اکونومیست بررسی کرد؛

واکسن کافی برای همه وجود دارد؛ اگر ثروتمندان بگذارند! + نقشه

کدخبر: ۳۹۲۶۹۵
اقتصادنیوز: اکونومیست در مقاله‌ای نوشت است: نیمی از کل منابع جهانی واکسن کرونا تنها به 15٪ از جمعیت دنیا اختصاص یافته است.
واکسن کافی برای همه وجود دارد؛ اگر ثروتمندان بگذارند! + نقشه

به گزارش اقتصادنیوز اکونومیست در شماره جدید خود پرونده‌ای مختص واکسیناسیون ویروس کرونا، میزان بازدهی و چشم‌انداز پاندمی کووید-۱۹ در سایه تولید واکسن‌های شرکت‌های دارویی مختلف کار کرده است.

اکونومیست که طرح جلد خود را به همین موضوع اختصاص داده است، در سرمقاله‌ای که ترجمه آن پیش‌تر در اقتصادنیوز با عنوان «هراس اکونومیست از اِندِمیک کرونا» منتشر شد نوشته بود:  در میان کشورهای جهان، حتی بریتانیا که با سرعت بیشتری نسبت به سایرین در حال واکسیناسیون است، جمعیت بالای ۵۰ سال خود را تا ماه می‌واکسیناسیون نخواهد کرد. جدای از کشورهای ثروتمند، حدود ۸۵ درصد از کشورها هنوز برنامه واکسیناسیون خود را آغاز نکرده‌اند.

تا زمانی که میلیاردها انسان نتوانند خود را در برابر ویروس ایمن سازند- که تا پیش از سال ۲۰۲۳ بعید به نظر می‌رسد، این ویروس از انسان تغذیه خواهد کرد.

دلیل دیگر ماندگاری کووید-۱۹، ظهور گونه‌های جدید از این ویروس در نقاط مختلف جهان است که این امر به معنای دنباله‌دار شدن سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی است. از سوی دیگر بسیاری از افراد از واکسیناسیون امتناع می‌کنند که خود سبب تداوم زیست کووید-۱۹ می‌شود.

اکونومیست در مقاله دیگری با عنوان «واکسن خورده‌ها و نخورده‌ها» نوشته است که واکسن کافی برای همه وجود خواهد داشت، اگر کشورهای ثروتمند اجازه دهند به اشتراک‌ گذاشته شود. اما نیمی از کل منابع جهانی واکسن کرونا تنها به ۱۵ درصد از جمعیت دنیا اختصاص یافته است.»

کووید-۱۹ اخیراً به طرز مهیبی گسترش یافته است، اما واکسن هایی که برای متوقف کردن آن طراحی شده‌اند، حتی با سرعت بیشتری گسترش می یابند. طی دو ماه از آغاز واکسیناسیون انبوه، حداقل ۱۴۸ میلیون دوز توزیع شده است. این حتی بیشتر از تعداد افرادی است که تا کنون آزمایش کرونای‌شان مثبت شده است. هر هفته ۳۹ میلیون نفر دیگر نیز واکسن می‌گیرند.

حدود ۸ میلیارد دوز از ۸ واکسن مختلف کرونا

واکسن های جدید با سرعت بی سابقه ای طراحی و آزمایش شده اند. مطابق محاسبات شرکت Airfinity -یک شرکت تجزیه و تحلیل- بالغ بر 378 واکسن کرونا در مراحل مختلف توسعه قرار دارند. از این تعداد ، سه واکسن ساخته شده توسط Pfizer ، Moderna و AstraZeneca حداقل در یک کشور غربی از میان استانداردها و قوانین سختگیرانه عبور کرده و تولید شده‌اند. دو مورد دیگر ساخته شده توسط Novavax و Johnson & Johnson باید به زودی چراغ سبز را دریافت کنند. ۲ واکسن از چین و یک واکسن امیدوار کننده روسی نیز در برخی از کشورها مجاز اعلام شده است.

سازندگان این ۸ واکسن قرارداد تحویل ۷.۹ میلیارد دوز در سال جاری را امضا کرده‌اند و می گویند که ظرفیت انجام سفارشات تا 4.3 میلیارد دوز بیشتر را دارند. از این تعداد ، فقط بخش کوچکی در حال حاضر تولید شده است و احتمالاً تأخیر در تولید وجود خواهد داشت. علاوه بر این، حتی پس از خارج شدن واکسن‌ها از کارخانه تا رسیدن به مرحله تزریق در بازوی افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد. با این وجود ، حداقل از لحاظ تئوری، تولیدکنندگان واکسن باید بتوانند تا پایان سال ۲۰۲۱ به ازای هر ۵.۸ میلیارد بزرگسال در جهان ۲.۱ شات واکسن -کمی بیش از یک رژیم واکسیناسیون کامل- تولید کنند.

با این حال حتی اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، بیشتر جهان انتظار طولانی‌تری را متحمل می‌شوند ، زیرا واکسن‌ها به صورت نابرابر توزیع می‌شوند.

۵۴ کشور ثروتمند جهان، تنها ۱۸ درصد از جمعیت بزرگسالان روی زمین را تشکیل می‌دهند، اما ۴۰ درصد سفارشات واکسن مربوط به آن‌هاست. این میزان یعنی به ازای هر یک از افراد بزرگسال، ۲.۵ سری کامل واکسیناسیون (۲تزریق) وجود دارد. با وجود اینکه اتحادیه اروپا خود بیش از آنچه قابل استفاده باشد، قرارداد بسته است، اما برخی از کشورهای عضو، مانند آلمان، معاملات خود را جداگانه انجام داده اند. یا کانادا برای هر بزرگسال ۱۱ دوز واکسن سفارش داده است.

اکونومیست ۱۲ فوریه ۲۰۲۱

به جز این ۵۴ کشور، در مناطق دیگر، میزان واکسن مورد انتظار محدودتر و ۱.۵ دوز به ازای هر بزرگسال مصرف برای هر بزرگسال است. روسیه و چین احتمالاً می‌توانند با تولیدهای داخلی خود کنار بیایند. و موسسه Serum، بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان، قصد دارد نیمی از تولید خود را برای استفاده محلی در هند ذخیره کند.

بسیاری از کشورهای دیگر به کوواکس -ائتلافی جهانی برای توزیع واکسن های کرونا- اعتماد می‌کنند. پیش‌بینی می شود امسال حداقل 1.8 میلیارد دوز برای 92 کشور فقیر و با درآمد متوسط، متناسب با جمعیت آنها، ​​فراهم شود (اگرچه تخصیص‌های بعدی بستگی به شدت همه‌گیری بیماری دارد). توزین بر اساس کل جمعیت ، به نفع کشورهایی است که تعداد زیادی کودک دارند. جمعیتی که هنگام تعیین مقادیر واکسن مورد نیز، حساب می‌شوند اما بعید است واکسن دریافت کنند. به عنوان مثال، نیجر ، جایی که 50 درصد افراد زیر 15 سال هستند، برای هر بزرگسال از کوواکس 2.1 دوز دریافت می کنند. در مقابل، کره شمالی، که بزرگسالان آن 80٪ جمعیت را تشکیل می‌دهند، برای هر فرد فقط 0.7 دوز واکسن دریافت می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید