نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21 بهمن

تشریح علت کاهش تولید نفت ایران

کدخبر: ۳۹۱۷۴۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تشریح علت کاهش تولید نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 بهمن 1350؛ بانک جهانی در صنایع و کشاورزی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

«ویلیام.اس.گاود»، نایب رئیس اجرایی شرکت مالی بین‌المللی وابسته به گروه موسسات بانک جهانی در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی پیرامون سفر خود به ایران و مذاکراتی که در ایران با مقامات مختلف مملکتی و بخش خصوصی انجام داده در اختیار نمایندگان مطبوعات قرار داد. وی گفت: هدف من از سفر اخیر به ایران بررسی و رسیدگی به طرح‌هایی است که با کمک شرکت مالی بین‌المللی و مشارکت بخش خصوصی در ایران به موقع اجرا گذاشته شده است و در مرحله بعد امضای قرارداد توسعه کارخانه کاغذسازی می‌باشد.

وی تایید کرد که در این سفر مطالعات وسیعی برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در ایران نموده است و در طول اقامتش در تهران با مقامات بانکی، اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مذاکراتی درباره سرمایه‌گذاری جدید در رشته‌های صنایع، کشاورزی، توریست و سایر رشته‌ها انجام داده است.

وی اضافه کرد: در این سفر تحت تاثیر پیشرفت‌های ایران قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران پیشرفت سریع داشته است و در بین 70 کشور در حال توسعه ازجمله کشورهایی است که بخش خصوصی آن می‌تواند در سطح گسترده و وسیعی سرمایه‌گذاری کند و از حمایت و تشویق دولت برخوردار باشد و به‌طور کلی 55 درصد سرمایه‌گذاری در ایران در دست بخش خصوصی است و این امکانات در سایر کشورها به ندرت برای فعالیت بخش خصوصی فراهم است.

آقای «گاود» افزود: شرکت مالی بین‌المللی تاکنون در ایجاد کارخانه تولید نایلون و الیاف مصنوعی، کارخانه نورد اهواز، کارخانه سرامیک و همچنین کارخانه کاغذسازی پارس نزدیک به 26 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است که مبلغ 14 میلیون دلار آن منحصرا در کارخانه کاغذسازی پارس سرمایه‌گذاری شده است.

وی همچنین گفت از بین 47 کشوری که این شرکت در آن سرمایه‌گذاری کردند، ایران در ردیف پنجم قرار دارد.

وی بیان کرد: وام‌های طویل‌المدت شرکت مذکور 8 تا 12 سال و بهره آن 9.5 درصد است.

160 هزار کارمند موسسات خصوصی حقوق بازنشستگی می‌گیرند

امروز در کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفت و دکتر مجیدی، وزیر کار و امور اجتماعی اطلاعاتی در زمینه آیین‌نامه در اختیار اعضای کمیسیون قرار داد.

براساس این آیین‌نامه متجاوز از 160 هزار نفر از کارمندان واحدهای مختلف بخش خصوصی و بانک‌ها از حقوق بازنشستگی برخوردار خواهند شد. براساس این آیین‌نامه موسست قانون حمایت کارمندان مکلف هنگام پرداخت حقوق کارمندان خود که مشمول قانون مذکور هستند، 7 درصد از حقوق هر یک از آنان را بابت حق بیمه سهم کارمند کسر و پس از اضافه کردن 14 درصد به آن بابت حق بیمه سهم کارفرما مجموع این مبلغ را به صندوق مربوط پرداخت کنند.

به موجب یکی از تبصره‌های این آیین‌نامه حداکثر حقوق که ماخذ احتساب حق بیمه و مستمری‌های موضوع این آیین‌نامه قرار می‌گیرد 40 هزار ریال در ماه است.

 

21 بهمن 1360؛ تشریح علت کاهش تولید نفت

احمد توکلی، سخنگوی دولت درباره دلیل کاهش تولید نفت ایران گفت: هرگونه پایین آمدن قیمت نفت به گردن کسانی است که سر سپردگی آمریکا را می‌کنند. ما مطمئن هستیم دوباره غرب با صنعت غول‌آسای خود محتاج نفت ما می‌شود و آن کسانی که به‌طور رایگان، ثروت‌های ملی خود را از زیرزمین درمی‌آورند و می‌فروشند و پول‌های به‌دست آمده از فروش نفت را در بانک‌های خریداران نفت نگه می‌دارند، کسانی هستند که به ملت خود خیانت می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم تا نفتمان را به قیمت حقی عرضه بکنیم، به نفع ملت خودمان عمل می‌کنیم. بنابراین هرگونه پایین آمدن قیمت نفت به گردن کشورهایی از قبیل عربستان سعودی است که می‌خواهند منافع کارتل‌ها و تراست‌های نفتی را حفظ کنند.

21 بهمن 1370؛ کارخانه کنسرو ماهی تن بندر عباس به بخش خصوصی واگذار می‌شود

برای تامین بخشی از نیازهای مردم، بیش از 2700 تن ماهی از خانواده ماهیان آزاد که توسط کشتی‌های تحت اجاره شیلات در آب‌های بین‌المللی صد شده به‌زودی به ایران حمل می‌شود.

آقای اکبراف، مدیرعامل شرکت بازرگانی شیلات با بیان اینکه شیلات از سال 66 به بعد به وزارت جهاد سازندگی ملحق شده است، گفت: تا قبل از الحاق شیلات به جهاد، صیادان شمال و جنوب کشور موظف شده بودند صید خود را به شیلات تحویل دهند.

وی افزود: براساس سیاست‌های دولت، شیلات در نظر دارد کارخانه کنسرو تن بندرعباس را به بخش خصوصی واگذار کند. این کارخانه قادر است سالانه بین 15 تا 20 میلیون قوطی کنسرو تن تولید کند.

وی همچنین به صید ماهیان غیرماکول مثل کوسه، گربه ماهی، اختاپوس و ماهی مرکب توسط بخش خصوصی جهت صدور به خارج اشاره کرد و گفت: در این زمینه شیلات آمادگی دارد تا تعدادی از تاسیسات سردخانه‌ای و عمل‌آوری این نوع ماهیان را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی شیلات با اشاره به اینکه صادرات میگو، لابستر (شاه میگو) و ماهیان خاویاری در انحصار این شرکت است، گفت: ارز حاصل از صادرات میگو نیز صرف توسعه مناطق صیادی جنوب و شمال و همچنین تامین ادوات صید صیادان می‌شود.

21 بهمن 1380؛ تشریح نحوه تاسیس موسسات بیمه غیردولتی

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران ضوابط تاسیس موسسات بیمه غیردولتی مصوب شورای مالی بیمه را تشریح کرد.

دکتر عبدالناصر همتی گفت: تشکیل موسسات بیمه صرفا به‌صورت سهامی عام ایرانی که سهام آن با نام بوده و با رعایت قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و طبق قانون تجارت به ثبت رسیده باشد، امکان‌پذیر است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی تاکید کرد: شورای عالی بیمه در این مورد اتفاق نظر داشت که باید ضوابط به نحوی باشد که بخش خصوصی واقعی در این زمینه فعال شود.

بنا به گفته رئیس کل بیمه مرکزی ایران، وزارتخانه، موسسه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌هایی که بیش از 50 درصد سرمایه آنها منفردا یا مشترکا متعلق به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی است و همچنین شرکت‌های دولتی است و همچنین شرکت‌های دولتی که مشمول قوانین و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است، نمی‌توانند جزء موسسین بیمه‌های خصوصی باشند و در صورت تاسیس موسسه بیمه خصوصی در مجموع نمی‌توانند جزء موسسین بیمه‌های خصوصی باشند و در صورت تاسیس موسسه بیمه خصوصی در مجموع نمی‌توانند بیش از 10 درصد در آن موسسه سهم داشته باشند.

 

  • اطلاعات 21بهمن 1350
  • اطلاعات 21بهمن 1360
  • اطلاعات 21بهمن 1370
  • اطلاعات 21بهمن 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید