قیمت اوراق تسه در هفته منتهی به 9 بهمن

فاکتور وام مسکن برای مجردان و متاهلان

کدخبر: ۳۸۸۹۹۱
در دومین هفته بهمن ماه هزینه اوراق تسهیلات وام مسکن از مرز 50 هزار تومان پایین ترنیامد. البته نرخ سود نیز نتوانست از حد 20 درصد بالاتر برود.
فاکتور وام مسکن برای مجردان و متاهلان

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته دوم بهمن ماه خرید وام مسکن یک قله و یک دره را تجربه کرد. در ابتدا در روز یکشنبه قیمت ها افزایش یافته و پس از آن روندی نزولی را در پیش گرفت. تا اینکه در روز 4 شنبه دوباره قیمتها روندی افزایشی پیدا کردند.

در همین راستا قیمت اوراق برای دو روز در کانال 60 هزار تومان قرار گرفت و پس از آن باز هم به کانال 50 هزار تومان بازگشت. اما در هیچ یک از روزهای هفته اخیر نرخ سود وام مسکن نتوانست از مرز 21 درصد بالاتر بیاید.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 53 هزار تومان به دست آمده بود که نهایتا این رقم با 600 تومان کاهش به 52 هزار و 400 تومان رسید. 

افزایش قیمت اوراق در روز یکشنبه به این مبلغ را به 54 هزار و 800 تومان رسانده و پس از آن روند کاهش قیمت اوراق این متغیر را در سطح 52 هزار و 400 تومان قرار داد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 14 میلیون و 840 هزار تومان و در روز چهارشنبه 14 میلیون و 700 هزار تومان محاسبه شد. 

 این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 25 میلیون و 440 هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با اندکی کاهش به 25 میلیون و 150 هزار تومان تنزل پیدا کرد.

در حقیقت قیمت وام مسکن برای مجردین در هفته اخیر 140 هزار تومان برای متاهلین نیز در حدود 300 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

به عبارت دیگر رقم پایین تغییرات در هزینه وام مسکن مبین آن است که در هفته اخیر تقریبا اندک بوده استو به عبارت دیگر آن چنان تغییری شکل نگرفته است.

گرانترین روز نیز در این هفته به نام یک شنبه 5 بهمن ثبت شده و ارزان ترین روز آن در سه شنبه 7 بهمن رقم خورد.

اما هزینه ای که متقاضیان برای اخذ وام مسکن می پردازند در نهایت سود قیمت اوراق را از حد اسمی خود جدا کرده و حد بالاتری پیدا می کند.

تسه

نرخ سود موثر اوراق مسکن

بانک مسکن نرخ اسمی اوراق را در محدوده 17.5 درصد عنوان کرده است. با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند محدوده این رقم دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

هزینه نخست را مجردین و متاهیلین برای دریافت وام مسکن و هزینه ثانویه مبلغی است که آنها در طول 12 سال به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

روند محاسبات نرخ سود نشان می دهد که در روز یکشنبه بیشترین حد این متغیر ثبت شده که برابر با 20.5 درصد بوده است. یعنی 3 واحد درصد بالاتر از نرخ اسمی آن.

با این حال رود نزولی در روزهای پایانی هفته اخیر این رقم را به سطح 20.2 درصد تنزل داد که کمترین نرخ سودی است که دراین هفته کشف شد. 

تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه 4 بهمن ماه 174 میلیون و 900 هزار تومان بود و در انتهای هفته  174 میلیون و 770 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین از 328 میلیون و 300 هزار تومان به 327 میلیون و 700 هزارتومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابرین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن در روز سه شنبه به کمترین حد خود رسید.

مقایسه آمار این هفته وام مسکن با هفته قبل خود نشان می دهد که روند ارزانی دو هفته ابتدایی بهمن ماه تقریبا در یک سطح ارزانی بوده اند اما هرگز از کانال 50 هزار تومان برای هر ورق پایین تر نیامده است.

تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید