روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن

هزینه 329 میلیون تومانی برای وام 240 میلیونی+ اینفو

کدخبر: ۳۹۵۰۸۵
هزینه وام مسکن که در انتهای بهمن که روندی صعود داشت دوباره نزولی شده و قیمت اوراق را در این هفته به کانال 50 هزار تومان بازگرداند. این عمل سبب شد تا نرخ سود وام مسکن باز هم به کمتر از 21 درصد تنزل پیدا کند
هزینه 329 میلیون تومانی برای وام 240 میلیونی+ اینفو

به گزارش اقتصادنیوز، از ابتدای هفته جاری تا روز پنجم اسفند ماه روند قیمت وام مسکن برخلاف آنکه در پایان بهمن رفتاری صعودی داشت دوباره نزولی شده وهزینه هرکدام از اوراق را به کانال 50 هزار تومان برگرداند. این عمل سبب شد تا نرخ سود نیز که درروز های پایانی بهمن ماه به 21 درصد رسیده بود دچار افت شده و باز هم به کانال 20 درصد نزول پیدا کند.

هزینه وام مسکن برای متاهلان و مجردان

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده و بر مبنای آن از بانک مسکن برای خرید خانه وام دریافت کنند.

اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. مزیت این روش آن است که نیازی به منتظر ماندن ندارد.

در روز شنبه دوم اسفند ماه قیمت هرکدام از آنها که در بازار خرید و فروش این اوراق به دست می آید در حد 61 هزار و 430 تومان ثبت شد که در مقایسه با چهار شنبه هفته قبل 400 تومان کاهش پیدا کرد.

از آن جا که مجردین مجاز به دریافت وام تا 140 میلیون تومان و متاهلین 240 میلیون تومان  هستند تقسیم این رقم ها بر 500 هزار تومان نشان می دهد که مجردین باید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق برای دریافت وام مسکن تهیه کنند.

یعنی آن که در روز شنبه مجردین 17 میلیون و 200 هزار تومان و متاهلین 29 میلیون و 500 هزار تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند. در روز بعد روند نزولی اوراق جهشی قابل توجه پیدا کرده و دوباره ارزش هر کدام از اوراق را به کانال 50 هزار تومان کاهش داد.

اوراق تسه

در همین راستا بیشترین افت قیمتی در روز یکشنبه 3 اسفند به ثبت رسید. در این روز هزینه مجردین نسبت به روز شنبه 700 هزار تومان و برای متاهلین یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

در روز دوشنبه اما با توجه به ادامه روند نزولی، کمترین حد قیمت این اوراق به ثبت رسید. 57 هزار تومان برای هر ورق سبب شد تا مجردین در آن روز برای دریافت وام مسکن بیشتر از 15 میلیون تومان بپردازند. این تنها روزی است که در این مقطع مجردین کمتر از 15 میلیون تومان هزینه بابت دریافت وام مسکن پرداخت کرده اند. این رقم 15 میلیون و 900 هزار تومان برآورد می شود.

برای متاهلین نیز به موازات مجردها همواره قیمت وام مسکن کمتر از 30 میلیون تومان بوده که در این روز به بالاتر از این حد رسیده است. یعنی 26 میلیون و320 هزار تومان.

در نهایت در روز سه شنبه قیمت وام مسکن مجردین 16 میلیون تومان و متاهلین 27 میلیون و 500 هزار تومان ثبت شد.

مجموع هزینه پرداخت شده برای اخذ وام مسکن و مبلغ پرداختی در طول 12 سال کل مبلغی است که در ازای دریافت وام مسکن متقاضیان می پردازند. این هزینه ها نرخ سود وام مسکن را از میزان اسمی خود جدا می کند.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

نرخ سود اسمی وام مسکن در حد 17.5 درصد اعلام شده است. محاسبات نشان می دهد که این نرخ در ابتدای هفته جاری 20.9 درصد بوده که با حدود 0.3 واحددرصد کاهش به 20.63 درصد رسیده است. درهفته قبل یعنی روزهای پایانی بهمن ماه نرخ سود د رحد 21 درصد قرار داشته که پایین آمدن قیمتها نرخ سود را به 20 درصد تنزل داد.

هزینه نهایی وام مسکن

با توجه به آنکه هزینه وام مسکن از این طریق در دو عدد نمایان می شود هزینه کلی که متقاضیان در طول 12 سال در قبال وام مسکن می پردازند بیشتر از میزان اسمی در یافت وام مسکن خواهد بود. این هزینه برای مجردین در روز جاری 176 میلیون و 140 هزار تومان و برای متاهلین 327 میلیون و 420 هزار تومان محاسبه می شود.

رقم ثبت شده برای مجردین در روز شنبه 2 اسفند، 177 میلیون و 300 هزار تومان و برای متاهلین 329 میلیون و 400 هزار تومان بوده است.  البته این هزینه برای یک دوره زمانی میان مدت  است و با توجه به تغییر قیمت مسکن ارزش ناشی از افزایش سرمایه نیز باید در نظر گرفته شود. اما اگر امروز کسی بخواهد از مسیر اوراق 240 میلیون تومان وام بگیرد اگر مجرد باشد 177 میلیون و اگر متاهل باشد 329 میلیون باید در یک دوره زمانی 12 ساله هزینه کند.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید