سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تصمیمات جنجالی ترامپ ادامه دارد /مصائب ایرلندی پسابرگزیت /مالک کاخ روسی پوتین نبود

کدخبر: ۳۸۹۷۳۳
در شرایطی که وزیر اول ایرلندشمالی نسبت به تبعات دوران پس از برگزیت هشدار داده است، امانوئل مکرون به بوریس جانسون یادآوری کرد که باید در تعامل با اتحادیه اروپا تجدیدنظر کند.
تصمیمات جنجالی ترامپ ادامه دارد /مصائب ایرلندی پسابرگزیت /مالک کاخ روسی پوتین نبود

اقتصادنیوز، هشدار پلیس روسیه به هواداران ناوالنی، ادعای مالکیت کاخ بحث برانگیز توسط الیگارش معروف روسی، قطع اینترنت برخی از نواحی دهلی‌نو توسط دولت هند و هشدار امانوئل مکرون به دولت بریتانیا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

کناره‌گیری وکلای استیضاح ترامپ

یک منبع مطلع  به خبرگزاری رویترز گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به طور ناگهانی به همکاری با دو تن از وکلای پرونده استیضاح خود پایان داده‌ است. قرار است دادگاه استیضاح دونالد ترامپ هفته آینده، در سنای آمریکا برگزار شود. این منبع مطلع گفته است ، بوچ بوورز و دبورا باربری ، دو وکیل از کارولینای جنوبی ، دیگر در تیم وکلای استیضاح دونالد ترامپ حضور ندارند. طبق این گزارش تصمیم به پایان همکاری دونالد ترامپ و وکلای استیضاح براساس توافق مشترک دو طرف صورت گرفته است. سی ان ان می‌گوید دونالد ترامپ از نحوه فعالیت وکلای خود رضایت نداشته است. طبق این گزارش دونالد ترامپ انتظار داشته که وکلای او در رسانه‌های خبری حضور بیشتر داشته باشند.

10

هشدار به هواداران ناوالنی

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس روسیه به هواداران آلکسی ناوالنی شدیدا هشدار داده است که در تظاهرات امروز (یک‌شنبه) شرکت نکنند. طبق این گزارش، پلیس و نیروهای امنیتی پیشاپیش تظاهرات تعدادی از نزدیکان و متحدان الکسی ناوالنی را بازداشت کرده و محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در سطح مسکو اعمال کرده‌اند.اداره پلیس مسکو نیز محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در بیشتر مناطق مرکزی مسکو از میدان سرخ تا لوبیانکا م اعلام کرده‌است و هفت ایستگاه مترو در حوالی این دو میدان نیز روز یکشنبه بسته خواهند شد. قرار است رستوران‌های این منطقه نیز تعطیل شوند و برخی از فروشگاه‌های بزرگ در میدان سرخ اعلام کردند که تنها عصر روز یک‌شنبه باز خواهند شد.

1

مالک کاخ روسی پیدا شد

به گزارش دویچه ووله، آرکادی روتنبرگ -اولیگارش و میلیاردر روس که یکی از معتمدان و از دوستان دوران نوجوانی ولادیمیر پوتین- اعلام کرد که بنای باشکوه در کناره دریای سیاه متعلق به اوست. پیش‌تر آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت رئیس جمهور روسیه گفته بود که این کاخ عظیم به پوتین تعلق دارد.

او در یک مصاحبه ویدئویی با کانال تلگرامی «مش» وابسته به کرملین گفت: «اکنون دیگر این یک راز نخواهد بود - من صاحب (این کاخ) هستم».  روتنبرگ گفت، قصد دارد از این بنا یک هتل آپارتمان بسازد و به جذب توریست بپردازد. روتنبرگ دارای چندین ملک در شبه‌جزیره کریمه، در خاوردور و آلتای است. این دوست صمیمی پوتین بنای مجلل را «یک هدیه الهی» خوانده است. تیم ناوالنی در ویدئویی که با پهپاد بر فراز کاخ فیلمبرداری شده، نشان می‌‌دهد که «کاخ پوتین» دارای یک تالار بزرگ هاکی روی یخ، جایگاه فرود هلیکوپتر، کازینو و دیسکوی آبی است. در این ویدئو گفته شده است که هزینه این «ثروت تزاری« پوتین از محل رشوه‌هایی تأمین شده‌اند که رئیس جمهور و دوستانش از کنسرن‌های دولتی و اولیگارش‌های مافیایی دریافت کرده‌اند.

3

مصائب ایرلندی پسابرگزیت

به گزارش بی‌بی‌سی آرلین فاستر، ‌وزیر اول ایرلند شمالی در پی مناقشه بر سر واکسن کووید، از بریتانیا خواسته که توافق‌نامه پسابرگزیت با اتحادیه اروپا را کنار بگذارد. خانم فاستر در همین رابطه گفت این پروتکل، تجارت بین بریتانیا و ایرلند شمالی را برهم می‌ریزد و لازم است تغییر کند. او گفت قرار بود این توافق‌نامه، صلح و هماهنگی برای ایرلند شمالی به ارمغان بیاورد اما برخلاف این شده است. ‌وزیر اول ایرلند شمالی افزود چرخش کالا دچار مشکل شده است چون تحت این پروتکل، ایرلند شمالی در بازار واحد اتحادیه اروپا باقی مانده و باید به قوانین این اتحادیه در بنادر و فرودگاه‌های خود عمل کند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیاست و جمهوری ایرلند از اعضای اتحادیه اروپاست.

5

پیش از این هم اتحادیه اروپا اعلام کرده بود قصد دارد با کنترل مرزهای خارجی از صدور بی‌رویه واکسن کرونا جلوگیری کند. در همین راستا تشدید کنترل مرزی میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی در روز جمعه ۲۹ ژانویه با اعتراض دولت بریتانیا روبرو شده بود. آرین فاستر، در اعتراض به این  تصمیم اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشته بود با این «اقدام خصمانه» جدایی مرزی میان ایرلند و ایرلند شمالی تشدید می‌شود؛ چیزی که با روح «پروتکل ایرلند» مصوبه اتحادیه اروپا، مغایرت دارد.

دوستی نصفه نیمه نداریم

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون معتقدست دولت بوریس جانسون،اکنون و پس از برگزیت باید تصمیم بگیرد که متحدانش چه کسانی هستند و در همین ارتباط مفهومی تحت عنوان «دوستی نصفه‌نیمه» نداریم. ماکرون که در مصاحبه با شماری از رسانه‌های بریتانیایی شرکت کرده بود گفت: «بریتانیا چه سیاستی را می‌خواهد برگزیند؟ این کشور نمی‌تواند در آن واحد هم بهترین متحد آمریکا باشد، هم بهترین متحد اتحادیه اروپا، هم یک سنگاپور جدید. به این خاطر باید یک مدل را انتخاب کند».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «اگر بریتانیا می‌خواهد یک سیاست فراآتلانتیکی [شامل اتحاد با آمریکا] را در دستور کار قرار دهد، آن‌گاه ما [در اتحادیه اروپا] نیاز به توضیح خواهیم داشت چرا که در زمینه قوانین و نحوه دسترسی به بازارها متفاوت هستیم». ماکرون با انتقاد مجدد از طرح برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: «همانطور که قبلا گفتم فکر می‌کنم برگزیت یک اشتباه بود. من به حاکمیت مردم بریتانیا احترام می‌گذارم، مردم رای دادند و این کار باید انجام می‌شد اما این مسئله بر اساس دروغ‌های بسیاری بنا شده بود که می‌بینیم اکنون کارها را از بسیاری جهات دشوارتر کرده است».

6

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در شرایطی بیان می‌شود که مسئله واکسن کرونای تولید آکسفورد- آسترازنکا نیز به مجموعه اختلافات با بریتانیا اضافه شده است. فرانسه در قالب اتحادیه اروپا مقدار زیادی از این واکسن را پیشتر خریداری کرده بود، اما اکنون این گروه بریتانیایی-سوئدی می‌گوید نمی‌تواند به کل قرارداد خود عمل کند. رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه خود این شرکت را به «عدم شفافیت» متهم کرد. او همچنین گفت به نظر می‌رسد واکسن آکسفورد برای افراد بالای ۶۵ سال «تقریبا بی‌اثر» است، هر چند برای این ادعا ارقام یا اطلاعاتی رسمی ندارد. پیشتر مقامات آلمانی نیز توصیه کرده بودند استفاده از این واکسن به افراد زیر ۶۵ سال محدود شود. این در حالی است که سازندگان واکسن و مسئولان وزارت بهداشت بریتانیا از کارآیی آن در تمامی گروه‌های سنی دفاع کرده‌اند.

قطع اینترنت در دهلی‌نو توسط دولت

اعتصاب غذای کشاورزان هند در سالگرد درگذشت مهاتما گاندی در روز شنبه دولت را وادار به قطع اینترنت در حومه دهلی کرد. به گزارش یورونیوز، دولت هند در حالی روز شنبه دسترسی به شبکه اینترنت را در چند منطقه از حومه دهلی نو مسدود کرد که صدها کشاورز معترض در این کشور دست به اعتصاب غذا زده‌اند. اعتصاب غذای یک روزه کشاورزان نوعی حرکت اعتراضی به سیاست‌های اصلاحی دولت است که در پی یک هفته درگیری با ماموران پلیس و نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد. معترضان ماه‌ها است بر ضد قوانین اصلاحی در زمینه کشاروزی دست به تظاهرات می‌زنند؛ آنها معتقدند که این قوانین بیشتر منافع خریداران بزرگ بخش خصوصی را در نظر می‌گیرد و به ضرر تولیدکنندگان است. اصلاحاتی که ماه سپتامبر گذشته تصویب شد، تغییراتی در قوانین مربوط به فروش، قیمت گذاری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی ایجاد کرد که برای کشاورزان به مدت دهه‌ها تضمین کننده فروش محصولات و محافظت از بازار آزاد بود. این در حالیست که دولت همچنان تاکید دارد که قوانین اصلاحی به کشاورزان امکان می‌دهد که جدا از فروش محصولات به بخش خصوصی، بخش عمده‌ای از تولیدات اصلی خود چون برنج و گندم را با قیمت‌های تضمین شده به دولت بفروشند.

7

مقامات دولتی و مسئولان امنیتی در پایتخت پس از تظاهرات و تجمعات یک هفته گذشته و همزمان با اعتصاب غذای یک روزه کشاورزان دسترسی به اینترت را قطع کرده‌اند؛ این اقدام که در پایتخت و حومه آن غیرمعمول است اغلب مواقعی انجام می‌شود که بیم شورش و ناآرامی برود.حال آنکه به گفته رهبران جنبش اعتراضی کشاورزان، اعتصاب غذای صدها معترض که همزمان با سالگرد درگذشت مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند صورت گرفته، نشان می‌دهد که این جنبش به دنبال خشونت نیست.

اعطای شهروندی امارات به متخصصین و صاحبان سرمایه خارجی

به گزارش العربیه، امارات متحده عربی در نظر دارد به افرادی که در این کشور سرمایه‌گذاری کنند یا واجد تخصص، استعداد و قابلیتی در زمینه‌های علمی، پزشکی، مهندسی، هنر و نویسندگی باشند، شهروندی بدهد. شیخ محمد بن راشد المختوم، حاکم دوبی با انتشار توئیتی اعلام کرد که به خانواده‌های این افراد نیز شهروندی داده خواهد شد.امارات هنوز توضیح نداده چه میزان سرمایه یا تخصص برای دریافت شهروندی این کشور لازم است و معیار ارزیابی استعدادهای هنری چه خواهد بود، اما حاکم دوبی گفته است کابینه دولت، دادگاه‌ها و شوراهای اجرایی، این افراد را انتخاب و برای دریافت شهروندی معرفی خواهند کرد.

8

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید