تحلیل‌گران در پاسخ اقتصادنیوز مطرح کردند

پیش‌بینی تحولات بورس فردا(5 اسفند 1399)

کدخبر: ۳۹۴۸۵۷
​اقتصادنیوز: با رفتارهای هیجانی حاکم در بازار سهام که در صف های فروش قفل هستند، حالا اما انتظار روزهای بهتر تنها با رگه‌هایی از امیدواری دنبال می‌شود.
پیش‌بینی تحولات بورس فردا(5 اسفند 1399)

به گزارش اقتصادنیوز ، اگرچه بازار امروز را با قفل در صف‌های فروش به پایان رساند اما همچنان موج بی‌اعتمادی و انتظار را میتوان رد رفتار بورس بازان نظاره گر بود. آنچه بازار را با شرایط سختی روبه‌رو کرده این است که سیاست‌گذار با اعمال اقدامات مداخله‌گرایانه در مقام حمایت از سهامدار وضعیت سردرگمی را برای بورس بازان فراهم آورده است. همسو با تصمیمات جدید سیاستگذار از جمله دامنه نوسان نامتقارن، بازار با رقیب جدیدی به نام بیت کوین هم روبه رو شده است. در دیگر بازار رقیب اوراق بدهی هم تحرکات مثبتی مشاهده می‌شود، این درحالی خروجی‌ پول‌های حاضر در بورس در چند ماه گذشته شدت گرفته است. البته در این بازه یک هفته یا یک ماه تا پایان سال انتظار تغییرات جدی در روند معاملات شاید اندکی هم بعید بنمایاند و هم غیرمنطقی جلوه کند اما فعالان امیدوارانه روند بازار را دنبال می‌کنند. در شرایط کنونی بورس بازان بدور از ارزندگی سهام در یک شرایط انتظار منتطر تحولات بعدی هستند تا دست به ماشه استراتژی جدیدی را در پیش گیرند.

اکنون اما تحلیلگران هم دورنمای قاطعی درباره تحولات آینده بازار ندارند و بیشتر به صورت کوتاه مدت تداوم همین روند را بسیار محتمل‌تر می‌دانند.

اثرات دامنه نوسان نامتقارن

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

معاملات امروز بورس تفاوت چشمگیری با روزهای گذشته نداشت. حجم و ارزش معاملات به شدت پایین است و این موضوع در نمادهای شاخص‌ساز بیشتر خودنمایی می‌کند. همچنان بخش قابل توجهی از نمادها در صف فروش قرار دارند و خریداری در بازار پیدا نمی‌شود. وضعیت تکراری این روزها باعث شده سهامداران برای تحلیل وضعیت فعلی بازار گمانه‌زنی‌های متعددی داشته باشند.

در هر شرایط بازار علی‌رغم وضعیت بنیادی مساعد بسیاری از شرکت‌ها، رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها و ثبات نسبی در بازارهای موازی همچنان روند نزولی دارد. اما با اجرای دامنه نوسان نامتقارن فقط از شدت کاهش روزانه شاخص‌کل جلوگیری شده است.

ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی مواضع خود را اعلام کرده‌اند و بعید است اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی در این زمینه رخ دهد. به همین جهت به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال در پایان هفته برای اولین بار عرضه می شود، روند نزولی شاخص‌کل تا پایان هفته پابرجا بماند.

قفل در صفوف فروش 

علیرضا عزیزاللهی | کارشناس بازار سرمایه

امروز نیز طبق روال روزهای گذشته کلیت بازار قفل در صفوف فروش بود. از جمله دلایل رکود فعلی در بازار می توان به اعتماد سوزی دولت، وجود ابهامات سیاسی، روند کاهشی نرخ ارز و نزدیک شدن به پایان سال اشاره نمود. با وجود رکود در ارزش معاملات  این روزها، عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال برای چهارشنبه هفته جاری، که حدود 1800 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد، کمی غیر منطقی است.

به نظر می رسد ایجاد رکود در معاملات تا پایان سال، تنها برنامه دولت جهت جلوگیری از کوچ نقدینگی به سمت بازارهای موازی مخصوصا رمز ارزها و همچنین فروش اوراق دولتی است. پیش بینی می شود حداقل تا پایان هفته جاری نیز بازار بر همان روال روزهای گذشته حرکت کند.

انتظار روزهای بهتر

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

بازار امروز همانند روزهای گذشته فشار عرضه‌ سنگینی را تجربه کرد. این میزان عرضه متاثر از عواملی است که اعتماد به بازار سرمایه را به اندازه ای از بین برده که حتی احتمال عدم استقبال از عرضه‌های اولیه نیز افزایش پیدا کرده است.

عدم رسیدگی به لایحه بودجه و سایر اقدامات سیاسی و اقتصادی که این روزها بازار را تحت تاثیر قرارمی‌دهد باعث شده کمتر کسی جرات کند در این بازار به تحلیل سهام پرداخته و یا حتی اقبال خود را محک بزند.

بازارهای مالی همواره بین ترس و طمع سرمایه‌گذاران حرکت کرده‌ است ولی آیا کسی حاضر است طلایی که هیچکس حاضر به خرید آن نیست را در سبد دارایی خود نگه دارد؟

با توجه به شرایط فعلی ارزندگی سهام را صرفا براساس شرایط بنیادی و یا نمودار قیمتی نمی‌توان برآورد کرد. سرمایه‌گذاران نیز ترجیح می‌دهند فعلا نظاره گر بازار باشند. حجم معاملات شرایط روزهای آینده را بهتر نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید