تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو از آمریکا

آخرین موضع استاندارد درباره خودروهای وارداتی

کدخبر: ۳۸۸۳۸۹
​سازمان ملی استاندارد می گوید:خودروهای دپو شده در گمرکات کشور به غیر از خودروهای آمریکایی مشکلی برای ترخیص از ناحیه استناندارد ندارند. دپو بودن این خودروها به دلایلی نظیر رعایت نکردن پروسه های ثبت سفارش، منشا آمریکایی و مسائل بانکی است.
آخرین موضع استاندارد درباره خودروهای وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز، داستان خودروهای پرحاشیه که این روزهای از آنها به خودروهای دپو شده در گمرک یاد می کنند پای تمام دستگاهها و سازمان های مرتبط را به میان آورد تا این داستان به پایان رسد. اما سوالی که مطرح می شود این است که مشکل کار کجاست؟ از سوی دیگر آیا خودروهایی که حدود دو سال است در فضای باز گمرکات کشور بوده اند به لحاظ استانداردی می توانند مجوز ترخیص دریافت کنند؟

چندی پیش برای تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک، مهلت سه هفته ای تا 12 بهمن تعیین شدهتا دستگاه های ذی ربط گزارش و راهکار خودرا برای تعیین تکلیف این خودروها اعلام کنند، خودروهای پرحاشیه ای که در بین آنها از بنز تا پورشه و BMW دیده می شود که به دلایل مختلف مجوز ترخیص دریافت نکردند و چند سالی است که میهمان گمرکات کشور هستند.  

حال نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد به اقتصاد نیوز می گوید:" خودروهای دپو شده در گمرک به دلایل مختلف از جمله عدم ثبت سفارش،آمریکایی بودن، برخورداری از موتور با حجم ۲۵۰۰ سی سی به بالا، ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار و در نهایت  عدم رعایت استاندارد ۸۵ گانه خودرو این امکان را پیدا نکردند تا در فرصت مقرر ترخیص شوند."

 رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نسشت خبری و در پاسخ به پرسش اقتصادنیوز در خصوص اینکه پرونده این خودروها به کجا ختم شده است اعلام کرد با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که دلیل ماندگاری خودروها در گمرکات به سایر سازمان های مرتبط بوده و سازمان ملی استاندارد  مشکلی در  خصوص ترخیص آنها ندارد. 

به گفته پیروزبخت، در خصوص خودروهای دپو شده نیز بحث استاندارد مطرح نبود بلکه این خودروها به دلیل عدم رعایت قوانین و مقرارات با مشکل ترخیص مواجه شدند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص عمده مشکل خودروهای ترخیص نشده نیز عنوان کرد:  عموما مشکلات ترخیص کالاها در گمرکات، مربوط به مسائل بانکی یا نداشتن ثبت سفارش است و در خصوص بحث خودروهای بنز، بی ام دبلیو و پورشه که اخیرا خبرساز شده هم فقط بحث استاندارد نبوده و قوانین و مقرراتی هم مانند مقررات گمرکی یا اظهار نشدن کالا دخیل هستند.

به گفته پیروزبخت، برخی از این خودروها اصلا ثبت سفارش و اظهار نشده اند و یا سایر مقررات گمرک را رعایت نکرده اند که در این خصوص باید این خودروها مشکل خود را با سازمان ها یا دستگاههای مرتبط برطرف کنند.

ممنوعیت ورود خودرو آمریکایی

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص وضعیت خودروهای آمریکایی نیز افزود:با توجه به دستور مقام معظم رهبری امکان ترخیص خودروهای آمریکایی از گمرک وجود ندارد.

به گفته پیروزبخت: همچنین بر اساس دستور صریح مقام معظم رهبری خودروی آمریکایی، حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد یا اگر خودرویی محصول کشور دیگری باشد، اما در آمریکا تولید شده باشد، اجازه ورود به کشور ندارد که این موضوع به صورت بخشنامه به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید