رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند؛

رایزنی آمریکا و چین درباره ایران

کدخبر: ۳۹۳۵۰۴
برخی رسانه‌های آمریکایی از رایزنی‌های دولت‌های آمریکا و چین درباره ایران خبر داده‌اند.
رایزنی آمریکا و چین درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز؛ پایگاه خبری آکسیوس با استناد به سخنان وزیر خارجه چین گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز ۱۰ فوریه "در مورد پرونده هسته‌ای ایران" با معاون وزیر چین "رایزنی‌های عمیق" داشته است.

با این حال دولت آمریکا درمورد این تماس‌ها به صورت علنی صحبتی نکرده است.

از سوی دیگر واشنگتن فری‌بیکن در این باره گزارش داده است که وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه جزئیات و یا حتی تأیید یا تکذیب اظهارات دولت چین که تلویحاً حاکی از رایزنی‌های اخیر رابرت مالی با مقامات حزب کمونیست چین در مورد تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 است، خودداری می‌کند.

وزارت امور خارجه چین اخیراً اعلام کرد که "ما ژائوژو" معاون وزیر خارجه چین "به درخواست رابرت مالی"، با وی مکالمه تلفنی داشته و دو طرف تبادل نظر عمیقی در مورد پرونده هسته‌ای ایران داشته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا به درخواست‌های واشنگتن فری بیکن برای تأیید بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه چین و ارائه جزئیات بیشتری در مورد این مکالمات پاسخ نداده است و در نهایت اظهارات پیشین مبنی بر اینکه "راب مالی در مراحل اولیه در حال تعامل با اعضای کنگره، متحدان ، شرکا و دیگران است" اکتفا کرده است.

این رسانه نزدیک به محافظه‌کاران نوشته است که به طور معمول ، وزارت امور خارجه بازخوانی گفتگوهای انجام شده توسط دیپلمات های ارشد آمریکایی با همتایان خود را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد ، به خصوص اگر این گفتگوها به درخواست ایالات متحده انجام شود.

واشنگتن فری‌بیکن در ادامه آورده است: به نظر می‌رسد تلاش های مالی برای رایزنی با چین در زمینه پرونده ایران در تضاد با وعده‌های مکرر وزیر خارجه آنتونی بلینکن مبنی بر "عدم از سرگیری دیپلماسی با تهران تا زمان بازگشت کامل این کشور به محدودیت‌های مندرج در توافق هسته‌ای" قرار دارد. سکوت وزارت امور خارجه در مورد گفتوگوهای مالی می‌تواند نشانگر این باشد که گفته‌های عمومی دولت بایدن دراین زمینه با دیپلماسی پنهان آن در تضاد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید