بسته خبری 7 اسفند 99

3 خبر مهم برای بورس‌بازان /افزایش سرمایه شرکت‌ها

کدخبر: ۳۹۵۳۸۹
اقتصادنیوز: سه گانه اخبار مربوط به تحولات برجامی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده و بررسی لوایح FATF با پیگیری جدی بورس بازان همراه بود.
3 خبر مهم برای بورس‌بازان /افزایش سرمایه شرکت‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، بورس بازان علاوه بر اخبار مربوط به مذاکرات برجامی و تحولات مربوط به آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده، موضوع داغ افزایش سرمایه‌ها را دنبال می‌کنند.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

چین در بیانیه ای از سوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرده شرایط بوجودآمده برای برجام در نقطه حساسی قرار گرفته و لغو تحریم‌های ایران کلید برون رفت از بن بست کنونی است. در همین حال نماینده ایران در ژنو نیز تاکید کرده امریکا باید برای نجات برجام، گام اول را بردارد. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در نشست هیئت دولت چهارشنبه تصریح کرد: خدشه در توافق دولت و آژانس بازی در زمین دشمن است. سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظری اعتراف کرد پیش از خروج آمریکا از برجام، این توافق به خوبی کار می‌کرد؛ ایران قبل از خروج ما از توافق هسته‌ای به تعهدات خود پایبند بوده است. کاخ سفید همچنین تاکید کرده: اقدامی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام نداده‌ است، اما دعوت حضور در نشست برجام را پذیرفته است. از نگاه ناظران روزهای آینده دیدارهای دیپلماتیک حساس تر خواهد شد و به نظر بورس بازان از این منظر روند این تحولات را حتما پیگیری می‌کنند.

البته موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها مورد بحث و بررسی در نشست هیات وزیران در روز چهارشنبه بود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین خبر در این باره تاکید کرده پرداخت دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی با توافق مقامات این کشور با یک میلیارد دلار شروع می‌شود. امروز چانگ، وزیر خارجه کره جنوبی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دو طرف در مورد آخرین تحولات روابط دو کشور و موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده تبادل نظر کردند. واشنگتن اما تاکید کرده اظهار نظری درباره تحویل اموال از کره جنوبی به ایران ندارد. به نظر می‌رسد با چرغ سبز امریکا کشورها مسیر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده را آغاز کرده‌اند.

 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم درباره فرجام لوایح FATF اخبار جدیدی منتشر کرد؛ به گفته او دولت و مجمع بر سر بحث و بررسی این لوایح جلسات خوبی برگزار کردند. با این وصف عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز از جلسات مشترک امیدبخش دولت و مجمع بر سر بحث و بررسی این لوایح خبر داده بود. با امیدواری‌های جدید بر سر تداوم دیدارهای فشرده دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، به نظر می‌رسد مجمع تشخیص هم دوباره موضوع بررسی لوایح FATF را دوباره روی میز کاری خود قرار داده است. همسو با تحولات برجامی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، بررسی لوایح FATF می‌تواند سه گانه اخبار مثبت سیاسی باشد که بازار می‌تواند به آن واکنش نشان دهد.

کرونا همچنان در ایران قربانی می‌گیرد؛ آمار مبتلایان روزانه در کشور در محدوده 8 هزار نفر و مرگ‌ومیر روزانه ناشی از این بیماری زیر 100 نفر است؛ وزیر بهداشت در نشست بعد از هیئت وزیران گفته است: واکسن‌های جدید اوایل هفته آینده به دستمان خواهد رسید. موسسات تحقیقاتی مسئول واکسن کرونا در ایران می‌گویند: واکسیناسیون ۱۸ تا ۷۵ ساله‌ها در فاز سوم مطالعات واکسن کووایران قرار دارد. همچنین نمایندگان مجلس شرایط دریافت مالیات از خانه‌های لوکس را مشخص کردند.

بورس 7

اخبار شرکت ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

موضوع افزایش سرمایه‌ها همچنان در ماه پایانی سال جز مهمترین اخبار است؛  گروه صنعتی سدید (وسدید) با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه 653 درصدی را به تصویب رساند؛ سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از 398 میلیارد تومان به  3788 میلیارد تومان می‌رسد.

افزایش سرمایه 50 درصدی داروسازی ابوریحان (دابور) از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم مورد تایید حسابرس قرار گرفت؛ سرمایه شرکت از 60 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان (آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور ایجاد خط جدید آمپول‌سازی) می‌رسد.

تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) در راستای تصمیم گیری برای افزایش سرمایه روز یکشنبه 17 اسفند در دفتر گروه اقتصادی تدبیر مجمع برگزار می‌کند؛ سرمایه شرکت از 33 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان (سود انباشته) می‌رسد.

مجوز افزایش سرمایه  128 درصدی ماشین سازی اراک (فاراک) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تصویب شد؛ همچنین مجمع عمومی فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از 1435 میلیارد تومان به 2063 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت 2 سال به هیئت مدیره تفویض کند تا هیئت مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) از ثبت افزایش سرمایه این شرکت از 40 میلیارد تومان به 113 میلیارد تومان (از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد. فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) از افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته خبر داد؛ هیئت مدیره با موافقت مجمع تصمیم به افزایش سرمایه از 600 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان در دو مرحله خبر داد.

ریل پرداز سیر (حریل) نیز اعلام کرد: با توجه به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت تدبیر روشن تجارت منطقه آزاد انزلی (سهامی خاص) در 5 اسفند، افزایش سرمایه شرکت فوق از یک میلیارد تومان به 11 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده با هدف اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی صورت پذیرفته است همچنین مشارکت شرکت ریل پرداز سیر در افزایش سرمایه شرکت مذکور از محل مطالبات حال شده تامین شده است.

سرمایه گذاری پردیس (پردیس) از دعوت به مجمع در روز دوشنبه 18 اسفند در دانشگاه الزهرا خبر داد. لابراتوار داروسازی دکتر عبید (دعبید) هم از برگزاری مجمع در روز یکشنبه 17 اسفند در هتل المپیک خبر داد.

بحث چالش عرضه‌ اولیه‌ها فعالان بازار را در روز پایانی هفته متاثر کرده بود؛ تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه اپال با کاهش شدیدی روبه‌رو شد. تعداد شرکت‌کننده ها در عرضه اولیه اپال 2 میلیون و 754 هزار و 520 کد بود که نمایانگر فروش 1.495 میلیارد سهم به قیمت هر سهم 1242 تومان بود. تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه کزغال (در اواسط بهمن) ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار کد بود و در عرضه اولیه سپیدار این عدد ۴ میلیون و ۱۹۶ هزار کد بود (بحث و بررسی درباره چالش عرضه‌اولیه امروز را در گزارش اقتصادنیوز بخوانید). همچنین تامین سرمایه نوین (تنوین) از فروش 71.5 درصدی بیمه نوین (نوین) از طریق عرضه در فرابورس خبر داد.

خبر جدید دیگری که در بازار سرمایه منتشر شد، خبر مربوط به راه اندازی قرارداد آتی نقره در بورس کالا بود؛ براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، قرارداد آتی نقره برای تحویل در فروردین ماه سال آینده از روز سه شنبه ۱۲ اسفند راه اندازی شده و تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود. در همین حال بورس کالا از عرضه ۵۰ هزار تن سنگ آهن برای روز یکشنبه هفته آتی خبر داد.

بهنوش ایران (غبهنوش) درباره افزایش نرخ مواد اولیه اعلام کرد: افزایش قیمت در نظر گرفته شده برای گروه محصول ماءالشعیر به ترتیب انواع طعم ماءالشعیر و دلستر گردشی 280cc به میزان 14.29 درصد و انواع طعم دلستر پت یک لیتری به میزان 11.7 درصد و انواع طعم دلستر پت یک و نیم لیتری به میزان 18.18 درصد است. ایرکا پارت صنعت (خکار) هم از افزایش نرخ در قرارداد جدید خبر داد؛ بر این اساس با انعقاد قرارداد جدیدبا شرکت ساپکو، نرخ مجموعه واترپمپ به طور میانگین در حدود 39 درصد افزایش داشته که در نتیجه از این بابت معادل 33 میلیارد ریال برای 11 ماهه سال 1399 تعدیل افزایش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است که در فعالیت ماهیانه بهمن ماه اعمال میشود.

سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (وصنا) هم از مشارکت و سرمایه گذاری درفعالیت ساختمانی خبر داد؛ براساس بند 3 موضوع فعالیت طبق اساسنامه این شرکت که سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی را مجاز می داند، با توجه به اینکه پروژه مذکور با درصد پیشرفت فیزیکی حدوداً 32.5 درصد در منطقه رو به رشد 22 تهران واقع بوده و دارای جذابیت سرمایه گذاری است و همچنین با توجه به مشارکت درون گروهی که جنبه اعتماد طرفین را افزایش می دهد، مقرر شد سرمایه گذاری دراین پروژه به مدت یک سال صورت پذیرد و برگشت اصل سرمایه بعلاوه 40 درصد از سود در پایان قرارداد توافق گردیده است. لازم به ذکر است تاریخ خاتمه قرارداد 11 دی سال 1400 خواهد بود. همچنین ‌تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) از قرارداد خرید 10000 دستگاه کارتخوان خبر داد.

آخرین خبر اینکه، پالایش نفت اصفهان (شپنا) در راه تبدیل به پترو پالایش قرار دارد. صرامی، معاون اقتصادی پالایش نفت اصفهان گفته است: رویکرد و چشم‌انداز پالایشگاه این استان تبدیل شدن به پترو پالایش و هولدینگ بزرگ در این بخش است. پالایش نفت اصفهان گام نخست خود در این رویکرد را با خریدن سهام پتروشیمی اصفهان برداشت زیرا می تواند با تعامل و هم افزایی زنجیره تولید را اقتصادی‌تر کند. پالایش نفت اصفهان 100 درصد خوراک پتروشیمی اصفهان را تامین می کند. با تبدیل شدن پالایشگاه به پترو پالایش و سرمایه گذاری در صنایع پایین دست که وابستگی به پالایشگاه دارند، نیاز سایر صنایع تامین میشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید