سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

فرشتگان نجات ترامپ /فرش قرمز برای رابرت مالی

کدخبر: ۳۹۲۸۲۲
دونالد ترامپ در نخستین واکنش پس از تبرئه در استیضاح، گفت که مشتاقانه منتظر ماه‌های آینده برای ادامه دادن مسیر رسیدن به عظمت آمریکایی هستم.
فرشتگان نجات ترامپ /فرش قرمز برای رابرت مالی

به گزارش اقتصادنیوز، ناکامی استیضاح دونالد ترامپ در سنا، خودداری دولت چین از ارائه اطلاعات مهم ویروس کرونا، ابراز خرسندی آنتونی بلینکن از آغاز خوب رابرت مالی، عدم نرمش نظامیان در مقابل معترضان میانماری و توضیحات کاخ سفید پیرامون علت عدم تماس بایدن با نتانیاهو سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

جمهوری خواهان، فرشته نجات ترامپ در کارزار استیضاح

به گزارش رویترز، همان گونه که پیش بینی می شد، مخالفت اکثریت اعضای جمهوری خواه سنای ایالات متحده باعث شد محکمه استیضاح دونالد ترامپ با شکست مواجه شود و تلاش نمایندگان و سناتورهای دموکرات ناکام بماند.

سنای آمریکا روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را از اتهام تحریک به شورش تبرئه کرد. در این رای گیری ۵۷ سناتور به محکومیت دونالد ترامپ رای دادند و ۴۳ سناتور با محکومیت رئیس جمهوری سابق آمریکا مخالفت کردند. سناتورها ریچارد بر از کارولینای شمالی، سوزان کالینز از مین، بیل کسیدی از لوئیزیانا، لیسا مرکاسکی از آلاسکا، میت رامنی از یوتا، بن ساس از نبراسکا و پت تومی از پنسیلوانیا هفت جمهوری خواهی بودند که در رای محکومیت به دمکرات ها پیوستند.

45

بدین ترتیب ترامپ اکنون تنها رییس جمهوری آمریکاست که دوبار استیضاح شده و هر دو بار سنا او را از اتهامات وارده  تبرئه کرده است. در جریان رای‌گیری اولین استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا، میت رامنی تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که رای به گناهکاری ترامپ در اتهام اول، سوء استفاده از قدرت، داده بود.

دونالد ترامپ در نخستین واکنش  پس از تبرئه در استیضاح، گفت که «مشتاقانه منتظر ماه‌های آینده برای ادامه دادن مسیر رسیدن به عظمت آمریکایی هستم».  جو بایدن هم در واکنش به تبرئه  دونالد ترامپ در سنا اظهار کرد: «این فصل غم انگیز در تاریخ ما به ما یادآوری کرد که دموکراسی شکننده است و وظیفه ماست که همیشه هوشیار باشیم و از آن دفاع کنیم. خشونت و افراط گرایی در آمریکا جایی ندارد  و  هر یک از ما به عنوان یک آمریکایی و به ویژه به عنوان رهبران، وظیفه و مسئولیت داریم تا از حقیقت دفاع کنیم و دروغ ها را شکست دهیم».

سناتور میج مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا، علی رغم رای منفی به استیضاح، بلافاصله پس از پایان جلسه دادرسی اعلام کرد دونالد ترامپ را عملاً و از نظر اخلاقی مسئول حملات مرگبار هوادارانش به ساختمان کنگره می داند. از نظر او افرادی که به این ساختمان کنگره حمله کردند معتقد بودند که طبق خواسته ها و دستورات رئیس جمهور خود عمل می کنند. در واکنش به این مسئله هم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، سناتورهایی را که تبرئه ترامپ را ممکن ساختند را به عنوان یک گروه بزدل از جمهوری خواهان محکوم کرد و مک کانل را مقصر دانست که اجازه نداده است مجلس لایحه استیضاح را در حالی که ترامپ هنوز در کاخ سفید بود به مجلس سنا تحویل دهد.

خودداری چینی ها از ارائه اطلاعات مهم ویروس کرونا

به گزارش رویترز،  یکی از اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی که ماه گذشته میلادی برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا به چین سفر کرده بودند، اعلام کرده است این کشور از ارائه اطلاعات خام مربوط به ۱۷۴ نفری که چین برای اولین بار از ابتلای آنها به ویروس کرونا در شهر ووهان خبر داده بود، خودداری کرده است. 

بر اساس این گزارش، دوایر دومینیک، کارشناس استرالیایی که همراه با تیم سازمان بهداشت جهانی به چین سفر کرده بود، اعلام کرده که پکن از ارائه اطلاعات دیگر مبتلایان نیز خودداری نموده و تنها موافقت کرده خلاصه‌ای از گزارش ابتلا به کرونا در کشور را تحویل این نهاد وابسته به سازمان ملل دهد. چین تاکنون به این ادعا پاسخ نداده اما قبلا پافشاری کرده بود که در همکاری با سازمان بهداشت جهانی شفاف عمل کرده است. 

48

در همین رابطه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره منشاء کرونا در چین، از پکن خواست اطلاعات مبتلایان اولیه کرونا را در دسترس قرار دهد. سالیوان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما نگرانی‌های عمیقی درباره شیوه انتقال اولین نتایج تحقیق درباره کووید-۱۹ و پرسش‌هایی درباره روند به‌کار رفته برای رسیدن به این نتایج داریم».

او تاکید کرد تحقیق باید مستقل باشد یافته‌های به دست آمده تحت تاثیر «دخالت یا تغییر» از سوی دولت چین نباشد. سالیوان افزود: «برای درک بهتر این همه‌گیری و آماده شدن برای همه‌گیری بعدی، چین باید اطلاعات درباره اولین روزهای همه‌گیری را در دسترس قرار دهد».

فرش قرمز برای رابرت مالی

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، ضمن ابراز خرسندی از آغاز خوب رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ادعا کرد «دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از  دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای» است.

وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت:«از دیدن اینکه راب مالی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور ایران آغاز خوبی داشته، خرسندم. دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از  دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است».

همزمان نیز حساب توییتری وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی توییت وزیر خارجه آمریکا را به زبان فارسی باز نشر کرد. مالی از مقامات امنیت ملی دولت باراک اوباما و از اعضای تیم مذاکره آمریکا در جریان مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای، برجام،  بود و در آخرین سال فعالیت دولت اوباما نیز هماهنگ‌کننده استراتژی آمریکا در ارتباط با داعش بود.

49

عدم نرمش نظامیان در مقابل معترضان میانماری

به گزارش یورونیوز، تظاهرات علیه کودتا در میانمار در حالی وارد دومین هفته خود شده که نشانه ای از نرمش نظامیان در مقابل معترضان دیده نمی شود. گروهی از مخالفان کودتای نظامیان علیه دولت تحت رهبری آنگ سان سوچی روز شنبه برای چندمین روز پیاپی در یانگون راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات در حالی به خیابان های یانگون رفتند که که تجمع های پنج نفره یا بیشتر ممنوع اعلام شده است. معترضان به کودتای نظامیان در ماندالی، دومین شهر بزرگ میانمار نیز روز شنبه تظاهرات کردند.

50

مقامات میانمار همزمان با ادامه اعتراض ها در این کشور روند بازداشت شخصیت های سیاسی و فعالان مخالف کودتا را پی گرفته اند. بنا به اعلام انجمن مستقل کمک به زندانیان سیاسی در میانمار از زمان کودتای اخیر تاکنون دستکم ۳۲۶ نفر دستگیر شده اند که از این تعداد ۳۰۳ نفر همچنان در بازداشت به سر می برند.

سوگند دولت  جدید در ایتالیا

به گزارش دویچه وله، ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا رسما به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا معرفی شد. دراگی هفت وزارتخانه کابینه خود را به زنان واگذارده و طیف گسترده‌ای از نمایندگان احزاب را در کابینه جدید خود ادغام کرده است.

ماریو دراگی و ۲۳ وزیر کابینه‌اش در مقابل سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا سوگند یاد کردند. در کابینه جدید دراگی سیاستمداران مستقل، تکنوکرات‌ها و وزیران وابسته به احزاب مختلف عضویت دارند.

51

سرجیو دراگی ۷۳ ساله توانست طیف‌های گوناگونی از احزاب ایتالیا از جمله جنبش پنج ستاره، حزب دموکرات‌، حزب چپ و همچنین جریان راست افراطی "لیگ" ماتئو سالوینی، حزب راست میانه "فورتسا ایتالیا" به رهبری سیلویو برلسکونی را دور خود جمع کند.  دولت راست‌گرای پیشین ایتالیا به ریاست جوزپه کونته اوایل ژانویه سال جاری به دلیل خروج یکی از احزاب دولت ائتلافی مجبور به استعفا شده بود. کونته موفق به ترمیم کابینه خود نشد و در نتیجه تشکیل دولت جدید به ماریو دراگی، رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا واگذار شد.

علت عدم تماس بایدن با نتانیاهو

به گزارش یورونیوز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به شایعات در خصوص چرایی عدم تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پاسخ داد. خانم ساکی با بیان اینکه تعمدی در این خصوص وجود نداشته، افزود: «رئیس جمهوری بایدن به دنبال گفتگو با نتانیاهو بوده و می‌توانم تایید کنم که این تماس به زودی انجام خواهد شد».

سخنگوی کاخ سفید البته اشاره‌ای به زمان انجام این گفتگو نکرد و در ادامه اظهار داشت: «بایدن از مدت‌ها پیش با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو آشنایی داشته و این دو یکدیگر را می‌شناسند. در اینکه تاکنون این تماس صورت نگرفته هم هیچ نادیده انگاشتن تعمدی وجود نداشته است».

52

اشاره ساکی در حالی مطرح می‌شود که عدم تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و در عین حال نارضایتی شخصیت‌های اسرائیلی را نیز به همراه داشته است. دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۰ فوریه در حساب توییتری خود در پستی ضمن انتقاد از جو بایدن، از رئیس جمهوری آمریکا خواست هرچه سریعتر با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد. آقای دانون در این توییت خود با لیست کردن کشورهایی که جو بایدن تاکنون با آنها تماس گرفته ادامه داد: «آیا زمان آن رسیده که با رهبر اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده تماس بگیری؟»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید