برآورد ضرر سهامداران غول های بورس

سود و زیان پالایش یکم و دارا یکم

کدخبر: ۳۸۷۶۵۹
ارزش سهام صندوق دارا یکم در پایان دی ماه 42 درصد افت کرد و به 10 هزار و 173 تومان رسید. ارزش پالایش یکم نیز 54 درصد افت کرده است. سود و زیان سهام داران این صندوق‌ها چقدر است؟
سود و زیان پالایش یکم و دارا یکم

به گزارش اقتصادنیوز ، دارا یکم و پالایشی یکم دو صندوق سرمایه گذاری دولت بودند که در قالب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله (ETF) پذیره نویسی شدند. خرید و فروش سهام صندوق دارا یکم که شامل سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی است از اوایل تیر ماه و با گذشت یک ماه از تاریخ پذیره نویسی آغاز شد. پالایشی یکم نیز شامل باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس بود که در شهریورماه در بورس عرضه شد.

افت 42 درصدی دارا یکم

سهام صندوق دارا یکم همزمان با رشد تصاعدی شاخص بورس عرضه شد و ظرف یک هفته قیمت آن به 32 هزار تومان هم رسید و بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرد. ارزش سهام صندوق دارا یکم در پایان آذرماه با افت 24 درصدی به 17 هزار و 482 تومان رسید و در پایان دی ماه نیز 42 درصد افت کرد و به 10 هزار و 173 تومان رسید. درحالی که پالایشی یکم در قیمت سقف عرضه شد، اما معامله آن همزمان با روز‌هایی شروع شد که بازار هنوز در مسیر اصلاح و تعادل قرار داشت.

افت 50 درصدی پالایشی یکم

بر خلاف دارا یکم، صندوق پالایشی یکم پس از کش و قوس‌های فراوان در روزهای نزولی بازار و در آذرماه عرضه شد. در ۱۶ روز معاملاتی نیمه دوم آذر ۱۳۹۹ فقط سه روز مثبت بود و در سایر روز‌ها روندی نزولی داشت. صندوق پالایش یکم که با قیمت 10 هزار تومان عرضه شد در پایان آذرماه ارزش آن افت 9 درصدی داشت و در پایان دی ماه با افت 54 درصدی نسبت به قیمت گشایش، به 5 هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر سهام‌داران این صندوق با زیان 50 درصدی مواجه شدند.

زیان بزرگان بازار

اغلب نمادهای بزرگ بورس نیز به قیمت‌های فصل بهار برگشته‌اند. شستا که در پایان خرداد نسبت به ابتدای سال 125 درصد رشد کرده و به قیمت هزار و 800 تومان رسید، در هفته سوم مرداد که شاخص کل به قله 2 میلیون واحدی رسید، 6 هزار تومان شد و رشد 600 درصدی را ثبت کرد.

اما پس از آن قیمت شستا نیز همانند شاخص بورس افت کرد، به طوری که در پایان آذرماه 60 درصد کاهش قیمت داشت و به 2 هزار و 446 تومان رسید. در پایان دی ماه نیز قیمت سهام شستا 23 درصد کاهش یافت و به هزار و 800 تومان رسید تا بازدهی دو فصل تابستان و پاییز را از دست بدهد.

قیمت سهام فولاد نیز در پایان تیرماه به 2 هزار و 300 تومان رسید و بازدهی 150 درصدی را داشت. سهام فولاد مبارکه که در پایان دی ماه به محدوده 900 تومان رسیده به قیمت نیمه خرداد بازگشته است تا افت 60 درصدی را ثبت کرده باشد.

قیمت سهام فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) نیز در پایان دی ماه به محدوده 900 تومان رسیده که معادل قیمت این غول صنعتی کشور در هفته سوم فروردین است. فارس در پایان شهریور به محدوده 3 هزار و 200 تومان رسیده بود و از قله تا امروز افت 70 درصدی را داشته است.

فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نیز به قیمت ابتدای اردیبهشت بازگشته است. فملی نیز از 900 تومان در هفته سوم تیرماه به 3 هزار و 700 تومان رسید و رشد 300 درصدی داشت. در پایان دی ماه به محدوده 900 تومان برگشته و افت 75 درصدی را ثبت کرده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید