بررسی وضعیت معاملات مسکن تهران در بهمن‌ماه

معرفی مناطق محبوب خریداران مسکن در پایتخت

کدخبر: ۳۹۵۹۷۱
اقتصادنیوز :‌ منطقه 5 به عنوان رکورد دار فروش در تهران ،‌در زمستان کم رونق مسکن دوباره پر مشتری شد و با 32.8 درصد رشد ماهانه معاملات در رتبه نخست پر فروش ها قرار گرفت و منطقه 11 نیز با رشد قیمت 16.1 درصد نیز در میان مناطق تهران بیشترین رشد قیمت را داشته است .
 معرفی مناطق محبوب خریداران مسکن در پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ،  گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن سال ۹۹ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است   نشان می دهد در بهمن امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۹۱۷ واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد در بهمن ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

81

مقاومت 8 منطقه در برابر گرانی 

بررسی تحولات متوسط قیمت مسکن به تفکیک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می دهد که در بهمن ماه سال جاری هشت منطقه از مجموع ۲۲ منطقه کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه قبل را تجربه کردند بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که از مجموعه ۳۹۱۷ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۹.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند که سهم مذکور در مقایسه با بهمن سال قبل حدود ۳.۸ در واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه  سهم۱۳.۵ درصد ازکل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است .

همچنین منطقه ۱۰  با سهم ۸.۷ درصد ومنطقه  ۴ با سهم ۸.۱ درصدی  به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند در مجموع ۷۹.۹ درصد از معاملات بهمن ماه در ۱۰ منطقه ۵،۱۰،۴،۲،۱۴ ۱۵،۷،۸،۱و ۱۱) و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹.۱ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

 در بهمن ماه سال ۹۹ متوسط قیمت یک متر مربع زیر برای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۲۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل۳.۷ درصد  و ماه مشابه سال قبل۹۷.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

82

گران ترین و ارزان ترین منطقه تهران در بهمن ماه 

 در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن با ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است.

 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ۱۱ ماه سال ۹۹ به  ۷۸ هزار و ۳۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۸.۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

خریداران مسکن چه میزان توان مالی داشتند ؟

 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در بهمن‌ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنی قیمتی ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع با سهم ۷.۵ درصدی بیشترین سهم از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان سهم ۶.۸ درصدی و معاملات ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومانی نیز۶.۷ درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که ۶۱.۳ درصد واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده اند . 

 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در بهمن‌ماه سال ۹۹ نشان می دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۵ درصد اختصاص داشته است واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع سهم ۱۴.۶ درصدی و واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متری سهم ۱۱.۷ درصدی داشتند در مجموع در این واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از ۸۰ متر بیش از ۵۷ درصد معاملات را به خود اختصاص داده اند . 

 در بهمن ماه سال ۹۹ توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میانه تا قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی با ارزش ۶۰۰ میلیون تا ۸۵۰ میلیون تومان با سهم ۱۳.۴ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند واحدهای دارای ۸۵۰ میلیون تا یک میلیارد و صد میلیون سهم ۱۰.۱ درصدی و واحدهای دارای ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون با سهم ۸۰۳ درصدی رتبه هاب بعدی قرار دارند .

در این ماه حدود ۵۳.۲ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد و850 میلیون  تومان اختصاص داشته است. بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران در بهمن ۹۹ نشان دهنده رشد ۳۰.۶ درصدی نسبت به ماه قبل و۳۳.۹ درصدی نسبت به مشابه سال قبل است .

تعداد معاملات انجام شده در بهمن امسال حدود ۳۹۰۰ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هشت منطقه ۱۲ ،۱۰،۱۸،۱۳،۶،۱۵ ،۱و ۳ در بهمن ماه همچنان کاهش قیمت داشته اند.

83

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید