سکه نتوانست هم جهت با دلار حرکت کند

پایان روزهای طلایی سکه‌های کوچک؟ + نمودار

کدخبر: ۳۹۴۰۹۷
اقتصادنیوز: سکه های کوچک در دومین ماه زمستانی، روند درخشانی را تجربه کردند؛ ربع سکه نزدیک به 25 درصد افزایش قیمت را در بهمن ماه 1399 تجربه کرد و نیم سکه حدود 21 درصد اضافه ارزش را به ثبت رساند.
پایان روزهای طلایی سکه‌های کوچک؟ + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز چنین میزان رشدی در حالی رقم خورد که دو فلز طلایی کوچک در آخرین روز بهمن ماه تغییر خاصی را نسبت به روز چهارشنبه تجربه نکردند؛ هم چنین در آخرین هفته بهمن ماه حتی ربع سکه و نیم سکه روند متفاوتی را نسبت به هفته های دیگر ماه یازدهم سال تجربه کردند. بازدهی نیم سکه در هفته گذشته به صفر رسید و ربع سکه بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. تغییر رفتار سکه های کوچک در آخرین هفته بهمن ماه از نگاه برخی فعالان می تواند به معنای پایان روزهای طلایی این سکه ها باشد. ربع سکه نزدیک به 60 درصد از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است و حباب نیم سکه بالای محدوده 20 درصدی قرار دارد.

نیم سکه در انتهای هفته گذشته 6 میلیون و 600 هزار تومان قیمت خورد،‌ حال آنکه در انتهای دی ماه در محدوده 5 میلیون و 450 هزار تومان قرارداشت. ربع سکه نیز در سی امین روز بهمن ماه،4 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورد؛ یک ماه قبل تر ربع سکه 850 هزار تومان ارزان تر بود و در محدوده 3 میلیون و 450 هزار تومانی قرار داشت.

افت سکه، افزایش دلار

سکه و دلار هر دو در بهمن ماه افزایش قیمت را به ثبت رساندند؛ با این حال در آخرین هفته این ماه،‌ مسیر این دو دارایی با ارزش از هم جدا شد. دلار در هفته گذشته نزدیک به هشت درهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند،‌ حال آنکه سهم سکه امامی،‌افت 7 دهم درصدی بود. دلیل اینکه راه سکه و دلار از هم جدا شد، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. طلا هفته گذشته به زیر کانال هزار و 800 دلاری رفت و این مساله تا حد زیادی فروشندگان را در بازار سکه فعال تر کرد. سکه روز پنج شنبه به کانال 11 میلیون و 800 هزار تومانی رفت؛ ولی روز جمعه اکثر معامله گران از بازگشت این فلز گرانبها به کانال 12 میلیون تومانی ناامید بودند. گفته می شد فروش ها در معاملات پشت خطی به اندازه ای زیاد شده بود که سکه در مقطعی تا ابتدای کانال 11 میلیون تومانی عقب نشسته بود.

به گفته تحلیل گران، امید به احیای برجام، یکی از مهم ترین عواملی بود که موجب شد سکه و دلار در معاملات پشت خطی نزولی شوند.

  • بازدهی بازارها هفته آخر بهمن 99
  • بازدهی بازارها هفته آخر بهمن 99
  • بازدهی بازارها هفته آخر بهمن 99
  • بازدهی بازارها  بهمن 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید