سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

هشدار آمریکا به ایران /گزارش یک قتل در آستانه انتشار

کدخبر: ۳۹۵۴۵۵
در حالی که آمریکایی ها از بی پایان بودن صبرشان در مقابل ایران سخن می گویند، مسکو و ریاض درصدد انعقاد توافق‌نامه همکاری‌های نظامی چند منظوره اند.
هشدار آمریکا به ایران /گزارش یک قتل در آستانه انتشار

به گزارش اقتصادنیوز، اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد برجام، انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی توسط آمریکا، رسیدن اولین محموله کوواکس به غنا، تایید قریب الوقوع واکسن جانسون&جانسون، تصویب قانون علیه گوگل و فیسبوک در استرالیا، بمباران مواضع داعش در سوریه توسط روس ها و انعقاد توافق‌نامه همکاری‌های نظامی چند منظوره مسکو و ریاض سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل دادع اند.

بی پایان نبودن صبر آمریکایی

به گزارش بی بی سی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است صبر کشورش مقابل ایران برای بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ «بی پایان نیست». ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی دایر بر اینکه آیا پیشنهاد آمریکا تاریخ انقضا دارد گفت که اقدامات ایران در فاصله گرفتن از محدودیت های برجام و افزایش فعالیت های هسته ای این موضوع را به یک «چالش اضطراری» برای آمریکا بدل می کند.

21

او مدعی شده: «صبر ما بی پایان نیست، اما بر این باوریم و رئیس جمهور (جو بایدن) هم روشن کرده است که... موثرترین راه برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد دیپلماسی است». ند پرایس در جریان این نشست خبری تاکید کرد که اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی تنها با مشورت آمریکا آزادسازی خواهد شد و واشنگتن در این زمینه با سئول در تماس است.

 در همین حال خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بیش از ۴۰ عضو جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه طرحی، مخالفت خود را با هرگونه کاهش تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی توسط آمریکا 

به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرده گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی به زودی منتشر خواهد شد.

13

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته این گزارش - که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تهیه شد اما در اختیار عموم قرار نگرفت - را مطالعه کرده است. او گفت قصد دارد با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تلفنی در این خصوص صحبت کند. انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی درباره قتل جنجالی خاشقجی در راستای وعده جو بایدن برای بازبینی در روابط آمریکا و عربستان سعودی ارزیابی می شود. پیش از این هم جن ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید،‌ گفته بود که جو بایدن فقط با ملک سلمان تماس خواهد گرفت و تماس با ولیهعد سعودی در دستور کار او قرار ندارد.

اولین محموله کوواکس به غنا رسید

به گزارش آسوشیتدپرس، اولین محموله از واکسن‌های طرح سازمان بهداشت جهانی برای توزیع واکسن رایگان کرونا موسوم به «کوواکس» به دولت غنا تحویل داده شد. غنا ششمین کشور آفریقایی است که موارد ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا را شناسایی و ثبت کرده است. یک سال پس از اعلام وضعیت همه‌گیری (پاندمی) ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، هواپیمایی حامل ۶۰۰ هزار دوز از واکسن شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد که توسط شرکت داروسازی «سروم» در هند تولید شده است، به پایتخت غنا رسید.

15

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توییتی با اشاره به توزیع اولین محموله واکسن کرونای کواکس در غنا گفت: «بحران‌های جهانی، نیازمند واکنش جهانی هستند». او با اشاره به کمک دو میلیارد دلاری آمریکا به کواکس، از کشورهای دیگر خواست به این طرح کمک کنند.

تایید قریب الوقوع واکسن جانسون&جانسون

به گزارش بی بی سی، سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌ای، می‌گوید ارزیابی‌های آن نشان داده واکسن جدید کرونا تولیدی شرکت جانسون و جانسون، برای مقابله با ویروس کرونا «موثر و ایمن» است. این ارزیابی می‌تواند به معنای تایید قریب‌الوقوع این واکسن تلقی شود.

16

واکسن جانسون و جانسون بر خلاف دو واکسن تایید شده فعلی در آمریکا، فایزر و مدرنا، نیازی به نگه‌داری در دمای فریزر ندارد و تنها یک بار تزریق آن کافی است. این دو ویژگی می‌تواند واکسن جانسون و جانسون را واجد امتیازی ویژه در برابر واکسن‌های فایزر و مدرنا کند چرا که در صورت تایید نهایی امکان نگه‌داری و ارسال آن به نقاط دور افتاده (فاقد زیرساخت نگهداری در دمای ۵۰-۷۰ درجه زیر صفر) را ممکن می‌کند و همزمان نوبت مراجعه و کادر درمانی برای تزریق دو نوبت واکسن را به نصف تقلیل می‌دهد.

آسترازنکا تنها نیمی از تقاضای واکسن اتحادیه اروپا برآورده می کند

به گزارش یورونیوز، شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا می‌گوید، به دلیل وجود مشکلاتی در خط تولیدش تنها می‌تواند نیمی از ۱۸۰ میلیون دوز تقاضاشده از سوی اتحادیه اروپا را در سه‌ماهه دوم سال میلادی عرضه کند.

17

این شرکت در عین حال می‌گوید، در نهایت به آن چه که به اتحادیه اروپا در زمینه ارائه واکسن وعده داده عمل خواهد کرد. اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیون دوز واکسن به این شرکت سفارش داده است.

تصویب قانون علیه گوگل و فیسبوک

به گزارش آسوشیتدپرس، برای اولین بار در جهان دولت استرالیا قانونی را وضع کرد که دو غول اینترنتی گوگل و فیسبوک را مجبور به پرداخت پول به سازمان های خبری برای انتشار اخبار تولیدی آنها می کند. قانون اصلاح شده امروز (پنج شنبه) در مجلس عوام تصویب شد، که بعد از رای آوردن در مجلس سنا بود.

11

 قانون جدید استرالیا آزمونی برای مقررات مشابه در سایر کشورها به حساب می آید، به طوری که بتوانند شبکه های اجتماعی را وادارند بابت نشر اخباری که دیگران تولید کرده اند پول بپردازند. این قانون با مخالفت شدید این دو شرکت آمریکایی روبرو بود. فیسبوک هفته پیش در ارتباط با این نزاع هرگونه محتوای خبری در استرالیا را مسدود کرد، اما بعد از مذاکراتی با دولت استرالیا در این هفته از این تصمیم صرف نظر کرده است. به دنبال این گفت و گوها قانون جدید با اعمال اصلاحاتی تصویب شد که به فیسبوک و گوگل امکان می دهد در مواردی مجبور به اطاعت از آن نباشند.

رکوردزنی کشف قاچاق در اروپا

به گزارش دویجه وله، اداره اداره آگاهی گمرک هامبورگ اعلام کرد که در مجموع بیش از ۱۶ تن مواد مخدر کوکائین در پنج کانتینر در بندر هامبورگ کشف شده‌اند که بالاترین رکورد کشف مواد مخدر در سطح اروپا بوده است. ارزش این مواد مخدر سر به چندین میلیارد یورو می‌زند.

20

پبش از این هم خبرگزاری آلمان هم خبر داده بود، مسئولان آگاهی بلژیک نیز موفق شدند در بندر آنتورپ هفت تن و ۲۰۰ کیلوگرم دیگر مواد کوکائین را کشف و ضبط کنند. بر اساس این گزارش این بزرگ‌ترین محموله کوکائین که اروپا تجربه کرده را کشف کردند. اداره آگاهی گمرک  آلمان اعلام کرده کوکائین کشف شده در هامبورگ در قوطی‌های حلبی جاسازی شده بودند که بر اساس برچسب آن قرار بوده حاوی بتونه باشند.

هشدار سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع در استان مأرب یمن

به گزارش  العرییه، سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وخامت اوضاع انسانی خواستار توقف خشونت‌ها در استان مأرب واقع در شمال شرق صنعا پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور شد.

12

استفان دوچاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد:« از همه طرف‌ها در یمن دعوت به عمل می‌آوریم تا به تلاش‌های دوچندان برای حمایت از اقدام مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای تحقق راه حل سیاسی و ایجاد آتش‌بس در سراسر کشور در سریع‌ترین وقت ممکن بپیوندند».

بمباران مواضع داعش در سوریه توسط روس ها

به گزارش بی بی سی، جنگنده های روسیه ده‌ها حمله هوایی علیه مواضع گروه داعش در بادیه شام در جنوب شرقی سوریه انجام داده اند. این جنگنده ها از عملیات نیروهای نزدیک به دولت سوریه برای تامین امنیت جاده ها میان حمص و دیرالزور پشتیبانی می کنند.

18

پیکارجویان داعش اخیرا یک رشته شبیخون مرگبار در منطقه انجام داده اند که  در آخرین حملات از این نوع در روز چهارشنبه نه سرباز و شبه نظامی کشته شدند.  هم چنین روز سه شنبه در اثر انفجار یک مین که داعش در نزدیکی میادین در استان دیرالزور کار گذاشته بود سه نفر دیگر کشته شدند.

انعقاد توافق‌نامه همکاری‌های نظامی چند منظوره مسکو و ریاض

یورونیوز از آغاز تلاش مسکو و ریاض برای انعقاد توافق‌نامه همکاری‌های نظامی چند منظوره خبر داده است. یورونیوز به نقل از خبرگزاری روسی «نووستی» گزارش داد که دولت روسیه با صدور دستوری خطاب به وزارتخانه‌های خارجه و دفاع از آنها خواسته تا با هدف انعقاد توافق‌نامه همکاری‌های نظامی با عربستان سعودی وارد مذاکره شوند.

23

مطابق پیش‌نویس این توافق‌نامه که دولت روسیه آن را منتشر کرده، همکاری‌های آتی دو مسکو و ریاض در زمینه نظامی از جمله شامل مجموعه آموزش‌های نظامی از جمله برای ارتقای سطح نیروهای نظامی، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، دزدی دریایی و حملات سایبری خواهد بود.

دولت روسیه مقرر کرده که این توافق‌نامه با اعزام هیات‌های کارشناسی، انجام آموزش کادرهای نظامی و نیز برپایی رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک نظامی اجرایی خواهد شد. در این پیش‌نویس همچنین تاکید شده که دو طرف تا زمانی که توافق تازه‌ای حاصل نشده باشد، مسئول پرداخت هزینه‌های خود برای اجرای این توافق‌نامه هستند. همکاری‌های عربستان سعودی و روسیه پیش از این بر امور اقتصادی، هوافضا، فرهنگی، بهداشتی، فن آوری‌های نوین و کشاورزی متمرکز بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید