نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 23 بهمن

پیشنهاد ایجاد بازار آتی ارز

کدخبر: ۳۹۲۱۳۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 23بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تولید شیر خشک «نستله» در ایران
پیشنهاد ایجاد بازار آتی ارز

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23  بهمن 1350؛ 450 تومان هزینه خوراکی هر خانواده شهری

مرکز آمار ایران به‌دنبال نتایج آمارگیری‌های مصرف خانوار در مناطق شهری کشور در سال‌های 47 و 1348 نتایج آمارگیری سال 49 را انتشار داد.

نتایج مذکور که براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از 6 هزار و 48 خانوار نمونه در 764 شهر انتشار یافته تصویر کاملی از ترکیب و حجم مصرف خانواده‌های شهری است.

این بررسی نشان می‌دهد در سال 49 هزینه هر خانوار شهری به‌طور متوسط در ماه معادل 9654 ریال بوده که در مقایسه با دو سال قبل (47) حدود 15 درصد افزایش داشته است.

به‌طور کلی هر خانوار شهری پارسال 46.6 درصد از کل هزینه‌های خود را مصرف خوراک 53.4 درصد بقیه را صرف هزینه‌های غیرخوراکی نظیر پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان و تفریحات و سایر هزینه‌های دیگر نموده است.

نتایج این آمار حاکی است در سال 49 به‌طور متوسط هر خانوار در ماه مبلغی معادل 4503 ریال صرف هزینه‌های خوراکی خود می‌نماید که این رقم 46.6 درصد از کل هزینه‌های ماهانه خانوار شهری را تشکیل می‌دهد.

مقایسه این رقم نسبت به 2 سال 47 و 48 نشان می دهد که هزینه خوراک 4.8 درصد کاهش داشته است. 66 درصد از هزینه‌های خوراکی خانوار در ماه 2508 ریال به مصرف گوشت، نان، میوه، برنج، لبنیات و تخم مرغ می‌رسد.

در سال 49 هر خانوار شهری به‌طور متوسط 53.4 درصد از کل هزینه‌های ماهانه خود را که معادل 5151 ریال می‌شود، به هزینه‌های غیرخوراکی نظیر پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان، تحصیل، مطالعه و سایر هزینه‌های مشابه اختصاص داده که در مقایسه با نسبت مشابه در سال گذشته 4.8 درصد افزایش یافته و به‌طور کلی هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای شهری در 1349 مبلغی معادل 1474 نسبت به سال 48 افزایش داشته است.

هر خانوار شهری به‌طور متوسط در یک 36.5 درصد هزینه‌های غیرخوراکی را صرف مسکن می‌کند.

خانوار شهری هر ماه 12.4 درصد از هزینه‌های  غیرخوراکی را به مصرف پوشاک می‌رساند که نسبت به سال 47 تقریبا معادل یکدیگر است. به‌طور متوسط 562 ریال خانوار شهری هر ماه به مصرف در سال و بهداشت می‌رساند.

23 بهمن 1370؛ همکاری ایران و ارمنستان در زمینه فلزات غیرآهنی

زمینه‌های مشترک همکاری بین ایران و ارمنستان درخصوص فلزت غیرآهنی و قیمتی به ویژه مس که امکانات تولید آن در ایران وجود دارد، مورد بررسی متخصصان و مقامات دو طرف در تهران قرار می‌گیرد. این مطلب در دیدار وزیر تولیدات صنعتی ارمنستان «وافی آوانسیان» با محلوجی وزیر معادن و فلزات در محل این وزارتخانه اعلام شد.

در این دیدار، آوانسیان ضمن ابراز علاقه‌مندی کشور متبوعش برای همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف گفت: ارمنستان دارای ذخایر عظیمی از فلزات غیرآهنی مانند مس، آلومینیوم، مولیبدن، طلا و نقره است و سابقه طولانی در تولید فلزات مختلف دارد. محلوجی گفت: دو کشور باید به‌طور طبیعی مراوده داشته باشند.

23 بهمن 1380؛ تولید شیر خشک «نستله» در ایران

شرکت «نستله» سوییس به زودی در ایران تولید شیر خشک کودک را آغاز می‌کند.

«تیم گولدیمان» سفیر سوییس در ایران در گفت‌و‌گو گفت: بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری کارخانه که در حومه قزوین احداث شده است، توسط شرکت‌های سوییسی انجام شده است و فعالیت آن در آینده نزدیک شروع می‌شود.

وی در مورد همکاری‌های صنعتی ایران و سوییس گفت: دولت سوییس برای صادرات صنعتی به ایران تضمین‌هایی را در نظر گرفته است تا ریسک مشارکت‌های اقتصادی با ایران کاهش یابد. وی افزود: ما خواهان گسترش بازار و توسعه صادرات ایران به اروپا و طرفدار حضور در سازمان تجارت جهانی هستیم؛ بنابراین برای فراهم شدن زمینه‌های پیوستن ایران به WTO با ایران همکاری خواهیم کرد.

تیم گولدیمان در مورد صنعت نساجی ایران گفت: بازسازی این صنعت در ایران ضروری است؛ چراکه این صنعت در ایران گسترده اما فرسوده است.

سفیر سوییس یادآور شد: اکنون دولت ایران اعتبار 500 میلیون دلاری برای نوسازی صنعت نساجی اختصاص داده است و ما امیدواریم شرکت‌های سوییسی بتوانند در قالب مشارکت با ایران در ترمیم و نوسازی صنعت نساجی ایران مشارکت کنند.

23 بهمن 1390؛ پیشنهاد ایجاد بازار آتی ارز

داود دانش‌جعفری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی برای کنترل بازار ارز و از بین رفتن تقاضای سفته‌بازی 50 درصدی در بازار پیشنهاد تشکیل بازار آتی ارز را داد.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی اقتصاد ایران بالا بودن نرخ تورم است، گفت: بیشتر تقاضای ارز در بازار مربوط به سفته‌بازی است نه واردات. وی با تاکید به لزوم از بین بردن التهاب در بازار ارز، توجه به هر دوی راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت را مهم‌تر توصیف کرد.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: تعیین نرخ سود بانکی متناسب با شرایط تورمی کشور می‌تواند به ایجاد جذابیت در سرمایه‌گذاری منجر شود و عبارتی باید گفت که در زمان بالا رفتن نرخ تورم باید نرخ‌های سود جذاب‌تری نیز تعریف کنیم.

دانش‌جعفری با بیان اینکه موضوعی که در حال حاضر باعث افزایش نرخ سود بانکی در کشور شده تورم بالا است، اگر تورم کاهش یابد طبیعتا نرخ سود بانکی نیز کاهش خواهد یافت.

  • اطلاعات 23بهمن 1350
  • اطلاعات 23بهمن 1370
  • اطلاعات 23بهمن 1380
  • اطلاعات 23بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید