خریداران اسکناس آمریکایی فعال تر شدند

یورش قیمت دلار به کانال 26 هزار

کدخبر: ۳۹۲۵۰۱
اقتصادنیوز: امروز معامله گران قیمت دلار را به کانال 26 هزار تومان هدایت می کنند اما معامله گران می گویند ورود به این کانال پرریسک است
یورش قیمت دلار به کانال 26 هزار

به گزارش اقتصادنیوز، امروز دلار به احتمال زیاد معاملات خود را بالای مرز 26 هزار تومانی آغاز خواهد کرد. اگر در ادامه روز این ارز بتواند، بالای 26 هزار و 200 تومان تثبیت شود، هدف مقاومتی محکم 27 هزار و 500 تومانی فعال خواهد شد. برای خروج موقت از مسیر افزایشی، اسکناس آمریکایی باید به زیر محدوده 25 هزار و 800 تومانی بازگردد.

از نگاه تحلیل گران فنی، رفتار بازار در بهمن ماه سال جاری نشان می دهد که تقاضا به بازار بازگشته است؛ با این حال، برخی از بازیگران تکنیکال،‌ عنوان می کنند، قیمت دلار در 20 روز اخیر نزدیک به 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و پس از چنین رشدی، نیاز به یک اصلاح قیمت دارد. یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می کرد، در صورتی که قیمت بدون اصلاح رفتار افزایشی را ادامه دهد، ریزش دوباره ای را در پیش رو خواهد داشت.

تعطیلات چینی و کاهش تقاضای حواله ای

یکی از عواملی که موجب می شود،‌ معامله گران نسبت به روند افزایشی دلار در هفته جاری تردید کنند، تعطیلات سال نوی چینی است. تعطیلات چینی از روز جمعه آغاز شده است و تا انتهای هفته جاری ادامه دارد. از آن جایی که چین اصلی ترین شریک تجاری ایران است، از نگاه برخی فعالان، ‌تعطیلی آن کشور منجر به کاهش تقاضاهای تجاری و ارزی خواهد شد. آن ها باور دارند، یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار در روزهای انتهایی هفته گذشته رشد سنگینی را تجربه کند، همین تعطیلات چینی بود که مقداری تقاضاهای تجاری را به جلو انداخت.

دلار پشت خطی

تغییر فاز انتظارات با شروع به کار بایدن

بازار ارز بار دیگر نگران وضعیت و آینده اقتصاد شده است. به گفته فعالان، پس از اینکه ترامپ انتخابات را واگذار کرد، در دو مرحله، اسکناس آمریکایی ریزش شدیدی را تجربه کرد. با این حال، با شروع به کار بایدن، به سرعت، انتظارات معامله گران تغییر کرد. معامله گران داخلی بسیار امیدوار شده بودند که بایدن با شروع به کار خود، تحریم ها علیه ایران را لغو کند ولی در عمل در ابتدا مشاهده کردند که ساکن جدید کاخ سفید موضع خاصی در مورد برجام نمی گیرد و در مرحله بعد، کلیپ ده ثانیه ای، منتشر شد که در آن بایدن عنوان کرد که بدون بازگشت ایران به برجام و تعهدات هسته ای، تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

طرف ایرانی نیز عنوان کرده بود که بدون لغو تحریم ها، به برجام بازنمی گردد. این موضوع موجب شد که فاز انتظارات معامله گران به سرعت تغییر کند و دلار کانال های 24 و 25 هزار تومانی را فتح کند و در معاملات پشت خطی روز جمعه حتی به بالای 26هزار تومان برسد. اگر در روزهای آتی اخبار مثبتی به بازار مخابره نشود، حرکت به سوی مرز 27 هزار و 500 تومانی بعید نخواهد بود. با این حال، هم چنان سایه مذاکرات بر سر بازار وجود دارد. از نگاه برخی بازیگران باتجربه ارزی، دو طرف میل به مذاکره دارند و چنین تصوری موجب می شود که معامله گران دست به عصاتر از مهرماه 99 حرکت کنند.

صبح افزایش، عصر ریزش

برخی از بازیگران باتجربه ارزی عنوان می کردند، خرید دلار بالای مرز 26 هزار تومانی پرریسک است . آن ها عنوان می کردند که ممکن است در ابتدای روز قیمت به رشد هیجانی خود ادامه دهد، ولی پس از نزدیک به 8 درصد رشد در 5 روز کاری گذشته، معامله گران به تدریج شروع به سودگیری خواهند کرد. به باور آن ها رشد اسکناس آمریکایی موجب شده است که ضرر بسیاری از معامله گران نیز در معرض جبران قرار بگیرد. آنها فرصت خوبی بدست آورده اند که دلارهای بالا خرید خود را به فروش برسانند. با این حال، اگر دلار بالای 26 هزار و 200 تومان تثبیت شود، کار کاهشی ها در بازار سخت خواهد شد. در کنار این، ماندن نرخ حواله درهم بالای مرز 7 هزار تومانی، انتظارات افزایشی را پررنگ خواهد کرد.

شب گذشته شایعه هایی در بازار بود که ممکن است آمریکا به ایران معافیت هایی برای فروش نفت اعطا کند؛ چنین خبری می تواند بار دیگر خریداران را از بازار داخلی خارج کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید