شهرخبر

اقدام جنجالی ثروتمندین فرد جهان در توییتر

کدخبر: 395427
اقتصاد نیوز : توئیت های ایلان ماسک از اوایل سال ۲۰۲۰ در هدایت نقدینگی تاثیر چشمگیری داشته است و براساس شواهد موجود توییت های این فرد است که اخیرا جریان نقدینگی را در بازارهای مالی بزرگ دنیا تعیین می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در تاریخ جمعه اول فوریه ایلان ماسک در بیوگرافی صفحه شخصی توییتر خود کلمه بیت کوین را اضافه کرد طولی نکشید تا قیمت این ارز دیجیتال پس از این اتفاق با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۳۸ هزار و ۵۶۶ دلار در هر عدد برسد.

ایلان ریو ماسک مهندس، طراح صنعتی، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی و جزو ده شخصیت تأثیرگذار در فناوری است و همچنین وی بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌اکس است.

وی که ۵۰ سال سن دارد براساس رتبه بندی مجله فوربز با ثروتی بالغ بر ۱۸۳.۴ میلیارد دلار پس از جف بزوس دومین فرد ثروتمند در دنیا است و براساس آخرین براوردهای صورت گرفته ارزش کمپانی تسلا که وی بزرگترین سهامدار و بنیان گذار آن است ۸۱۶ میلیارد است.

توئیت های ایلان ماسک از اوایل سال ۲۰۲۰ در هدایت نقدینگی تاثیر چشمگیری داشته است و براساس شواهد موجود توییت های این فرد است که اخیرا جریان نقدینگی را در بازارهای مالی بزرگ دنیا تعیین می کند.

پس از آنکه سهام شرکت سی‌دی پروجکت با نام لهستانی سِده پُرُویِکت که مطرح ترین تولیدکننده و ناشر بازی‌های ویدئویی در دنیا است طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۲ درصد رشد کرد کارشناسان به این باور رسیدند که سیگنالی منجر به هدایت نقدینگی به این بازار شده است؛ یکی از کارشناسان بازارهای مالی در این خصوص به خبرگزاری سی ان بی سی گفته است که رشته توییت های ایلان ماسک مبنی بر مجهز شدن نسل جدید خودروهای کمپانی تسلا به بازی های رایانه ای و همچنین تعریف ایلان ماسک از بازی سایبرپانک این کمپانی ارزش سهام سی دی پروجکت را اینگونه بالا برده است.

وی در هفتم ژانویه نیز توییتی در خصوص یکی از اپلیکیشن های پیام رسان به نام سیگنال زده بود و در این توییت نوشته بود که از سیگنال استفاده کنید اما  دنبال کنندگان وی در توییتر منظور او را اشتباه متوجه شدند و نسبت به خرید سهام سیگنال اقدام کردند؛ این اتفاق منجر شد تا ارزش سهام سیگنال ۸۸۵ درصد افزایش یابد. سیگنال یک شرکت کوچک سازنده دستگاه های پزشکی است که از سال ۲۰۱۹ نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گزارش سالانه تنظیم نکرده و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نیز درآمدی نداشته است.

تعداد دنبال کنندگان ایلان ماسک در توییتر ۴۸ میلیون نفر است زمانی که وی مردم را نسبت به نصب سیگنال تشویق کرد ارزش سهام کمپانی سازنده این اپلیکیشن بیش از هزار و صد درصد رشد کرد.

زلزله در بازار رمزارزها/اقدام ثروتمندین فرد جهان در توییتر غوغا به پا کرد

ایلان ماسک متهم به دست کاری بازار سهام شد

اخیرا دومین فرد ثروتمند دنیا توسط کارشناسان زیادی متهم به دست کاری در روند بازار شده است؛ نوریل روبینی اقتصاددان و استاد دانشگاه نیویورک که از منتقدان جدی ارزهای دیجیتال است این اقدام ایلان ماسک را غیرمسئولانه و مجرمانه نامید و در این خصوص به خبرگزاری مارکت اینسایدر گفت:" ابتدا موقعیت خود در قبال بیت کوین را مشخص کنید سپس بگویید تسلا در این بازار سرمایه گذاری کرده است و قیمت را بالا ببرید."

عده زیادی از کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند که اقدامات اخیر ایلان ماسک خلاف قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است و ویتور کنستانسیو، معاون سابق بانک مرکزی اروپا، از سِک خواست تا اقدامات ایلان ماسک را مورد بررسی قرار دهد.

یکی از قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا رهبران شرکت را از اظهارات "غیر واقعی" یا "گمراه کننده" در رابطه با سهام خود منع می کند چراکه اگر سرمایه گذاران باور نکنند که اطلاعات درستی دریافت می کنند، ممکن است اعتماد خود را نسبت به کل سیستم از دست بدهند.

طبق گفته مایکل لیفتیک، معاون سابق سک، ایده پشت وضع این قانون آن است که اگر مردم در حال خرید و فروش در بازار سهام هستند باید با همه آنها یکسان و عادلانه برخورد شود نه آنکه عده ای به واسطه رانت اطلاعاتی پول های هنگفتی از این طریق به جیب بزنند.

به عبارت دیگر اگر برخی از سرمایه گذاران زودتر از دیگران اطلاعات کسب کنند این یک مزیت ناعادلانه به آنها می دهد و اگر سرمایه گذاران اطلاعات نادرستی بدست آورند با سرمایه گذاری اشتباه سرمایه خود را از دست خواهند داد و اگر سرمایه گذاران باور نکنند که اطلاعات صحیحی به آنها ارائه می شود ممکن است اعتماد خود را نسبت به کل سیستم از دست بدهند که این امر می تواند نتایج فاجعه باری به بار آورد چراکه نزدیک به ۵۴ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی در این بازار سهام دارند.

اظهارات ایلان ماسک خودش را نیز دامن گیر کرد

ایلان ماسک در حالی امروز دومین فرد ثروتمند دنیا است که در دوشنبه گذشته با اظهار نظر خود در توییتر مبتنی بر اینکه قیمت اتر و بیت کوین بالا به نظر می رسد نه تنها موجبات ریزش ارزش سهام تسلا تا ۸.۶ درصد و زیان ۱۵.۲ میلیارد دلاری خود را فراهم کرد بلکه موجب ریزش قیمت بیت کوین و اتر نیز شد.

ایلان ماسک در حالی با ثروتی بالغ بر ۱۸۳.۴ میلیارد دلار در جایگاه دوم ثروتمندترین ها ایستاده است که جف بزوس با ثروتی بالغ بر ۱۸۶.۳ ثروتمندترین فرد در دنیا است؛ دو میلیاردی که موجب شد جایگاه این دو نفر در این مدت جابه جا شود ریزش ارزش سهام تسلا بوده است.