اقتصادنیوز بررسی کرد

پیش‌بینی بورس در هفته سوم بهمن‌ماه؛ سایه سیاست بر بازار سهام + نمودار

کدخبر: ۳۹۰۸۷۸
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در هفته گذشته 34 هزار و 648 واحد افت کرد و شاهد خروج 2 هزار و 427 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟
پیش‌بینی بورس در هفته سوم بهمن‌ماه؛ سایه سیاست بر بازار سهام + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 34 هزار و 648 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 173 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت هزار و 461 واحدی را ثبت کرد. هرچند که افت شاخص هم‌وزن اندک بود، اما بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز هفته 32 هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 173 هزار واحد رسید. اما نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 34 هزار و 648 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.8 درصد شود که نسبت به بازدهی مثبت 4.9 درصدی هفته پیش افت محسوسی داشته است. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل در روزهای شنبه و یکشنبه صعودی بود و در سه روز بعدی شاهد افت شاخص بودیم.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز در مجموع هفته اخیر کاهش یافت و در تمامی روزهای هفته شاهد افت رقم شاخص هم‌وزن بودیم. شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و 461 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 423 هزار و 162 واحد رسید و بازدهی منفی 0.34 درصدی را ثبت کرد. با این حال روند تغییرات هفتگی شاخص هم‌وزن نسبت به افت 1.94 درصدی هفته پیشین بهبود یافته است.

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر تغییرات شاخص‌های بازار سهام نسبت به هفته پیشین نزولی بود خصوصا در سه روز پایانی هفته که شاخص کل در روز دوشنبه 17 هزار واحد افت کرد، در روز سه‌شنبه 28 هزار واحد و در روز چهارشنبه 32 هزار واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 173 هزار واحد رسید. اما دیگر نماگرهای بازار نیز نشانه‌های متفاوتی دارند. در 4 روز ابتدایی هفته با وجود نزول قیمت‌ها، بازار با مازاد تقاضا بسته شد و تنها در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از ارزش صف‌های خرید بود.  

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر هزار و 333 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 130 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 11 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 2 هزار و 319 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 850 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 901 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 506 میلیارد تومان کم‌تر بود و افت 36 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و 305 میلیارد تومان بود که در روز ‌چهار‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 483 میلیارد تومان بود. رشد میانگین ارزش صف‌های خرید و افت میانگین ارزش صف‌های فروش نشانه مثبتی برای سهام‌داران است هرچند که در روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 455 میلیارد تومانی بسته شد.

در هفته اخیر، میانگین ارزش معاملات کل هفته 18 هزار و 428 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 19 هزار و 232 میلیاردی هفته پیشین، افت 4 درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد نیز 11 هزار و 224 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 12 هزار و 45 میلیاردی هفته پیشین، افت 7 درصدی داشته است.  افت ارزش معاملات علامتی منفی برای بورس است که نشان دهنده کاهش نقدشوندگی بازار سهام است.

علاوه بر این، به استثنای روز شنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته، 2 هزار و 427 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 485 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 6 درصدی داشته است.

در نتیجه به نظر می‌رسد بورس در کوتاه مدت وضعیت چندان مطلوبی برای سهام‌داران نداشته باشد. اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بورس در میان‌مدت وضعیت بهتری خواهد داشت و در شرایط فعلی که رشد فراگیر در بازار وجود ندارد، انتخاب درست سهام اهمیت زیادی دارد. این دسته از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که بازار سهام هنوز گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و سهام‌داران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در سهم‌هایی که در میان‌مدت سودده هستند و به اصطلاح EPS محور نامیده می‌شوند به سود برسند.  

در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران می‌گویند تا زمانی که ریسک‌های سیستماتیک بازار کاهش نیابند بورس همچنان بر مدار نزولی حرکت خواهد کرد. ریسک‌ها و ابهام‌هایی مانند رد کلیات بودجه، نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ حامل‌های انرژی و نرخ ارز بر بورس سایه انداخته است. این گروه معتقدند که وقتی در بخشی از بازار سهام ابهام و نگرانی وجود دارد، نااطمینانی به کل بازار سهام تسری پیدا می‌کند. در نتیجه فعلا بورس چشم انتظار رفع ابهامات و ریسک‌های سیاسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید