گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

بورس در چنگال خرس‌ها + نمودار

کدخبر: ۳۹۳۳۸۲
اقتصادنیوز: امروز 28 بهمن 1399 شاخص کل بورس بازهم نزول کرد و برای سومین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 11 هزار و 476 واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص فرابورس 97 واحد نزول کرد. شاخص هم وزن نیز 797 واحد بالا آمد.

تداوم نزول شاخص کل

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس نزولی شد و در 30 دقیقه ابتدایی 7 هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 250 هزار واحد رسید و پس از آن با شدت کمتری به روند نزولی خود ادامه داد.

در پایان معاملات شاخص کل به سطح یک میلیون و 246 هزار واحد رسید و نسبت به روز دوشنبه 11 هزار و 476 واحد افت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز 797 واحد رشد کرد و در رقم 438 هزار و 29 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 97 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 633 واحد رسید.

خروج پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 852 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را فملی داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 62 میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد و بانک ملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 76 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 24 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 65 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 141 نماد رشد قیمت داشتند که 93 نماد بورسی و 48 نماد فرابورسی بودند. همچنین 319 نماد کاهش قیمت داشتند که 233 نماد بورسی و 86 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بزرگان قرمزپوش بازار هستند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص دارند.

گروه قرمز بورس

امروز قیمت سهام تمامی نماد‌های بانکی کاهش یافت، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل بانک‌های پارسیان، ملت، صادرات، تجارت، خاورمیانه، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، پست بانک و موسسه اعتباری ملل همگی با افت قیمت همراه بودند. در مقابل در گروه شرکت‌های دارویی اغلب نمادها رشد قیمت داشتند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 12 هزار و 448 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 50 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد 24 درصد کاهش یافت و به رقم 6 هزار و 139 میلیارد تومان رسید. 

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز ‌گذشته 11 درصد کاهش یافت و به رقم 696 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 32 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 370 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سرمایه‌گذاری مالی کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 241 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 142 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، کلوند (صنایع کاشی الوند)  و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش را داشتند.

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه برکت بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 341 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد 531 میلیون و 284 هزار و 38 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک پارسیان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فملی تعلق داشت. بانک‌های صادرات و ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید