دولت نیاز به 4700 میلیارد تومان فروش اوراق در هرهفته دارد

کم وکسری ریالی دولت تا پایان سال + جدول

کدخبر: ۳۹۵۶۶۷
اقتصادنیوز: در سه هفته مانده به پایان سال، هزار و 790 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شد. این در حالی است که دولت برای این هدف خود باید به طور متوسط هفته ای 4 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند.
کم وکسری ریالی دولت تا پایان سال + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته نخست اسفند، سی و نهمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شده و طی آن هزار و 790 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد این در حالی است که در هفته پایانی بهمن ماه بالاترین خرید اوراق در یک ماه گذشته به ثبت رسیده بود. نرخ سود موثر در این بازار نیز باوجود کاهش نسبت به هفته قبل اما بازهم هنوز بالاتر از 21 درصد قرار گرفته است

حراج اوراق بدهی دولتی

بازار حراج اوراق بدهی دولتی محلی است تا دولت از طریق آن بتواند بخشی از کسری بودجه خود راتامین کند. این بازار از میانه خرداد راه اندازی شده و همواره به صورت هفتگی برگزار می شده است. فروشنده این اوراق وزارت اقتصاد و خریداران آن بانکها و نهادهای سرمایه ای بوده اند. بانک مرکزی نیز به عنوان کارگزار دراین بازار همواره سعی در نظارت بر معاملات داشته است.

درآمدی که دولت دراین حراج‌ از فروش اوراق به دست می آورد مستقیما در راستای تامین کسری بودجه هزینه می شود. از آنجا که این روش مسیری ضد تورمی به حساب می آید از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار است. 

اکنون درهفته سی و نهم برگزاری این بازار،  هزار و 790 میلیارد تومان اوراق توسط دولت به فروش رسیده که مقایسه با هفته قبل 24 درصد کاهش پیدا کرده است. درهفته گذشته این رقم 2 هزار و 360 میلیارد تومان ثبت شده بود.

اوراق بدهی دولتی

در این اوراق دو ویژگی مهم همواره دلیلی برای خرید و فروش محسوب می شود. نرخ سود و تاریخ سررسید.

در همین خصوص در هفته اخیر تنها دو اوراق «اراد65» و «اراد70» برای حراج از سوی وزارت اقتصاد پیشنهاد شد که دو ویژگی متفاوت داشتند. «اراد65» نرخ سود 21.5 درصد و تاریخ سررسیدی سه ساله و «اراد 70» نرخ سود 20.5 درصد و تاریخ سررسید دو ساله داشته است.

برای خریداران در این بازار تاریخ سررسید کمتر یا نرخ سود بالاتر مهمترین عوامل جذابیت برای اوراق به حساب می آید.

مقایسه وضعیت خرید و فروش در هفته اخیر نشان می دهد که در این مدت هزار و 80 میلیارد تومان « اراد 65» و 700 میلیارد تومان نیز « اراد 70»  به فروش رسیده است. با توجه به میزان پیشنهادی اوراق، محاسبات گویای آن است که در ارادی که تاریخ سررسید کمتری داشته 92 درصد پذیرش صورت گرفته و در آن دسته اوراقی که نرخ سود بالاتری داشته 34 درصد. به عبارت دیگر می توان گفت تاریخ سررسید برای بانکها در این هفته از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. در مجموع بر این اساس 46.2 درصد (یعنی کمتراز 50 درصد) اوراق پیشنهادی دولت مورد پذیرش خریداران واقع شده است.

در نهایت مجموع اوراق فروخته شده در این هفته هزار و 790 میلیارد تومان بوده که در مسیر تامین کسری بودجه هزینه شده است. اما با توجه به سیاستگزاری دولت در ابتدای سال، اکنون دولت باید تا پایان سال چند میلیارد تومان دیگر اوراق بفروشد؟

کسری بودجه

در مجموع سی و نه هفته حراج اوراق بدهی دولتی 110 هزار و 900 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی از این محل فروخته شده است. از آنجا که هدفگزاری دولت از تامین بودجه خود از این مسیر 125 هزار میلیارد تومان بوده، پس هنوز 14 هزار و 100 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است. 

تقسیم این رقم بر هفته هایی که تا پایان امسال مانده است نشان می دهد دولت برای تامین کسری بودجه خود باید هر هفته به طور متوسط 4 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق بدهی  به فروش برساند تا به رقم هدفگزاری شده خود در ابتدا برسد.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید