شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق بازنشستگان
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 7 اسفند

حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری یکسان می‌شود

کدخبر: 395352
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات6 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: ایران‌خودرو روزانه 500 میلیون تومان مالیات می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هفتم اسفند 1370؛ آغاز ساخت سد کرخه با 40 میلیارد تومان اعتبار

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی، بزرگ مخزنی کرخه با اشاره به ویژگی‌ها و اهمیت اجرایی این سد عظیم در استان خوزستان گفت: مشاوره و اجرای کارهای این سد که یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور و دنیا محسوب می‌شود، کاملا توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی افزود: سد مخزنی کرخه که حدود 200 هزار هکتار به سطح اراضی قابل کشت کشور اضافه می‌‌کند، اثرات بسیار مثبتی در زندگی مردم خوزستانی و کشور دارد و سالانه 400 میلیارد ریال به قیمت روز برای کشور درآمد خواهد داشت.

این سد به منظور تنظیم و تامین آب کشاورزی، تولید نیرو و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه کرخه واقع در 20 کیلومتری اندیشمک احداث می‌شود، قدرت تنظیم 3 میلیارد و 385 میلیون مترمکعب آب را در سال خواهد داشت و پیش‌ بینی می‌شود که در سال 1378 به بهره‌برداری برسد. این سد که 127 متر ارتفاع، 600 مترعرض پی و 3150 متر طول تاج و حداکثر ظرفیت تخلیه 28 هزار مترمکعب آب در ثانیه را دارد بیش از 400 میلیارد ریال هزینه دربر خواهد داشت.

هفتم اسفند 1380؛ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری یکسان می‌شود

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: از سال آینده حقوق بازنشستگان سنوات قبل از سال 79 با حقوق بازنشستگان این سال یکسان می‌شود. جبارزاده گفت: بعد از تصویب قانون برنامه سوم توسعه میزان دریافتی حقوق بازنشستگان از اول سال 79 افزایش پیدا کرد که این افزایش حقوق شامل بازنشستگان قبل از این سال نمی‌شود.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته طرحی در مجلس با عنوان طرح هماهنگ‌سازی حقوق بازنشستگان سال 79 با سال‌های قبل مورد بررسی قرار گرفت و شور اول آن به تصویب رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه پیشنهاد نمایندگان و طرح‌های آنان نباید بار مالی برای دولت داشته لذا زمان بررسی لایحه بودجه سال 81 را فرصت خوبی تشخیص دادیم که نسبت به ترمیم حقوق بازنشستگان سال‌های قبل از سال 1379 اقدام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبه مجلس شورای اسلامی ردیفی را دولت به عنوان کمک به هماهنگ‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار داشت که مبلغ آن 300 میلیارد ریال بود مبلغ 1200 میلیارد ریال دیگر به آن اضافه شد که این مبلغ به 1500 میلیارد ریال رسید. جبارزاده تاکید کرد: در سال 1381 شاهد پرداخت حقوق یکسان‌ برای بازنشستگان قبل از سال‌های 79 خواهیم بود.

ایران‌خودرو روزانه 500 میلیون تومان مالیات می‌دهد

نایب رئیس هیات‌مدیره ایران‌‌خودرو گفت: دولت در سال‌های اخیر برای صنعت پتروشیمی و برخی صنایع دیگر سرمایه‌گذاری کرده اما با وجودی که در صنعت خودرو هیچ سرمایه‌گذاری نکرده است، در حال حاضر تنها از گروه صنعتی ایران‌خودرو به ازای تولید روزانه 1000 دستگاه خودرو، معادل 5 میلیارد ریال در روز مالیات دریافت می‌کند.

رحیم اسماعیلی افزود: با عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت به صنعت خودرو کشور لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

وی با ذکر اینکه هیاهوهای واردات، سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را کاهش می‌دهد، گفت: این همه از واردات صحبت می‌شود اما در سال 1390 که تقاضای خودرو در کشور به یک میلیون دستگاه خواهد رسید با چه درآمدی خواهیم توانست این میزان خودرو وارد کنیم.

اسماعیلی گفت: در چین که سالانه بیش از 150 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی دارد این قدر بحث واردات مطرح نیست که در ایران با 10 تا 12 میلیارد درآمد دنبال واردات هستیم.

هفتم اسفند 1390؛ احمد توکلی: 3 دولتمرد اقتصادی باید استعفا دهند

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت خواستار استعفای مقامات اقتصادی شد و تاکید کرد که نتایج سیاست دولت در مدیریت بازار سکه و ارز دوام نمی‌آورد. وی افزود: این چنین نیست که تحریم‌ها اثر نداشته باشد ولی اثری که دشمنان می‌خواهند را ندارد.

توکلی، ضعف مدیریت و سوء تدبیر و عدم تحرک دولت در بازار سکه و ارز را مهم‌ترین علل وجود مشکلات در این زمینه خواند و گفت: افزایش سود بانکی 18 روز قبل از مدیریت بازار ارز و طلا از سوی دولت مصوب شده بود. سوال ما در مجلس از مسوولان اقتصادی دولت این بود که چرا دیر عمل کردند؟

وی تاکید کرد: راه عدم بازگشت التهاب به بازار ارز و سکه این است که مسوولان اقتصادی عوض شوند. من شخصا به وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر بازرگانی گفتم آقای احمدی‌نژاد که شما را برنمی‌دارد شما جوانمردی کنید و خود استعفا کنید. در این مواقع ما شهدیم که دولت‌ها ولو اینکه مقصر هم نباشند مسوولان خود را عوض می‌کنند چه برسد به ما که مقصران را دیده‌ایم.

افزایش تمایل به خرید سکه‌های کوچک‌تر

گزارش‌های میدانی از بازار حاکی است ذائقه خریداران به سوی انواع کوچک‌تر سکه مانند ربع و نیم جلب شده است. در حالی که قیمت سکه 816 هزار تومان گزارش شده هر ربع سکه 208 هزار تومان فروش رفته است. بنابراین چهار ربع سکه که به لحاظ ارزش واقعی هم‌تراز سکه تمام است ارزش ریالی بالاتری از قیمت سکه تمام دارد. به گفته فعالان بازار، رشد قیمتی ربع سکه در بازار و پیش‌فروش نشدن آن در بازار است.

گفته می‌شود خریداران به دلیل قیمت بالای سکه تمایل بیشتری برای خرید ربع در بازار از خود نشان می‌دهند.