نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 9 بهمن

هویدا: تورمی موجود نیست که از آن بترسیم

کدخبر: ۳۸۹۰۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 9بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: واکنش بازار به دلار ۱۲۲۶ تومانی
هویدا: تورمی موجود نیست که از آن بترسیم

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم بهمن 1350؛ هویدا تورمی موجود نیست که از آن بترسیم

آقای هویدا در آغاز هشتمین سالروز نخست‌وزیری خود در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: تورمی موجود نیست که ما از آن بترسیم، به توصیه‌های بعضی اقتصاددانان هم خیلی گوش نمی‌‌دهیم چون تصمیم داریم که پیش برویم و با سرعت هم حرکت کنیم. بنابراین از همه امکانات استفاده خواهیم کرد و اگر نارسایی هم پیش آید به موقع به مقابله برمی‌خیزیم. وی افزود: برای ما اشتغال مهم است و بودجه سال ۱۳۵۱ مثل بودجه‌های چند سال اخیر، اقتصادی را پی‌ریزی می‌کند که قادر است برای هزاران نفر شغل به وجود آورد و هر نارسایی را از بین ببرد.

نخست‌وزیر سپس گفت این رشد و پیشرفت مربوط به من یا دولت من نیست؛ این رشد و موفقیت مربوط به همه مردم ایران است. در حقیقت این ایران است که ترقّی می‌کند و همه مردم در هر شغل و سمت به سهم خود در آن شریک هستند، همانطوری که نگرانی اقتصاددانان درست نیست «کُندی» هم درست نیست. سرعت ما در دنیا بی‌سابقه است؛ سرعتی که با سلامت توأم است و محافل اقتصادی و سازمان‌های بین‌المللی سرعت و سلامت کار ما را تعجب‌آور می‌داند و آن را تأیید می‌کند؛ بنابراین «کُندی» فقط یک ایرادگیری است نه حقیقت‌گویی. در مورد کمک ایران به کشورهای خارجی که در سال آینده برای اولین بار انجام می‌گیرد، نخست‌وزیر توضیح داد ما خود تا چند سال قبل از خارج کمک می‌گرفتیم و حتی به ما کمک بلاعوض می‌شد، اما امروز کشور ما به حد و سطحی رسیده است که متقابلا خود را موظف می‌داند که باید به دیگران کمک کند. به همین جهت در بودجه مبلغی با عنوان کمک به ممالک خارجی گنجانده شد که بلاعوض خواهد بود.

ایران در مقابل این کمک هیچ نوع نظر اقتصادی و توقع سیاسی ندارد و در سال‌های آینده هم آن را افزایش خواهد داد.

نهم بهمن ۱۳۷۰؛ سرمایه‌گذاری مشترک ایران و آلمان برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

ایران پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت و تجهیز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را به آلمان فدرال ارائه کرد. این پیشنهاد از سوی مهندس علی کامروا، معاون امور مسکن وزارت مسکن و شهرسازی در سمپوزیوم مشترک صنایع ساختمانی ایران و آلمان در محل سندیکای شرکت‌های ساختمانی اعلام شد.

وی افزود: هم‌اکنون چهل و هفت درصد کل سرمایه‌گذاری ملّی در بخش مسکن می‌باشد که وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد. معاون وزارت مسکن و شهرسازی تایید کرد میانگین سطح واحدهای مسکونی در جمهوری اسلامی ایران بیش از صد و چهل متر مربع است. این رقم از تمامی کشورهای اروپایی به جز بلژیک بیشتر است. کامروا پیشنهاد کرد که شرکتهای ساختمانی و شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات آلمان با ترکیبی از این شرکت‌ها در ایران ساخت صد هزار واحد مسکونی را طی پنج سال تقبل کنند و در این زمینه دولت آمادگی خواهد داشت ارز سرمایه‌گذاران خارجی را با قیمت‌های تثبیت‌شده وارد ایران کرده و همواره با سود حاصل از آن که نرخ ارز شناور است با همان قیمت آن را خارج کنند.

نهم بهمن ۱۳۸۰؛ بدهی خارجی ایران 7.3 میلیارد دلار است

مدیرکل امور اقتصادی بانک مرکزی گفت: میزان بدهی‌های خارجی در سال ۷۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار بود و با توجه به اینکه هفتاد و پنج درصد این بدهی‌ها کوتاه‌مدت بود، فشار را مضاعف می‌کرد. دکتر هادی مهدوی افزود در حال حاضر میزان بدهی‌های خارجی 7.3 میلیارد دلار است و بار بازپرداخت آن هم بسیار کم است و حجم بزرگ اقساط بازپرداخت آزاد هستیم و ترکیب بدهی‌ها نیز تغییر یافته و سهم بدهی‌های کوتاه‌مدت به چهل تا پنجاه درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد وجود صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان یک ابزار مقابله با نوسانات امتیازی است که اقتصاد ایران در حال حاضر از آن برای ایجاد امنیت اقتصادی بهره می‌برد و دولت در حال‌حاضر در شرایطی قرار دارد که می‌تواند پاسخگوی بخش خارجی اقتصاد همچون نوسانات قیمت نفت باشد.

نهم بهمن ۱۳۹۰؛ واکنش بازار به دلار ۱۲۲۶ تومانی

بازار ارز به سیاست‌های اخیر دولت پاسخ مثبت نداد و برخلاف تصور قیمت دلار و یورو و همچنین سکه در بازار رو به افزایش گذاشت. روز گذشته با وجود صدور بخشنامه برای فروش ارز بر مبنای دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی، قیمت دلار در بازار با ۱۸۰ تومان افزایش تا ۱۷۸۰ تومان بالا رفت. قیمت‌های بالاتر نیز برای آن اعلام شد روز گذشته دلار با نرخ ۱۷۵۰ تومان از مردم خریده می‌شد. خرید و فروش دلار با این نرخ در شرایطی بود که قرار شده بود دلار با قیمت اعلام شده بانک مرکزی داد و ستد شود. بخشنامه جدید در حالی راهی صرافی‌ها شد که به دلیل نبود تزریق ارز دولتی به نرخ اعلام شده، هیچ صرافی‌ای در روز گذشته دلاری با این نرخ یا در محدوده این قیمت نفروخت و عملاً روز گذشته را می‌توان تنها روزی در ماه‌های اخیر دانست که در صرافی‌های مجاز مظنّه‌ای برای فروش دلار تا ساعات بعد از ظهر یافت نشد.

یکی از صرافان گفت از صبح تا به حال بیش از صد نفر برای خرید دلار مراجعه کرده‌اند، اما کسی به ما یک دلار هم نفروخته است که ما بخواهیم به نرخ بانک مرکزی بفروشیم. تازه کسی هم حاضر نیست که با این قیمت دلار خود را بفروشد.

 

  • اطلاعات 9بهمن 1370
  • اطلاعات 9بهمن 1380
  • اطلاعات 9بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید