گزارش اقتصادنیوز از تحولات امروز بازار سهام پایتخت

سقوط قیمت 81 درصد شرکت‌های بورسی + نمودار

کدخبر: ۳۹۱۱۲۶
اقتصادنیوز: بورس برای چهارمین روز پیاپی نزول کرد و از نیمه کانال 1.1 میلیونی هم پایین‌تر رفت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز شنبه بازار سهام، شاخص‌ بورس باز هم نزول کرد تا در مجموع 4 روز اخیر بیش از 115 هزار کاهش یافته باشد. شاخص کل بورس 37 هزار و 623 واحد و شاخص هم وزن 7 هزار و 20 واحد افت کردند و شاخص فرابورس کاهش 294 واحدی داشت.

تداوم سقوط بورس

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس افت کرد به طوری که در نیم ساعت ابتدایی 24 هزار واحد پایین آمد و از نیمه کانال 1.1 میلیونی پایین‌تر رفت. در پایان معاملات به سطح یک میلیون و 135 هزار واحد رسید تا نسبت به روز چهارشنبه 37 هزار و 623 واحد معادل 3.21 درصد افت کرده باشد.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز 7 هزار و 20 واحد نزول کرد و در رقم 416 هزار و 123 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 294 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 139 واحد رسید.

بورسبورس

خروج پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام هزار و 937 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم خروج پول حقیقی در بهمن ماه است. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شپنا (پالایش نفت اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 127 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فملی و بانک تجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، ؟ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ؟ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 81 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 78 نماد رشد قیمت داشتند که 52 نماد بورسی و 26 نماد فرابورسی بودند. همچنین 389 نماد کاهش قیمت داشتند که 282 نماد بورسی و 107 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 16 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 81 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. 

گروه‌های سرخ‌پوش بورس

امروز قیمت سهام تمامی شرکت‌های گروه‌های «چندرشته‌ای صنعتی»، «بانک‌ها» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت.

افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 698 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 51 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 25 درصد کاهش یافت و به رقم 7 هزار و 750 میلیارد تومان رسید. 

رشدارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز 283 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 47 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 0.8 درصد افزایش یافت و به رقم  857 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 64 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 141 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 396 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) و سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 102 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و کدما (معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 213 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک تجارت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد کویر و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا برای چهارمین روز متوالی با تعداد 696 میلیون و 682 هزار و 378 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. بانک صادرات و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید