تست برجام در بازار سهام

پیش بینی بورس در اولین روز کاری اسفند

کدخبر: ۳۹۴۰۲۰
در آخرین روز کاری هفته شاخص کل افت کرد، شاخص هم وزن رشد کرد و بازار با مازاد عرضه سنگینی بسته شد. بورس اسفندماه را چگونه شروع خواهد کرد؟

 خرس و گاو

به گزارش اقتصادنیوز ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس 7 هزار و 487 واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن رشد 932 واحدی داشت. همچنین شاخص کل فرابورس  43 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 590 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 144 نماد رشد قیمت و 318 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت داده‌پردازی ایران (مداران)، گروه صنعتی بوتان (لبوتان) و پالایش نفت تبریز (شبریز)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) و پالایش نفت شیراز (شراز) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، سصفها (سیمان اصفهان) و وملی (هلدینگ گروه صنعتی ملی) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ذوب روی اصفهان (فروی)، کلر پارس (کلر) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه هزار و 404 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس 2 اسفند

کاهش ارزش صف‌های خرید و فروش

در پایان معاملات چهارشنبه 235 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 55 بود. همچنین  ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌شنبه 8 درصد کاهش یافت و به رقم 638 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 13 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 42 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در آخرین روز معاملاتی بهمن  شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 262 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وسپهر، کزغال (شرکت زغال پروده طبس) و وپارس (بانک پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 111 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، کلوند (صنایع کاشی الوند)  و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس 2 اسفند

پیش بینی بورس امروز

با اینکه در روز چهارشنبه شاخص‌ کل هم‌وزن رشد کرد اما تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. اتفاقی که برای چهارمین روز متوالی رخ داد. تحلیل‌گران دلیل اصلی این ناهمگونی را دامنه نوسان نامتقارن بازار می‌دانند. عاملی که به رشد شاخص هم‌وزن کمک کرده اما در عین حال به تشکیل صف‌های فروش سنگین منجر شده است. در واقع صف‌های فروش و رشد شاخص هم‌وزن دو روی سکه دامنه نوسان نامتقارن هستند. دو روی سیاه وسفید بازار سهام که انتقادات زیادی را دامن زده است. برخی کارشناسان معتقدند دامنه نوسان نامتقارن موجب کاهش نقدشوندگی بورس و ترافیک در سمت عرضه بازار شده است. از طرف دیگر برخی فعالان بازار معتقدند تغییر دامنه نوسان موجب شده که قیمت سهام افت روزانه کمی داشته باشد و از اضطراب و رفتارهای هیجانی سهام‌داران بکاهد.

در آخرین روز کاری بهمن ماه همچنان سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 82 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 18 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 91 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین رقم خروج پول حقیقی 585 میلیارد تومان بود و در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. در نتیجه روندهای درونی بازار نشان می‌دهند که در معاملات اولین روز کاری اسفند نباید در انتظار رشد شاخص کل باشیم. پس از شکسته شدن سقف مقاومت شاخص در ابتدای هفته گذشته و رسیدن شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 264 هزار واحد در روز یکشنبه این تصور ایجاد شد که روند صعودی جدیدی در بازار سهام شکل گرفته، اما پس از آن شاخص در سه روز انتهایی هفته نزول کرد و به محدوده یک میلیون و 238 هزار واحد رسید. در نتیجه تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و 257 هزار واحد را سقف مقاومت نامگذاری کردند و سطح حمایت شاخص را یک میلیون و 210 هزار واحد معرفی کردند. از این رهگذر تحلیل‌گران تکنیکی انتظار دارند شاخص تا سطح حمایت گفته شده تنزل کند مگر آنکه عوامل بیرونی یا درونی بتواند روند حرکت شاخص را تغییر دهد. انتشار خبرهای امیدوارکننده‌ای درباره احیای برجام شاید یکی از عوامل بیرونی باشد که بر روند تغییرات قیمت‌ها در معاملات امروز بازار سهام تاثیر بگذارد. برخی از تحلیل‌گران می‌گویند با شکل‌گیری انتظارات مثبت در بازار، امروز تقاضا رشد می‌کند و بورس روز مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران خوشبینی کمتری دارند و معتقدند احیای برجام در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر بازار ندارد.

پیش بینی بورس 2 اسفند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید