گزارش اقتصادنیوز از نوسانات امروز بورس تهران

ریزش 61 درصد بازار + نمودار

کدخبر: ۳۹۰۰۴۰
در پایان معاملات ‌روز دوشنبه13 بهمن‌ماه؛ 299 نماد معادل 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه بازار سهام، شاخص‌های بازار سهام نزول کردند. شاخص کل بورس 17 هزار و 480 واحد و شاخص هم وزن هزار و 918 واحد افت کردند و شاخص فرابورس با کاهش 206 واحدی به کانال پایین‌تر منتقل شد.

روز سرخ‌پوشی تابلوی بورس

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات به سطح یک میلیون و 233 هزار واحد رسید تا نسبت به روز گذشته 17 هزار و 480 واحد معادل 1.4 درصد افت کرده باشد.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 918 نزول کرد و در رقم 429 هزار و 618 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 206 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 836 واحد رسید تا یک کانال پایین‌تر آید.  

خروج پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 765 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی را شپنا (پالایش نفت اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 127 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افت قیمت 61 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 176 نماد رشد قیمت داشتند که 126 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. همچنین 299 نماد کاهش قیمت داشتند که 211 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. 

گروه سبز بازار 

امروز قیمت سهام تمامی شرکت‌های گروه کشاورزی و دامپروری افزایش یافت. در روز جاری ارزش معاملات صنعت «شرکت‌های کشاورزی و دامپروری» با رشد 35 درصدی به 55 هزار میلیارد تومان رسید. 

رشد ارزش معاملات کل

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 20 هزار و 736 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 15 درصد افزایش یافته است که به معنی افزایش نقدشوندگی بازار سهام است. اما ارزش معاملات خرد 23 درصد کاهش یافت و به رقم 10 هزار و 570 میلیارد تومان رسید. 

رشد ارزش صف‌های بورس

در پایان معاملات امروز 168 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 121 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 13 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 216 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 41 درصد افزایش یافت و هزار و 188 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 161 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، تاصیکو (سرمایه‌گذاری صدر تامین) و کلوند (کاشی الوند)  بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 81 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، کدما (شرکت معدنی دماوند) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه شستا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 500 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک تجارت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سایپا و ایران خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، بانک تجارت با تعداد یک میلیارد و 365 میلیون و 919 هزار و 154 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. شپنا و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

روند شاخص بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید