سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

بازگشت آمریکا به برجام؟ /پاتک ترامپ به رهبر جمهوری خواهان

کدخبر: ۳۹۳۸۲۹
در شرایطی که رایزنی های فشرده میان تروئیکای اروپایی و آمریکا در مورد اعلام خروج ایران از پروتکل الحاقی ادامه دارد، برخی منابع خبر داده اند جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام می کند ایالات متحده قصد بازگشت به برجام دارد.
بازگشت آمریکا به برجام؟ /پاتک ترامپ به رهبر جمهوری خواهان

به گزارش اقتصادنیوز، احتمال اعلام قصد بازگشت آمریکا به برجام در کنفرانس مونیخ، پاتک ترامپ به رهبر جمهوری خواهان سنا، پایان انتظار صهیونیست ها برای تماس بایدن، پایان انتظار صهیونیست ها برای تماس بایدن، ابراز نگرانی صدراعظم در تماس با روحانی، رایزنی های فشرده برای تبعات خروج از پروتکل الحاقی و سبقت چین از آمریکا در شراکت تجاری با اروپا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

احتمال اعلام قصد بازگشت آمریکا به برجام در کنفرانس مونیخ

پایگاه اینترنتی دیپلماتیک به نقل از منبعی نزدیک به دولت آمریکا گزارش داده این احتمال وجود دارد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ قصد خود را برای بازگشت آمریکا به توافقنامه هسته‌ای با ایران اعلام کند. با این حال برخی از تحلیلگران امور ایران از این بابت نگرانند که ممکن است این اعلامیه برای متوقف کردن برنامه های کاهش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در هفته آینده کافی نباشد.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است بایدن جمعه (19 فوریه) حدود ساعت 11:15 صبح در کنفرانس امنیت جهانی (مونیخ) سخنرانی کند. پس از آن نیز قرار است روز جمعه در جلسه مجازی رهبران جهان G-7 به میزبانی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شرکت کند ، که موضوع آن همکاری های جهانی به همه گیری ویروس کرونا خواهد بود.

27

به گفته این منبع، بایدن احتمالا قصد خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ایران در هنگام سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز جمعه ابراز کند. با این حال به نظر می رسد دولت جدید ایالات متحده در در مورد ایران از الگویی محتاطانه پیروی می کند. با این حال این منبع گفته که نگران است اعلام چنین قصدی و صدور برخی اقدامات اقتصادی محدود برای نشان دادن اهداف او، به اندازه ای کافی نباشد که  ایران را از تصمیمش برای تعلیق برخی همکاری های داوطلبانه با آژانس بین المللی انرژی از  23 فوریه منصرف سازد.

پاتک ترامپ به رهبر جمهوری خواهان سنا

به گزارش بی بی سی،  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواهان در سنا و هم حزبی خود به شدت انتقاد کرده است. ترامپ گفته میچ از نظر سیاسی یک پیر فرتوت، عبوس، بی احساس و کسالت آور است. او افزوده است اگر سناتورهای جمهوریخواه قصد داشته باشند با او بمانند، دیگر روی پیروزی انتخاباتی را نخواهند دید.  دونالد ترامپ از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا درخواست کرد که ریاست فراکسیون این حزب را از سناتور میچ مک‌کانل پس بگیرند.

12

سناتور مک کانل پس از تبرئه آقای ترامپ در جریان استیضاح در مجلس سنای ایالات متحده گفته بود که رئیس جمهوری سابق را "از لحاظ اخلاقی" مسئول حمله هواداران او به ساختمان کنگره در واشنگتن می داند.

اظهارات این دو نفر حاکی از اختلاف نظر آشکاری در مورد آینده حزب جمهوریخواه است. در همین شرایط، لیندسی گراهم، سناتور سرشناس ایالت کارولینای جنوبی و از مدافعان سرسخت دونالد ترامپ، در واکنش به انتقادات میچ مک کانل از دونالد ترامپ گفته است که این حزب بدون کمک رئیس جمهوری سابق نمی تواند بار دیگر در سنا به اکثریت برسد.

پایان انتظار صهیونیست ها برای تماس بایدن

به گزارش رویترز، جو بایدن یک ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری خود، طی تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد. این تماس تلفنی، اولین گفت‌وگوی بایدن با یکی از سران کشورها در خاورمیانه‌ است. طبق اعلام دفتر نتانیاهو، دو طرف به مدت یک ساعت مکالمه‌ای «گرم و دوستانه» داشته‌اند.

جو بایدن در توییتی نوشته «امروز با نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو صحبت کردم و تعهد ثابت قدم ایالات متحده به امنیت اسرائیل، متحد ما، را مورد تایید مجدد قرار دادم . تیم‌های ما برای تقویت همکاری‌های استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل در همه مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران دائم در تماس هستند». به ادعای دفتر نخست وزیر اسرائیل، بایدن و نتانیاهو در مورد «تهدید ایران»، رسیدن به توافق‌های بیشتر در زمینه عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه، چالش‌های منطقه‌ای، مقابله با کرونا و روابط دو جانبه صحبت کردند.

16

کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که بنیامین نتانیاهو نخستین رهبری در خاورمیانه خواهد بود که جو بایدن با او تماس تلفنی خواهد گرفت. این مکالمه، چهار هفته بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید، انجام شده است. در حالی که روسای جمهوری پیشین آمریکا معمولا در نخستین روزهای کاری خود با رهبران اسرائیل تماس می‌گرفتند، عدم انجام این گفت‌وگو در ۴ هفته گذشته، حدس و گمانه‌زنی‌های زیادی را در اسرائیل ایجاد کرده بود. دونالد ترامپ تنها سه روز بعد از آغاز کار در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو تماس گرفته و او را بلافاصله نیز به واشینگتن دعوت کرده بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آقای بایدن از تماس با نخست وزیر اسرائیل خودداری می کرد چون ابتدا می خواست در تماس با متحدان اروپایی آمریکا گام بعدی در مورد ایران را ارزیابی کند.

ابراز نگرانی صدراعظم در تماس با روحانی

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، چهارشنبه ۲۸ بهمن برابر ۱۷ فوریه، در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نگرانی‌های آلمان فدرال را درباره تصمیم‌های جدید ایران به اطلاع او رساند.  

11

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت فدرال، در برلین اعلام کرد که آنگلا مرکل نسبت به عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام ابراز نگرانی کرده است. خانم مرکل در عین حال بر علاقه شدید آلمان و سایر طرف‌های غربی بر حفظ توافق اتمی (برجام) تأکید کرده است. او گفته است اکنون زمان آن است که با روحیه‌ای مثبت اعتمادسازی کنیم و به راه‌حلی دیپلماتیک فرصت بدهیم.

رایزنی های فشرده برای تبعات خروج از پروتکل الحاقی

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، امروز (پنجشنبه) در پاریس میزبان همتایان آلمانی و بریتانیایی خود خواهد بود و  وزیر خارجه آمریکا هم از طریق با ویدیو کنفرانس به آنها خواهد پیوست. گزارش شده که موضوع این نشست به طور مشخص ایران و امنیت منطقه خواهد بود.

در همین شرایط رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آستانه فرا رسیدن زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای توسط ایران، روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد. آژانس بین‌الملی انرژی اتمی با صدور  اطلاعیه‌ای در این زمینه  اعلام کرد گروسی روز شنبه برای بحث با مقام‌های ارشد ایران در راستای یافتن راه حلی که متقابلا در زمینه فعالیت‌های آژانس در ارتباط با راستی‌آزمایی اساسی در ایران قابل موافقت باشد، به تهران خواهد رفت.

19

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز چهارشنبه خود با تکرار موضع دولت بایدن مبنی براینکه اگر ایران به اجرای تعهدات خود برگردد آمریکا نیز چنین خواهد کرد، گفت: «توافق برای ما کف مطالبات است نه سقف آنها و ما می‌خواهیم از توافق ۲۰۱۵ فراتر رفته و آن‌را مفصل‌تر و قوی‌تر کنیم و از آن برای رسیدگی به نگرانی‌های دیگر استفاده کنیم.» پرایس افزود: «راه دیپلماسی همچنان باز است. ما امیدواریم بتوانیم با متحدان و شرکای خود این مسیر را دنبال کنیم.» او با اشاره به تصمیم ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی و کاهش همکاری‌های خود برای ارائه دسترسی‌های نظارتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «خبر خوب این است که تمام این گام‌ها برگشت‌پذیر هستند.»

سبقت چین از آمریکا در شراکت تجاری با اروپا

به گزارش یورونیوز، چین در سال گذشته میلادی توانست از ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا پیشی بگیرد و به عنوان اولین طرف معاملات فرامرزی این اتحادیه تبدیل شود. بنا بر اعلام یوروستات، مرکز آمار اتحادیه اروپا در حال حاضر پس از این کشور، به ترتیب ایالات متحده آمریکا و بریتانیا که این اتحادیه را ترک کرده، دومین و سومین طرف تجاری ۲۷ کشور عضو این بلوک قدرتمند محسوب می‌شوند.

13

برتری تجاری چین بر آمریکا پس از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد؛ یعنی زمانی که پکن توانست با اجرا تدابیر سختگیرانه‌ای همه‌گیری ویروس کرونا را کنترل و اقتصاد خود را به سرعت بازسازی کند. احیای اقتصاد چین باعث شد تا صادرات محصولات اروپایی بویژه در بخش خودرو و کالاهای لوکس به این کشور افزایش یابد و در مقابل نیز چین بتواند از فروش تجهیزات پزشکی و الکترونیکی به این قاره سود قابل توجهی به دست آورد.

کاهش رتبه آمریکا در معاملات تجاری با اتحادیه اروپا در حالی روی داده که بروکسل و پکن در تلاشند تا مذاکرات طولانی مدت خود برای سرمایه‌گذاری متقابل را به سرانجام رسانده و به توافقی برسند تا دسترسی شرکتهای اروپایی به بازارهای چین بیشتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید