حقوقی های بازار سهام از پس خرس ها بر می آیند؟

جنگ بازار و نابازار در تابلو بورس

کدخبر: ۳۸۸۴۴۵
اقتصادنیوز: دیروز در شرایطی که شاخص هم‌وزن بیش از 5 هزار واحد سقوط کرد حقوقی‌ها توانستند شاخص را سبزپوش نگه دارند، آیا امروز هم در بر همین پاشنه می‌چرخد؟
جنگ بازار و نابازار در تابلو بورس

به گزارش اقتصادنیوز، روز دوشنبه شاخص کل بورس رشد اندک هزار و 240  واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص هم‌وزن 5 هزار و 145 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس  نیز 95 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 202 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 134 نماد رشد قیمت و 342 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های به پرداخت ملت (پرداخت)، سیمان داراب (ساراب) و تولیدی مهرام (غمهرا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران (سدبیر)، شرکت ویتانا (غویتا) و نفت ایرانول (شرانول) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ثاخت (شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان)، وساخت (سرمایه‌گذاری ساختمان ایران) و پدرخش (درخشان تهران) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت‌های بیمه دی (ودی)، معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) و مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه 210 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 71 بود. همچنین دیروز بازار با مازاد عرضه 204 میلیارد تومانی بسته شد. هرچند که رقم مازاد عرضه 737 میلیارد تومان کاهش یافت، اما همچنان بازار سهام با مازاد عرضه مواجه است که علامتی منفی برای سهام‌داران محسوب می‌شود.

بورس

افزایش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 81 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 38 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 18 درصد کاهش یافت و هزار و 242 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز دوشنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 254 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و رافزا (رایان هم افزا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز دوشنبه بیشترین صف فروش نیز به نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، وتوصا (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز سه شنبه 7 بهمن

روز گذشته شاخص کل بورس اندکی رشد کرد اما شاخص هم‌وزن کاهش یافت. آمارها نشان می‌دهد که رشد نمادهای شاخص‌ساز نیز با تقاضای حقوقی‌ها رقم خورده است و سهم حقوقی‌ها از خرید این نمادها بیش از فروش‌ها بوده است. در سمت تقاضا، 86 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز، 92 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 8 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین دیروز خالص ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 602 میلیارد تومان بود و برای دومین روز پیاپی نمادهای کوچک و متوسط بیش از بزرگان شاهد خروج پول حقیقی بودند. رقم خروج پول حقیقی از نمادهای کوچک و متوسط 402 میلیارد تومان و رقم خروج نقدینگی حقیقی از نمادهای بزرگ بازار 200 میلیارد تومان بود.

با این حال سهام‌داران امروز هم می‌توانند امیدوار باشند که با حمایت حقوقی‌ها قیمت سهام آن‌ها کاهش نیابد. دیروز تقاضای بازار 81 درصد افزایش یافت، نکته‌ی مثبتی که می‌تواند در صورت تداوم امروز هم شاخص را در سطوح فعلی نگه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید