانه تکاتی خود را با فروش دارایی‌های مازاد مثل همه ساله آغاز کرده‌اند؛ بانک شهر (وشهر) از فروش 110 رقبه از املاک مازاد با شرایط نقد، نقد واقساط از طریق اعطای تسهیلات – مزایده خبر می‌دهد. بانک ایران زمین (وزمین) نیز از مزایده شماره 99/3/م فروش93 رقیه املاک و مستغلات مازاد خبر داد. بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) نیز از برنامه فروش دارایی خبر داد؛ فروش 1 واحد تجاری و 2واحد خدماتی پروژه 15خرداد اردبیل شامل ، مساحت تقریبی واحد تجاری 161/87 متر مربع به انضمام یک واحد پارکینگ و 166 متر بالکن تجاری به‌صورت واگذاری 58/01 درصد مشاع ، واحد اول خدماتی 69/5 مترمربع به انضمام یک واحد پارکینگ ، واحد دوم خدماتی 42/22 مترمربع به انضمام بالکن. این شرکت همچنین از فروش 1 واحد تجاری پروژه یاقوت به مساحت تقریبی 65/88 متر مربع به انضمام 2 واحد پارکینگ خبر داد. لیزینگ ایران (ولیز) نیز مزایده املاک تملیکی یک دستگاه آپارتمان واقع در کرج برگزار می‌کند. سخت آژند (ثاژن) از برنامه فروش 3 دانگ زمین با کاربری تجاری در مشهد خبر داد؛ بنابراین این شرکت در نظر دارد سه دانگ از یک قطعه زمین با کاربری تجاری دارای پروانه ساختمانی با وضعیت موجود واقع در مشهد نبش میدان بهارستان را به فروش برساند.

سرمایه گذاری پارسیان از فروش سهام فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) 1797.8 میلیارد تومان سود کسب کرد. در همین حال خبر رسید که تعداد 5.8 میلیون سهم شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان (غبهار) به صندوق سرمایه گذاری و بازارگردانی سینا بهگزین جهت بازارگردانی منتقل شد. همچنین تعداد 2.5 میلیون سهم از سهام شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان (غبهار) به ارزش خالص 9.4 میلیارد تومان به بهای تمام شده 2.8 میلیارد تومان و تعداد 3 میلیون سهم از سهام شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان (غبهار) به ارزش خالص 11.2 میلیارد تومان به صورت بلوکی به دو شخص حقیقی و به بهای تمام شده 3.3 میلیارد تومان به فروش رسید. همچنین نزدیک 500 میلیون سهم واسپاری ملت (ولملت) به ارزش 72.4 میلیارد تومان از شرکت گروه مالی ملت به شرکت بهساز مشارکت های ملت ( از شرکت های تابعه بانک ملت ) مطابق با تصویب نامه بانک ملت صورت پذیرفت.

با نزدیک شدن به پایان سال، حال گمانه‌زنی‌ها درباره تسعیر دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها افزایش یافته است؛ معمولاً بانک مرکزی این موضوع را در اواخر هر سال اعلام می کند. یک منبع آگاه در خصوص تسعیر ارز بانک ملت گفته است: بانک ها طبق مقررات،  مجاز به تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی خود طبق نرخ اعلامی ارز بانک مرکزی  هستند. در خبر دیگری فولاد خوزستان (فخوز) از خرید 250 میلیون سهم (نیم درصد مالکیت) در قالب سهام خزانه خبر داد. داده پردازی ایران (مداران) از قرارداد 220 میلیارد تومانی با موضوع  تامین،نصب، راه اندازی، گارانتی و پشتیبانی 2 دستگاه تجهیزات پردازشی Main Frame. حداکثر زمان تحویل تجهیزات: 30 روز کاری خبر داد. این قرارداد در صورتی بر سود پیش بینی شده سال 1399 اثر خواهد گذاشت که بخشی از تجهیزات در سال 1399 تحویل و صورتحساب شود. در غیر این صورت کل درآمد در سال 1400 محقق می گردد. سود ناخالص قرارداد حدود 10 درصد پیش بینی می شود.

توکاریل (توریل) گفته مجوز افزایش نرخ گرفته است؛ با توجه به افزایش نرخ حمل ریلی توسط فولاد مبارکه برای این شرکت، اطلاعات تکمیلی در این خصوص در گزارش های بعدی ارائه می‌شود. تولیدی کاشی تکسرام (کترام) هم درباره افزایش نرخ شفاف سازی ارایه کرد؛ براین اساس نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 25 درصد از یکم فروردین سال 1400 افزایش خواهد یافت . افزایش نرخ مذکور بر درآمدهای عملیاتی پیش بینی شده جهت سال 1399 اثری نخواهد داشت.