تغییرات آماری بحران کوید -19 در هفته دوم بهمن

هشدار قرمز شاخص‌های آماری؛ ورود ایران به موج چهارم کرونا

کدخبر: ۳۸۹۳۷۱
اقتصادنیوز: در دومین هفته بهمن ماه 1399 شمار جانباختگان هفتگی نسبت به هفته قبل 3.6 درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که میزان ابتلا دراین مدت 4.8 درصد افزایش یافته است. آیا این روند می‌تواند نشانی از موج چهارم کرونایی کشور باشد؟
هشدار قرمز شاخص‌های آماری؛ ورود ایران به موج چهارم کرونا

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته دوم بهمن ماه شمار جانباختگان بر اثر بیماری کرونا روند نزولی خود را ادامه داده اما میزان ابتلا به بالاترین حد خود در یک ماه و نیم گذشته رسیده است. آیا این میزان ابتلا می‌تواند ناشی از افزایش هفتگی آزمایش‌های روزانه باشد؟

روند نزولی فوتی های کرونا در قاب هفتگی

شمار جانباختگان بر اثر بیماری کرونا در هفته دوم بهمن ماه با 3.6 درصد کاهش نسبت به هفته قبل به 582 نفر رسید که کمترین حد این متغیر از هفته آخر خرداد تا کنون ( تقریبا در 8 ماه اخیر) به حساب می آید. 

پس از آن که رکورد میزان مرگ و میر در هفته آخر آبان به ثبت رسید، شمار فوتی‌ها هفته به هفته کاهش پیدا کرده و در نهایت از 3 هزار و 314 نفر به 582 نفر رسید. این دهمین هفته‌ای است که روند میزان فوتی‌های کرونا در قاب هفتگی به صورت پی‌در‌پی مسیری نزولی داشته است.

اما مقایسه رشد هفتگی در این متغیر نشان می‌دهد که شتاب کاهش فوتی ها در هفته های اخیر اما روندی نزولی داشته است. 

کرونا

روندهفتگی ابتلا؛ رشد 4.8 درصدی

شمار ابتلا به کرونا در هفته دوم بهمن ماه با 4.8 درصد رشد به 44 هزار و 589 تن رسید. این رقم بالاترین حد ابتلای هفتگی در یک ماه و نیم گذشته بوده است. 

پس از آنکه شمار مبتلایان هفتگی به کرونا در هفته دوم آذر رکورد 94 هزار و 438 نفر را ثبت کردند روند این متغیر مسیری نزولی پیدا کرد و این اتفاق تا هفته نخست دی ماه ادامه داشت.

بعد از آن با رشد های مقطعی و کوتاه این روند متوقف شده و دوباره مسیر افزایشی این متغیر آغاز شد. اما دلیل این ازدیاد در مبتلایان چه بود؟

درابتدا همگام با افزایش کوتاه و مجدد در تعداد مبتلایان آمارها  نشان می داد که میزان تستهای کرونایی در هر هفته نیز همواره صعودی است. به طوری که تا همین هفته نیز میزان هفتگی آزمایش‌های روزانه هنوز در حال رکوردزنی است.

در حال حاضر این رقم با 1.5 درصد رشد مثبت در این هفته به 380 هزار و 35 نفر رسیده است.

در ابتدا مهمترین توجیه برای افزایش آمارهای ابتلا می‌توانست اشاره به شمار تست‌ها در هر هفته داشته باشد. یعنی افزایش تست‌های روزانه سبب می شد تا مبتلایان بیشتری در کشور یافت شود. مبتلایانی که پیش از این در بین عموم به آنها گمان بیماری برده نمی شد. این رخداد سبب شده بود تا شمار مبتلا در هفته 6 هفته پیش روند صعودی ملایمی پیدا کند.

اما آیا اکنون نیز این عامل می تواند سبب رشد ابتلا باشد؟

برای پاسخ به این سوال نیازمند تعریف متغیری هستیم تا اثر افزایش در شمار تست ها را در رشد ابتلا خنثی کند.

کرونا

حل جدید برای معمای کرونای هفتگی

نسبت ابتلا به تست در هر هفته به طور مشخص در خدمت همین هدف است. این متغیر به نوعی شدت ابتلا را در هر وضعیت با خنثی سازی اثر افزایش ابتلا در نتیجه افزایش تست با موقعیت های دیگر مقایسه میکند.

محاسبات نشان می دهد میزان شیوع کرونا در هفته های میانی دی ماه در حدود 11.5 درصد بوده است. به عبارتی در آن هنگام در حالی که ابتلا در حال افزایش بوده اما این متغیر در میزان ثابتی قرار داشته است.

این عبارت بیان می کند که تقریبا تا پیش از هفته پایانی دی ماه دلیل افزایش ابتلای کرونا افزایش تستهای کرونایی بوده است.

اما پس از آن این متغیر دیگر ثابت نماند. اکنون در هفته دوم بهمن ماه شدت شیوع کرونا به 11.73 درصد رسیده و روندی افزایشی پیدا کرده است.

صعود این رقم بیان می کند که دیگر نمی توان رشدابتلا را ناشی از شدت تست ها دانست. چرا که ابتلا بیش از آنچه در تستها افزایش یافته، رشد کرده است. این اتفاق می تواند به معنای هشداری جدید برای بپاخاستن موج جدیدی از ابتلای کرونا در کشور باشد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید