نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 14بهمن

اعتراض ایران به عدم بی‌طرفی یک قاضی دادگاه لاهه

کدخبر: ۳۹۰۱۱۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:دامداری‌های دولتی تشکیل می‌شود
اعتراض ایران به عدم بی‌طرفی یک قاضی دادگاه لاهه

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 بهمن 1350؛ دامداری‌های دولتی تشکیل می‌شود

برای تامین نیازمندی‌های گوشت کشور و توجه به کیفیفت و کمیت آن از طرف وزارت کشاورزی اقدام به تشکیل شرکت‌های بزرگ دامداری دولتی خواهد شد که براساس ضوابط موجود در قانون تشکیلات جدید وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مقدمات آن فراهم شده است.

تشکیل شرکت‌های بزرگ دامداری دولتی و خصوصی و تعیین قیمت گوشت براساس ضوابطی خواهد بود که از طرف وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تعیین و تضمین خواهد گردید.

با تصویب قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمان‌های وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارتخانه جدید کشاورزی و منابع طبیعی اقدامات لازم برای تولید گوشت و فرآورده‌های دامی موردنیاز کشور را راسا و یا با همکاری و تشویق بخش خصوصی از طریق مختلف و ازجمله تضمین حداقل قیمت خرید انجام خواهد داد.

کشتارگاه تهران از شهرداری تهران به وسیله وزارت کشاورزی خریداری یا اجاره خواهد شد و میزان پرداخت با احتساب مبالغی خواهد بود که از اعتبارات برنامه‌های عمرانی بلاعوض برای احداث آن مصرف شده است و این مبالغ از میزان سرمایه‌گذاری شهرداری در کشتارگاه تهران کسر خواهد شد.

14 بهمن 1360؛اعتراض ایران به عدم بی‌طرفی یک قاضی دادگاه لاهه

محافل آگاه در لاهه اظهار کردند که دادگاه داوری ایران و آمریکا یک سال پس از انقضای بیانه الجزایر درباره آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران با بن‌بست مواجه شده است. این دادگاه که در ماه ژوئیه گذشته در لاهه مستقر شده و از 9 قاضی (سه قاضی  ایران، سه قاضی آمریکایی، دو قاضی سوئدی و یک فرانسوی) تشکیل می‌شود روز 19 ژانویه به دریافت شکایت ازسوی موسسات آمریکایی و ایرانی که ادعا می‌کنند د رجریان حوادث 1980 متضرر شده‌اند، پایان داد.

در محافل آگاه گفته می‌شود که دادگاه بیش از 3 هزار شکایت که روی هم به چهار میلیون دلار بالغ می‌شود، دریافت کرده است. هنگام تشکیل دادگاه براساس قراردادهای الجزایر یک میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در آمریکا برای جبران خسارت موسسات آمریکایی به بانک ملی هلند سپرده شده بود.

در لاهه گفته می‌شود که ایران نسبت به بی‌طرفی یک از قضات سوئدی این دادگاه «نیلز مانگارد» اظهار شک و تردید کرده و در پی مجادله‌ای که به‌دنبال آن در گرفته، کارهای دادگاه عملا به حال تعلیق درآمده است.

14 بهمن 1370؛ راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بررسی شد

مهندس علینقی خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در رأس یک هیات اقتصادی به اتفاق معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع و نیز جمعی از مدیران اقتصادی کشور عازم عربستان سعودی شد.

این سفر به دعوت رئیس اتاق فدرال عربستان سعودی و به‌منظور تحکیم روابط اقتصادی و گسترش سطح همکاری‌های دوجانبه ازجمله ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور صورت می‌گیرد.

مهندس خاموشی و هیات همراه در این سفر که 8 روز به‌ طول خواهد انجامید، با مسوولان این کشور و نیز روسای اتاق‌های بازرگانی جده، مکه، مدینه و ریاض مذاکره خواهند کرد و زمینه‌های گسترش همکاری اتاق‌های دو کشور را بررسی خواهند کرد.

ایران در سال 1991 در مقابل 17 میلیون دلار صادرات به عربستان معادل 45 میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده است.

14 بهمن 1380؛ اسامی 20 کشور بدهکار به سازمان ملل

بیست کشور جهان ازجمله افغانستان در سال‌جاری میلادی به علت بدهی به سازمان ملل متحد از رای دادن در مجمع عمومی این سازمان منع شدند.

به گزارش رویتر از سازمان ملل، از میان کشورهای آفریقایی کیپ‌ورد (دماغه سبز) و جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه بیسائو، لیبریا، لیبی، موریتانی، سائوتومه و پرنسیپ، نیجر و سومالی ازجمله کشورهای بدهکار به سازمان ملل هستند در خاورمیانه نیز نام عراق و در حوزه کارائیب نیز دومنیکن و هائیتی ازجمله این کشورها هستند.

کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در آسیای میانه و وانواتو در جنوب اقیانوس آرام نیز به علت نپرداختن دیون خود در سال‌جاری از رأی‌دهی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم هستند.

  • اطلاعات 14  بهمن 1350
  • اطلاعات 14  بهمن 1360
  • اطلاعات 14  بهمن 1370
  • اطلاعات 14  بهمن 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید