ارزانترین و گرانترین استانها در بهمن 99

تورم 70 درصدی در 11 استان+ نمودار

کدخبر: ۳۹۵۰۳۹
تورم نقطه به نقطه بخش خوراکی‌ها در 11 استان بالاتر از 70 درصد ثبت شده است. مقایسه قیمت ها در قاب ماهانه و سالانه در این ماه نشان میدهد که تمرکز گرانی دراستانها در بخش خوراکی ها بوده است.
تورم 70 درصدی در 11 استان+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در بهمن ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه در کل کشور به اوج خود رسید، این اتفاق بیش از همه به علت بالابودن نرخ تورم در بخش خوراکی ها بوده است.

بررسی تورم به تفکیک استانهای کشور اشاره به این موضوع دارد که تورم نقطه به نقطه بخش خوراکی در تمامی استانها بالاتر از 50 درصد بوده است.

* برای مشاهده روند تورم کل کشور در ماه‌های پیشرو ویدئوی زیر را ببینید. 

تورم ماهانه؛ خوراکی ها در 5 استان بالاتر از 6 درصد

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده درهر ماه با ماه گذشته، گویای رشد این شاخص در آن مقطع است. به این رشد تورم ماهانه می گویند. ماه بهمن تورم ماهانه برای کل کشور 2.5 درصد ثبت شده که در مقایسه با دی ماه 0.6 واحد درصد افزایش داشته است. در میان استانهای کشور اما این دامنه تورمی به گونه ای دیگر رقم خورده است. آنچنان که چهارمحال و بختیاری، گلستان، بوشهر بالاترین تورم ماهانه را در بین استانهای کشور داشته اند.

استان چهارمحال و بختیاری در تورم ماهانه غیر خوراکی ها نیز بیشترین تورم را ثبت کرد. این رقم برابر با 2.6 درصد بود. اما وضعیت در تورم خوراکی ها در استانهای کشور به مراتب وخیم تر از غیر خوراکی ها بوده است.

استان قم در بهمن در بخش خوراکی ها تورمی 7 درصدی داشته و بیشترین گرانی را در این ماه تجربه کرده است. مرور دیگر آمار ها  نشان می دهد که 5 استان کشور تورم ماهانه بالاتر از 6 درصد بوده است. تهران نیز در میان این استانها با نرخ تورم 6.2 درصد در بخش خوراکی ها در حد بالای تورم ماهانه قرار گرفته است.

در مقابل استان خراسان جنوبی به طور کلی با 1.7 درصد کمترین تورم ماهانه را داشته است. این استان در بخش خوراکی ها نیز کمترین گرانی را در میان سایرین به ثبت رسانده است. گرانی در قاب ماهانه در حد 2.2 درصد بوده است.

در ارزانترین های تورم غیر خوراکی ها بارز ترین نکته تورم صفر استان اردبیل وتورم منفی کرمانشاه در بهمن بوده است. این دو استان تنها تورم های صفر و منفی در کل ایران را در این ماه رقم زده اند. به عبارت دیگر در دو بخش خوراکی و غیر خوراکی به طور کلی تنها استانی که دچار ارزانی شده کرمانشاه بوده است. این استان تورمی منفی 0.3 درصدی نسبت به ماه قبل داشته است.

درصورتیکه تورم ماهانه استان‌ها را به تفکیک اجزای مهم قیمتی در این مقطع بررسی کنیم مشاهده می شود که در بخش ارتباطات بیشترین تورم منفی دراستانها به ثبت رسیده است. در همین خصوص تورم ماهانه ارتباطات در 31 استان کوچکتراز صفر بوده است. 

«دخانیات» و «مسکن، آب، برق سوخت و گاز» از این لحاظ در رده های دوم و سوم قرار داشته اند. در بخش مسکن تورم ماهانه 13 استان و در بخش دخانیات 12 استان منفی بوده است.

تورم نقطه به نقطه؛ 11 استان بالاتر از 70 درصد

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه در سال گذشته نشان دهنده تورم نقطه به نقطه در هر مقطع است.

این تورم در کل کشور دربهمن  ماه 48.2 درصد بوده است. به علت حافظه بلندمدت تورم در بیان وضعیت قیمتها ، این متغیر توصیف دقیقتری را از وضع گرانی ارائه می دهد.

در همین خصوص تورم نقطه به نقطه در میان استانهای کشور  حاکی از حد بالای تورمی در بخش خوراکی ها بوده است

در محاسبه کل قیمتها، تورم نقطه به نقطه در 16 استان بالاتر از 50 درصد ثبت شده است کردستان در مجموع استانها با 58.3 درصد بالاترین تورم استانی را داشته و استان چهار محال وبختیاری که رکورد تورم ماهانه را در این ماه داشته، در تورم نقطه به نقطه نیز در رده دوم گرانی قرار گرفته است.

این در حالی است که تورم بخشهای غیر خوراکی و خوراکی ها در این ماه دو رفتار متضاد راداشته اند. در بخش غیر خوراکی ها تورم همه استانها کمتر از 50 درصد بوده و ایلام در این رده بندی با 47.9 درصد در صدر گرانی ایستاده است. 

 در مقابل اما در بخش خوراکی ها تورم نقطه به نقطه تمام استانها برخلاف  بخش خوراکی ها بالاتر از 50 درصد بوده و در 11 استان این متغیر بیش از 70 درصد ثبت شده است. به عبارت دیگر متوسط قیمت بخش خوراکی ها در 11 استان بیش از 70 درصد نسبت بهمن سال گذشته گرانتر شده است.

نکته جالب در این رده بندی آن است که استان کرمانشاه که در این ماه تورم ماهانه بخش غیر خوراکی های آن منفی 0.3 درصد بوده و کمترین تورم را در قاب ماهانه ثبت کرده اما در تورم نقطه به نقطه این استان در بخش خوراکی ها دربالاترین حد قرار گرفته است.

جمع بندی نکات تورمی در این ماه از قاب استانها علاوه بر مشخص کردن رکورد ها دلالت بر این موضوع داشته که استانها بیشترین گرانی را از سمت خوراکی ها در این ماه متحمل شده اند.

در استان های با تورم خوراکی 70 درصدی کرمانشاه، لرستان،  خراسان رضوی  و کردستان بالای مرز 70 درصد ایستاده اند.خراسان شمالی، همدان و چهار محال بختیاری با کمی اختلاف از این استان ها در رتبه های بعدی هستند. فارس، ایلام، اردبیل و یزد هم چهار استان دیگری هستند که تورم خوراکی انها در ابتدای مرز 70 درصد بوده است

  • تورم
  • تورم
  • تورم
  • تورم
  • تورم
  • تورم
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید