افزایش میزان سرایت ویروس کووید - 19؛

رمزگشایی از ناهماهنگی فوت و ابتلای کرونا در ایران

کدخبر: ۳۹۲۶۸۳
در هفته اخیر آمار فوتی‌های کرونا در دره 8 ماهه و ابتلا در قله زمستان قرار گرفت. ناهماهنگی این متغیرها بیانگر چیست و چه دورنمایی خواهد داشت؟
رمزگشایی از ناهماهنگی فوت و ابتلای کرونا در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، تا پایان روز جمعه 24 بهمن ماه شمار فوتی های هفتگی بیماری کرونا به 473 ktv رسید و کمترین حد فوتی ها را در 8 ماه اخیر ثبت کرد، این در حالی است که میزان شیوع این بیماری در این هفته به بالاترین حد خود از ابتدای زمستان تاکنون رسیده اما هنوز از اواخر پاییز کمتر است.

این دومین هفته متوالی است که شاهد این رفتار در آمارهای هفتگی کرونا هستیم. موقعیت ابتلا و فوت های کرونایی در ایران در این هفته‌ها موقعیتی یکسان بوده است. 

کرونا

دره فوتی های کرونا در 8 ماه

روند مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در هفته های اخیر مسیری نزولی داشته و شتاب افت هفتگی آن در هر هفته تندتر شده است. در این خصوص شمار جانباختگان بیماری کرونا در هفته اخیر با 10.6 درصد افت نسبت به هفته قبل خود به 473 تن رسیده است که کمترین حد فوتی های هفتگی در 8 ماه اخیر بوده است.

افت هفتگی این متغیر نیز در مقایسه با یک ماه گذشته روندی افزایشی داشت. به عبارت دیگر این متغیر در بهمن ماه در هر هفته کاهش بیشتری پیدا کرده است.

در هفته اخیر نیز بیشترین افت هفتگی شمار مرگ و میر کرونایی به ثبت رسید. تنزل آمارفوتی ها از ماه آذر شروع شده و تاکنون ادامه داشته است. در این میان پس از آنکه تنها در یک هفته وقفه ای کوتاه را رقم زد دوباره مسیر نزولی خود را در پی گرفت.

این در حالی است که وضعیت ابتلای بیماری کرونا در روز های اخیر مسیری صعودی داشته است. 

کرونا

رکورد ابتلای هفتگی در زمستان

شمار مجموع مبتلایان کرونا در هفته اخیر با 9.4 درصد رشد نسبت به هفته قبل به 51 هزار و 366 نفر رسید. از ابتدای زمستان امسال این میزان ابتلا بی سابقه بوده و یک رکورد به حساب می آید.

آمار هفتگی نیز نشان از افزایش این رشد داشته و احتمالا در هفته بعد نیز این روند ادامه پیدا کند. موازی با این افزایش در میزان آزمایش های روزانه نیز شاهد رشد هفتگی بوده ایم.

آمار آزمایش های روزانه در این هفته با 0.07 درصد افزایش به 381 هزار نفر رسید که بیشترین میزان تست هفتگی کرونا در کل مدت شیوع کرونا در ایران بوده است.

افزایش آمار تستها در قاب هفتگی نشان می دهد که این متغیر در مقیاس هفتگی تقریبا روندی ثابت پیدا کرده است.

کرونا

افزایش شیوع کرونا در کنار کاهش فوت

برای آنکه دقیقتر بتوان میزان شیوع این بیماری را در بوته آزمایش قرار داد باید روند ابتلا به تست را در هر هفته بررسی کرد. این اقدام افزایش ابتلا در نتیجه ازدیاد تست ها را خنثی می‌کند. در این صورت مسیر صعودی این متغیر نمایانگر شدت شیوع بیماری کرونا در ایران خواهد بود.

نسبت ابتلا به تست روزانه در ایران در نخستین هفته زمستان 12.04 درصد بوده که اکنون این متغیر به 13.5 درصد رسیده است. زمانی که شیوع کرونا در ایران در اوج خود بود (هفته ابتدای آذر) این متغیر 31.58 درصد رقم خورده و پس از آن روندی کاهشی به خود گرفت. اما اکنون دوباره در حال افزایش است و با توجه به محدوده این رقم نمی توان 1.5 واحد درصد افزایش هفتگی را حد کمی دانست. 

روند تقریبا ثابت تستهای روزانه و افزایش ابتلا نشان می دهد که این افزایش ابتلا نتیجه شیوع کرونا در ایران است نه لزوما ازدیاد تست.

طبق نکات نوشته شده در زمینه ابتلا می توان ادعاکرد که سرایت بیماری کرونا در ایران در حال افزایش قرار گرفته است.

اما کاهش آمار  فوتی ها حکایت گر چیست؟ کاهش این آمار می تواند نتیجه دو اتفاق باشد؛

فرضیه نخست آن است که میزان مرگ و میراین بیماری تقریبا وقفه ای سه هفته ای با آمارهای ابتلا دارد. این که شمارفوتی های در این هفته ها روندی نزولی ثبت کرده به دلیل کاهشی است که متغیر ابتلای هفتگی در سه هفته پیش خود رقم شده است. در آن تاریخ شمار ابتلای هفتگی (هفته نخست بهمن) در حد 42 هزار و 530 تن بوده یعنی 20 درصد کمتر از مقدار فعلی. در این صورت ممکن است در صورتی که رفتار کرونایی تا هفته های بعد به همین شکل ادامه پیدا کند شاهد افزایش شمار فوتی ها در هفته های آینده باشیم.

فرضیه دوم می تواند اشاره به بهبود وضعیت درمان در هفته های اخیر دارد. از آنجا که متغیر بستری های روزانه در تمام زمستان همواره کمتر از هزار نفر بوده است بنابراین می توان گفت کاهش بستری ها هم نشان از درمان این بیماری در مراحل اولیه بوده و هم سرانه تجهیزات درمان را برای هر بیمار نسبت به پاییز افزایش داده است. این اقدام می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر کاهش میزان مرگ و میر این بیماری در ایران بوده باشد.

البته می تواند دلیل افت میزان مرگ و میر ناشی از هر دو عامل نیز باشد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید