فدرال رزرو: رشد اقتصاد از مسیر واکسن و ماسک می گذرد

سقوط سهام و طلا با اولین تصمیم در عصر بایدن

کدخبر: ۳۸۹۰۱۶
بیانیه فدرال رزرو سرانجام منتشر شد؛ ادامه سیاست قبلی جان کلام این بیانیه بود. اما لحن خنثی رئیس بانک مرکزی آمریکا قیمت طلا، سهام و نفت را نزولی کرد. پاول گفت برای رشد اقتصاد چیزی مهم تر از واکسن وجود ندارد. نزول سهام بدترین در سه ماهه گذشته بود
سقوط سهام و طلا با اولین تصمیم در عصر بایدن

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فدرال رزرو چهارشنبه اعلام کرد با توجه به کمکی که قبلا برای اقتصاد ارائه داده است ، فعلا برنامه برای تغییرات در سیاست پولی آمریکا ندارد.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو شرایط را سازگار با انتظارات بازار دانست و اعلام کرد که نرخ بهره  کوتاه مدت خود را نزدیک به صفر نگه می دارد و برنامه خرید اوراق قرضه را که حداقل 120 میلیارد دلار در ماه است ، حفظ می کند. با سیاست خرید اوراق قرضه قیمت آن بالا می رود و هر چه قیمت اوراق بالا رود نرخ بهره آن کاهش می یابد زیرا در اوراق قرضه رابطه قیمت و نرخ بهره معکوس است. وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه می دارد یعنی اوراق در دست اشخاص را با قیمت اسمی و بدون تنزیل خریداری می کند. فدرال روزو متعد شده تا نرخ اشتغال به محدوده مورد انتظار نرسد نرخ بهره را در محدوده صفر تا 25 صدم درصد نگه دارد. جرمی پاول در نشست خبری خود اعلام کرد:مهمترین مسئله در اقتصاد کنترل همه گیری ، واکسینه کردن همه و ماسک زدن افراد است. این تنها مهمترین سیاست رشد اقتصادی است که می توانیم داشته باشیم.

در بیانیه پس از جلسه این کمیته نیز آمده است: « سرعت بهبود فعالیت های اقتصادی و اشتغال در ماه های اخیر تعدیل شده است ، ضعف در بخش هایی که بیشتر تحت تأثیر همه گیر قرار دارند متمرکز شده است.» وضعیت رکود در خرده فروشی، شرکت های هواپیمایی و توریست بواسطه همه گیری حاد توصیف شده است.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

در این بیانیه مجدداً تأکید شد که Covid-19 « باعث ایجاد مشکلات اقتصادی عظیم در سراسر ایالات متحده و سراسر جهان می شود.»

بانک فدرال نرخ اولیه را در روزهای ابتدایی شیوع بیماری Covid-19 به صفر رسانده بود. در ماه های اخیر ، مقامات تعهد خود را نسبت به نرخ های پایین حتی بیشتر تهاجمی نشان داده اند ، وعده داده اند که حتی اگر تورم به هدف 2٪ بانک مرکزی نزدیک شود یا کمی از آن فراتر رود ، نرخ بهره را تغییر ندهند.

هر چند بازارها در حال تماشای این مسئله بودند که آیا این بیانیه سرنخی از آینده خرید دارایی ارائه می دهد اما محتوای آن دست فدرال رزور را پیش بازارها رو نکرد. از زمان آغاز بحران ویروس کرونا ، بانک فدرال رزرو منابع خود را با بیش از 3 تریلیون دلار گسترش داد و ترازنامه خود را به نزدیک 7.5 تریلیون دلار رساند.

واکنش بازارها به تصمیم فدرال رزرو

شاخص میانگین صنعتی داو جونز 700 واحد یا 2.3٪ از دست داد ، در حالی که S&P 500 با افت 2.9٪ مواجه شد و از بالاترین سطح در جلسه قبل سقوط کرد. Nasdaq با تکنولوژی سنگین 2.9٪ افت کرد. زیان های شدید چهارشنبه ، سود سال 2021 خود را برای S&P 500 از بین برد.

طلا نیز روز گذشته با افت قیمت معاملات را به پایان برد.لحن نسبتاً خنثی از طرف جروم پاول رئیس فدرال رزرو پس از تاکید بر سیاست های قبلی بانک مرکزی آمریکا بر روی در حوزه پولی باعث ایجاد فشار فروش مجدد در بازار طلا شد.زیرا پاول  که هیچ راهنمای جدیدی در زمینه سیاست های پولی ارائه نداد.

پاول خاطرنشان کرد که همه گیر COVID-19 همچنان بزرگترین خطر برای اقتصاد ایالات متحده است. با این حال ، وی افزود که با ادامه واکسن ها و اقدامات محرک مالی ، روند رو به خوشبینی است و انتظار می رود در نیمه دوم سال بهبودی بیش از حد انتظار رخ دهد.وی گفت: "در حال حاضر چیزی مهمتر از افرادی که واکسن می خورند در اقتصاد وجود ندارد."

اذعان به ضعف اقتصاد جهانی موجب شد شاخص های سهام نیز سقوط کند نزدک و اس اند پی بامداد امروز به وقت تهران کار خود را افت بیش از دو درصد به پایان رساندند. سقوط بازارهای سهام در آمریکا بدترین در سه ماه گذشته توصیف می شود. بخش زیادی از این سقوط به دلیل افت ارزش سهام شرکت بوئینگ و شرکت های خرده فروشی عنوان می شود. البته در همین وضعیت ارزش سهام شرکت های تولید کننده بازی های کامپیتوتری و اپراتورهای آنلاین تئاتر به شدت بالا رفته به طوری که برخی مقام نظارتی رادار خود را متوجه وضعیت این شرکت ها کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید